Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Voor het dagelijks en systematisch observeren en registreren van het onderwijsaanbod en de opbrengsten gebruiken wij 'Mijn Kleutergroep' voor de groepen 1 en 2. Met dit leerlingvolgsysteem observeren, plannen, voorbereiden en analyseren wij de ontwikkeling van onze kleuters aan de hand van leer- en ontwikkelingslijnen.
Gebruikte lesmethodes (groep 1/2):
- Thema's; Kleuteruniversiteit
- Beginnende geletterdheid; CPS Fonemisch bewustzijn
- Beginnende gecijferdheid; Rekenplein
- Verkeer; lesmateriaal van Veilig Verkeer Nederland
- Bewegingsonderwijs; Bewegingsonderwijs in het speellokaal
- Burgerschapsvorming/sociale veiligheid; KiVa en SchoolTV (Koekeloere, Huisje Boompje Beestje)
De leerlingen in de groepen 3 t/m 8 worden gevolgd middels methode- en methode onafhankelijke toetsen. Met het gebruik van de toetsen volgen wij of de aangeboden leerstof voldoende wordt beheerst. Binnen de school gebruiken we Cito als methode onafhankelijke toets. Naast de toetsen worden de leerlingen dagelijks geobserveerd tijdens de lessen door de groepsleerkracht en wordt passende ondersteuning geboden om de lesdoelen te behalen.
Gebruikte lesmethodes (groep 3 t/m 8):
- Taal, spelling, woordenschat; Taalactief 5
- Technisch lezen, groep 3; Veilig leren lezen, Kim versie
- Technisch lezen, vanaf groep 4; Karakter
- Schrijven; Pennenstreken
- Rekenen; Wereld in Getallen 5
- Begrijpend lezen; Nieuwsbegrip
- Wereldoriëntatie (aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek); Naut, Meander, Brandaan
- Burgerschapsvorming/sociale veiligheid; KiVa
- Bewegingsonderwijs; Bewegingsonderwijs in de gymzaal
- Verkeer; lesmateriaal van Veilig Verkeer Nederland
- Engels, groep 7/8; Groove Me
Gedurende de acht leerjaren worden alle leerlingen gevolgd met het leerlingvolgsysteem. Vanaf groep 6 wordt de plaatsingswijzer ingevuld, waarin duidelijk aangegeven wordt wat het uitstroomperspectief is van de leerling. Er wordt dan een zogenaamd 'voorlopig advies' gegeven. Zowel in groep 6, 7 als in groep 8 wordt dit advies met de ouders en het betreffende kind besproken en waar nodig wordt het bijgesteld. Na de afname van de doorstroomtoets in groep 8, de IEP toets, wordt bepaald naar welke vorm van voortgezet onderwijs het kind uitstroomt.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Pedagogische didactisch klimaat:
Op obs De Oleander vinden we het belangrijk dat kinderen zich welkom en veilig voelen. We leren kinderen sociale vaardigheden aan, om te gaan met conflicten en pesten te voorkomen.
We zien kinderen en luisteren naar wat kinderen te vertellen hebben. Aan zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid hechten we veel waarde en we vinden het belangrijk dat leerlingen eigen keuzes leren maken en eigenaar worden van hun eigen leerproces.
Voor ons is het vanzelfsprekend dat eigen autonomie en verantwoordelijkheid niet betekenen dat leerkrachten leerlingen te snel loslaten, zij begeleiden dit proces optimaal en ondersteunen leerlingen hierbij.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.