Openbare Basisschool De Oleander

Meidoornstraat 19 9501 VX Stadskanaal

Schoolfoto van Openbare Basisschool De Oleander

Het team

Toelichting van de school

Het team van obs De Oleander bestaat uit een enthousiast en professioneel team van zes leerkrachten, een intern begeleider en een directeur. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij vervanging door ziekte of bijzondere omstandigheden doen wij een beroep op de vervangingspool van SLIM Personeelsbemiddeling. SLIM Personeelsbemiddeling biedt zowel voor het schoolbestuur als de zoekende leerkracht een oplossing. Zij zorgen voor de juiste leerkracht of onderwijsassistent op de juiste basisschool. Momenteel is er door het tekort aan leerkrachten niet altijd mogelijk dat er een vervangende leerkracht beschikbaar is. De directie kan tot het besluit komen dat de leerlingen die dag(en) geen les kunnen krijgen. U wordt hier zo snel mogelijk van op de hoogte gebracht wanneer dit aan de orde mocht zijn.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO):
De scholen van Scholengroep OPRON, waaronder De Oleander nemen deel aan het leergroei-project van het NCO; een afgesproken set leerlinggegevens worden onder strikte privacy voorwaarden (AVG) beschikbaar gesteld aan het CBS (Centraal Bureau voor Statistiek). Het NCO zorgt ervoor dat er in Nederland goed onderwijsonderzoek kan plaatsvinden, waarbij de scholen kunnen profiteren van de resultaten van die onderzoeken.

Niet Schoolse Cognitieve Capaciteit Test (NSCCT):
De NSCCT (Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test) is een instrument om inzicht te krijgen in de capaciteiten van leerlingen vanaf groep 4 t/m 8. Met deze test wordt niet gemeten wat een leerling weet, maar de test meet wat een leerling kan. Met de resultaten van de test kunnen leerkrachten hun lesaanbod nog beter afstemmen op de groep en de individuele ontwikkelingsbehoeften van kinderen. Op De Oleander wordt deze test jaarlijks afgenomen in de periode oktober/november.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1 en 2 werken we thematisch gericht. 

 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wij werken met eigentijdse methoden aan de kerndoelen van het Ministerie van Onderwijs. Iedere school bepaalt zelf op welke manier, in welke tijd en met welke lesmethoden de kerndoelen worden bereikt (zie hoofdstuk 5). De manier waarop wij werken met de methoden hebben we vastgelegd in onderwijsplannen van de vakgebieden taal (technisch lezen, begrijpend lezen, woordenschat en spelling) en rekenen/wiskunde. Met het team stemmen we continu af wat leerlingen en groepen nodig hebben. 

In de groepen 4 t/m 8 worden wekelijks HVO (humanistisch vormings onderwijs) levensbeschouwelijke lessen lessen gegeven door een vakdocent.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In ons ondersteuningsprofiel hebben we vastgesteld welke basis en extra ondersteuning op school geboden wordt. Voor het bieden van extra ondersteuning werken wij samen met ketenpartners. De ketenpartners waar wij mee samenwerken zijn: Centrum voor Jeugd en Gezin en Veiligheid(CJGV), logopedie, fysiotherapie, praktijk voor remedial teaching, dyslexiebehandeling, kindercoach en ambulant begeleiders. In het kader van passend onderwijs bieden wij zolang als mogelijk de extra ondersteuning die uw kind nodig heeft.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Bij de Oleander vinden we het belangrijk dat elke leerling, inclusief die met een extra ondersteuningsbehoefte, actief betrokken is bij hun eigen leerproces. Door leerlingen te stimuleren zelf verantwoordelijkheid te nemen, ondersteunen we hun zelfstandigheid en zelfvertrouwen. Dit doen we als volgt:
 

Doelen Stellen

Samen met de leerling stellen we leerdoelen op. Dit helpt hen om te begrijpen wat ze willen bereiken en motiveert hen om gericht te werken aan hun doelen.

Aangepaste Leerstrategieën en Hulpmiddelen

We bieden leerstrategieën en hulpmiddelen die passen bij de specifieke behoeften van elke leerling. Door hen te laten kiezen welke hulpmiddelen het beste werken, versterken we hun betrokkenheid en gevoel van controle over hun leerproces.

Zelfreflectie en Feedback

Leerlingen krijgen regelmatig de kans om na te denken over hun voortgang en ontvangen  feedback van hun leerkrachten. Dit helpt hen om te begrijpen waar ze staan en hoe ze verder kunnen groeien.

Zelfregulatie en Probleemoplossing

We leren leerlingen hoe ze hun voortgang kunnen volgen, plannen kunnen maken en problemen kunnen oplossen. Dit bevordert hun zelfstandigheid en probleemoplossend vermogen.

Positieve Bekrachtiging

We erkennen en belonen voortgang, hoe klein ook. Dit motiveert leerlingen en helpt hen om zelfvertrouwen op te bouwen en de waarde van hun inspanningen te zien.

Ondersteuning en Zelfstandigheid

We bieden de nodige begeleiding, maar geven leerlingen ook de ruimte om zelf keuzes te maken over hun leerproces. Dit helpt hen om zich competent en zelfstandig te voelen.

Door deze aanpak helpen we leerlingen (met een extra ondersteuningsbehoefte) om eigenaar te worden van hun eigen leren, wat bijdraagt aan hun academische en persoonlijke groei.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven