Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op obs De Badde werken wij met combinatiegroepen. Om te zorgen dat elke leerling een passend leerstofaanbod ontvangt, werken wij groepsdoorbrekend.
'Alles-in-1' is een boeiende methode voor kinderen waarbij samenhangend onderwijs het uitgangspunt is. Dit doen we door middel van thema's die zorgen voor betekenisvol leren en werken. Hierbij wordt rekening gehouden met verschillen in capaciteit, talent en manier van leren. Dit stimuleert het gedifferentieerd leren en schept ruimte voor werkelijk leren en ontwikkelen.
Met de methode "Alles in 1" wordt thematisch gewerkt. Per schooljaar komen 5 thema's aan bod. Binnen deze thema's worden lezen, taal en wereldoriëntatie samenhangend aangeboden.
Vroegtijdige signalering van leer-, opgroei- en opvoedproblemen: Voor het registreren van de methode (onafhankelijke) toetsen en de observaties maken wij gebruik van de individuele leerlingenkaart, welke 4 keer per jaar wordt geëvalueerd. Ouder(s)en/of verzorger(s) zijn voor ons een belangrijke partner. Zij kennen hun kind. Voordat de leerlingen op school komen vindt er dan ook een huisbezoek plaats. De contacten met de peuterspeelzaal zijn goed en de overgang van de peuterspeelzaal naar de school vindt plaats via een ‘warme overdracht’. Obs De Badde heeft relatief kleine groepen en dus is er veel tijd en aandacht voor de individuele leerling. Obs De Badde heeft een duidelijke omschrijving van een zorgleerling. Leerkrachten hebben 3 keer per jaar een bespreking met de intern begeleider over de leerlingen.
De zorg voor een veilig schoolklimaat: Obs DeBadde werkt met de Kanjertraining. De Kanjertraining is bedoeld om de sfeer in de klas goed te houden (preventief), of te verbeteren (curatief). De school werkt hierin samen met de Brede Wijk (buurthuis, buurschool) zodat de taal die gesproken wordt in de Kanjertraining ook in de wijk en thuis wordt gesproken. De scholingsmomenten en ouderavonden vinden dan ook in gezamenlijkheid plaats. Alle leerkrachten zijn gecertificeerd en mogen de Kanjertraining geven. Iedere week wordt er specifiek gewerkt met de‘Kanjertraining’. Hierbij wordt geoefend aan en met sociale vaardigheden.Tevens wordt dagelijks hier op terug gegrepen aan de hand van situaties en ervaringen die zich voordoen. Wij volgen de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen aan de hand van observaties en het ‘Kanjersysteem’.
Een aanbod voor leerlingen met dyslexie of dyscalculie: Obs De Badde kent een reken- en een taal- leescoördinator. Obs De Badde is bekend met en werkt volgens het protocol ernstige lees- en/of spellingsproblemen of dyslexie en het protocol ernstige rekenproblemen of dyscalculie. Binnen de methode Pluspunt zijn de leerroutes uitgewerkt en is een aangepast programma mogelijk.
Een afgestemd aanbod voor leerlingen met meer of minder gemiddelde intelligentie: Obs De Badde werkt volgens het principe van convergente differentiatie. Tevens geven de kleine groepen soms aanleiding tot gepersonaliseerd onderwijs. Hierdoor wordt er tegemoet gekomen aan de onderwijsbehoeften van leerlingen met minder dan gemiddelde intelligentie. Instructie en verwerking zijn niet voor ieder kind gelijk. Wij maken gebruik van het adaptieve directe instructiemodel (interactieve instructie), coöperatief leren (leren met en van elkaar), klassenmanagement afgestemd op instructie en verwerkingsbehoefte (wat heeft de leerling nodig en hoe komen we daar aan tegemoet),zelfstandig werken (ik kan focussen) en leerstijlen en interesses (hoe leer jij het best).
Een toegankelijk schoolgebouw met aangepaste werk- en instructieruimtes en hulpmiddelen: Het schoolgebouw is ingericht om onderwijs te bieden aan leerlingen met een lichamelijke beperking, echter niet geheel drempelvrij.
Een aanpak gericht op sociale veiligheid en voorkomen van gedragsproblemen: Wanneer leerlingen meer nodig hebben om sociaal weerbaar te worden dan de school kan bieden, is er de mogelijkheid om een sociale vaardigheidstraining te volgen buiten de school. Het pestprotocol van de school en het aanbod van de Kanjertraining worden jaarlijks geëvalueerd. Reeds bestaand beleid m.b.t. sociale veiligheid plus noodzakelijk aanvullingen zullen worden opgenomen in de doelenmatrix.
Een protocol medische handelingen: Wij hanteren het bovenschools protocol medische handelingen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.