Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO):
De scholen van Scholengroep OPRON, waaronder De Oleander nemen deel aan het leergroei-project van het NCO; een afgesproken set leerlinggegevens worden onder strikte privacy voorwaarden (AVG) beschikbaar gesteld aan het CBS (Centraal Bureau voor Statistiek). Het NCO zorgt ervoor dat er in Nederland goed onderwijsonderzoek kan plaatsvinden, waarbij de scholen kunnen profiteren van de resultaten van die onderzoeken.
Niet Schoolse Cognitieve Capaciteit Test (NSCCT):
De NSCCT (Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test) is een instrument om inzicht te krijgen in de capaciteiten van leerlingen vanaf groep 4 t/m 8. Met deze test wordt niet gemeten wat een leerling weet, maar de test meet wat een leerling kan. Met de resultaten van de test kunnen leerkrachten hun lesaanbod nog beter afstemmen op de groep en de individuele ontwikkelingsbehoeften van kinderen. Op De Oleander wordt deze test jaarlijks afgenomen in de periode oktober/november.
In groep 1 en 2 werken we thematisch gericht.
Wij werken met eigentijdse methoden aan de kerndoelen van het Ministerie van Onderwijs. Iedere school bepaalt zelf op welke manier, in welke tijd en met welke lesmethoden de kerndoelen worden bereikt (zie hoofdstuk 5). De manier waarop wij werken met de methoden hebben we vastgelegd in onderwijsplannen van de vakgebieden taal (technisch lezen, begrijpend lezen, woordenschat en spelling) en rekenen/wiskunde. Met het team stemmen we continu af wat leerlingen en een groep nodig hebben.
In ons ondersteuningsprofiel hebben we vastgesteld welke basis en extra ondersteuning op school geboden wordt. Voor het bieden van extra ondersteuning werken wij samen met ketenpartners. De ketenpartners waar wij mee samenwerken zijn: Centrum voor Jeugd en Gezin en Veiligheid(CJGV), logopedie, fysiotherapie, praktijk voor remedial teaching, dyslexiebehandeling, kindercoach en ambulant begeleiders. In het kader van passend onderwijs bieden wij zolang als mogelijk de extra ondersteuning die uw kind nodig heeft.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Om leerlingen goed te kunnen begeleiden, willen we extra aandacht besteden aan de basisvaardigheden. Dit doen we d.m.v. steeds meer groepsdoorbrekend werken. Op deze wijze houden we aandacht over voor het individuele kind. Hierdoor ontstaat er meer aandacht voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, voor zowel meer- en hoogbegaafde leerlingen en leerlingen die op een eigen leerlijn werken.
We maken dit schooljaar een start met het onderzoeken van de mogelijkheden hoe wij Wereldoriëntatie goed kunnen combineren met begrijpend lezen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.