<a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We werken veel met enkele groepen. We hebben één combinatiegroep. De kinderen zitten in eerste instantie op leeftijd bij elkaar. Daar kan onderbouwd van afgeweken worden als dat beter is voor de ontwikkeling van het kind.
Het exacte aantal uren is lastig aan te geven omdat veel leergebieden elkaar overlappen. Bij spel en beweging wordt ook gewerkt aan doelen van taal en rekenen en zeker van wereldoriëntatie. Deze doelen komen uit de leerlijnen die in Parnassys staan.
De uren per vak verschillen door verschillende oorzaken. In de groepen 3 en 4 worden veel lessen thematisch gegeven. Dat maakt een uitsplitsing van uren naar vakken lastiger. Wereldoriëntatie bevat de vakken natuur, verkeer, aardrijkskunde, geschiedenis en burgerschap.
We geven geen onderwijs aan specifieke doelgroepen. Wel is er ruimte voor extra aandacht voor meer- en/of hoogbegaafde leerlingen. Zij worden vooral in de klas begeleid.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij gaan meer aandacht geven aan effectieve differentiatie in de klas om zo tegemoet te komen aan de verschillen tussen leerlingen.
Wij willen de specialismen houden binnen onze school. Het komende schooljaar blijven we aandacht geven aan het automatiseren bij rekenen. Daarnaast ligt de focus op het leesonderwijs (instructie om te komen tot vloeiend lezen).
In de kleuterbouw van de Oranje Nassauschool leren we spelenderwijs in een uitdagende en leerrijke omgeving. Hierbij bieden we gerichte begeleiding om tot spel te komen, om vanuit spel tot leren te komen en hierbij houden we rekening met de ontwikkeling van het kind.
Het onderwijs aan het jonge kind richt zich allerlei ontwikkelingsgebieden. Dit stemmen we af op de zone van actuele ontwikkeling en de zone van naaste ontwikkeling. Dit houdt in dat we kijken naar wat een kind al beheerst en wat de volgende stap is in de ontwikkeling. We geven dit onderwijs vorm in thematisch onderwijs. Wij volgende de ontwikkeling van de kinderen met de leerlijnen van Parnassys. We spelen met de kinderen mee, observeren en zijn interactief bezig met de kinderen. Hierdoor krijgen we een goed beeld van wat ze al kunnen. Dit doen we in onze rijke, krachtige en betekenisvolle leeromgeving. In onze lokalen zijn diverse hoeken te vinden waar de kinderen kunnen spelen, ontdekken en leren. Door deze manier van werken geven wij iedere kleuter de kans om te leren, te ontwikkelen én zichzelf te zijn in een groep waar we samen leren.
Deze manier van werken is er ook in groep 3.
Logopedie kan in school gegeven worden. Ouders kunnen hun kind daarvoor aanmelden bij de logopedisten.
Daarnaast kan bij twijfel een observatie gedaan worden door ons Steunpunt.