Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO):
De scholen van Scholengroep OPRON, waaronder De Oleander nemen deel aan het leergroei-project van het NCO; een afgesproken set leerlinggegevens worden onder strikte privacy voorwaarden (AVG) beschikbaar gesteld aan het CBS (Centraal Bureau voor Statistiek). Het NCO zorgt ervoor dat er in Nederland goed onderwijsonderzoek kan plaatsvinden, waarbij de scholen kunnen profiteren van de resultaten van die onderzoeken.
Niet Schoolse Cognitieve Capaciteit Test (NSCCT):
De NSCCT (Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test) is een instrument om inzicht te krijgen in de capaciteiten van leerlingen vanaf groep 4 t/m 8. Met deze test wordt niet gemeten wat een leerling weet, maar de test meet wat een leerling kan. Met de resultaten van de test kunnen leerkrachten hun lesaanbod nog beter afstemmen op de groep en de individuele ontwikkelingsbehoeften van kinderen. Op De Oleander wordt deze test jaarlijks afgenomen in de periode oktober/november.
In groep 1 en 2 werken we thematisch gericht.
Wij werken met eigentijdse methoden aan de kerndoelen van het Ministerie van Onderwijs. Iedere school bepaalt zelf op welke manier, in welke tijd en met welke lesmethoden de kerndoelen worden bereikt (zie hoofdstuk 5). De manier waarop wij werken met de methoden hebben we vastgelegd in onderwijsplannen van de vakgebieden taal (technisch lezen, begrijpend lezen, woordenschat en spelling) en rekenen/wiskunde. Met het team stemmen we continu af wat leerlingen en groepen nodig hebben.
In de groepen 4 t/m 8 worden wekelijks HVO (humanistisch vormings onderwijs) levensbeschouwelijke lessen lessen gegeven door een vakdocent.
In ons ondersteuningsprofiel hebben we vastgesteld welke basis en extra ondersteuning op school geboden wordt. Voor het bieden van extra ondersteuning werken wij samen met ketenpartners. De ketenpartners waar wij mee samenwerken zijn: Centrum voor Jeugd en Gezin en Veiligheid(CJGV), logopedie, fysiotherapie, praktijk voor remedial teaching, dyslexiebehandeling, kindercoach en ambulant begeleiders. In het kader van passend onderwijs bieden wij zolang als mogelijk de extra ondersteuning die uw kind nodig heeft.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Bij de Oleander vinden we het belangrijk dat elke leerling, inclusief die met een extra ondersteuningsbehoefte, actief betrokken is bij hun eigen leerproces. Door leerlingen te stimuleren zelf verantwoordelijkheid te nemen, ondersteunen we hun zelfstandigheid en zelfvertrouwen. Dit doen we als volgt:
Doelen Stellen
Samen met de leerling stellen we leerdoelen op. Dit helpt hen om te begrijpen wat ze willen bereiken en motiveert hen om gericht te werken aan hun doelen.
Aangepaste Leerstrategieën en HulpmiddelenWe bieden leerstrategieën en hulpmiddelen die passen bij de specifieke behoeften van elke leerling. Door hen te laten kiezen welke hulpmiddelen het beste werken, versterken we hun betrokkenheid en gevoel van controle over hun leerproces.
Zelfreflectie en FeedbackLeerlingen krijgen regelmatig de kans om na te denken over hun voortgang en ontvangen feedback van hun leerkrachten. Dit helpt hen om te begrijpen waar ze staan en hoe ze verder kunnen groeien.
Zelfregulatie en ProbleemoplossingWe leren leerlingen hoe ze hun voortgang kunnen volgen, plannen kunnen maken en problemen kunnen oplossen. Dit bevordert hun zelfstandigheid en probleemoplossend vermogen.
Positieve BekrachtigingWe erkennen en belonen voortgang, hoe klein ook. Dit motiveert leerlingen en helpt hen om zelfvertrouwen op te bouwen en de waarde van hun inspanningen te zien.
Ondersteuning en ZelfstandigheidWe bieden de nodige begeleiding, maar geven leerlingen ook de ruimte om zelf keuzes te maken over hun leerproces. Dit helpt hen om zich competent en zelfstandig te voelen.
Door deze aanpak helpen we leerlingen (met een extra ondersteuningsbehoefte) om eigenaar te worden van hun eigen leren, wat bijdraagt aan hun academische en persoonlijke groei.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.