Basisschool Heilinde

Pastoor Bastiaansensingel 21 4711 EC St. Willebrord

  • Schoolfoto van Basisschool Heilinde
  • Schoolfoto van Basisschool Heilinde
  • Schoolfoto van Basisschool Heilinde
  • Schoolfoto van Basisschool Heilinde
  • Schoolfoto van Basisschool Heilinde

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze opbrengsten op 1F niveau zijn goed, ook de opbrengsten op 2F/1S niveau zijn passend bij onze leerling-populatie gezien de weging van de school. We scoren boven de gestelde norm en hoger dan vergelijkbare scholen.

Adviesprocedure Borgesiusstichting

Het uitgangspunt van de Borgesiusstichting is dat alle leerkrachten en betrokkenen bij de totstandkoming van het schooladvies een schooladvies beogen dat past bij het kind en dat recht doet aan de capaciteiten en mogelijkheden van ieder kind, ongeacht herkomst, uit wat voor gezin het kind komt of waar het kind woont.De school zorgt ervoor dat alle kinderen goed worden voorbereid op de overgang naar het vervolgonderwijs.

Om ervoor te zorgen dat alle kinderen een passend schooladvies krijgen, hanteert de school een zorgvuldige adviesprocedure, waaruit blijkt dat de school ernaar streeft om kinderen gelijke kansen te bieden.In leerjaar 6 en leerjaar 7 wordt de plaatsingswijzer besproken met ouders en kind en in leerjaar 8 wordt een voorlopig schooladvies gegeven. Het voorlopig schooladvies wordt gebaseerd op een breed inzicht in de ontwikkeling van het kind. Naast de cognitieve ontwikkeling over een langere periode wordt ook veel waarde gehecht aan de zachte kindkenmerken, zoals inzet, motivatie, werkhouding en huiswerkattitude. Deze kunnen namelijk van grote invloed zijn op het succes in het vervolgonderwijs. 

In leerjaar 8 nemen alle kinderen (behoudens wettelijke uitzonderingen) deel aan de Cito doorstroomtoets en deze wordt op elke school conform de voorschriften afgenomen.Wanneer het resultaat van de doorstroomtoets hoger uitvalt dan het voorlopig schooladvies, wordt het schooladvies in overleg met ouders en kind heroverwogen en mogelijk bijgesteld. Alleen als een bijstelling niet in het belang van het kind is, zal het schooladvies worden aangehouden. Wanneer er niet wordt bijgesteld, moet dat door de school worden gemotiveerd in het onderwijskundig rapport. Wanneer het resultaat van de doorstroomtoets lager uitvalt dan het voorlopig schooladvies, wordt er sowieso niet naar beneden bijgesteld. 

Het definitieve schooladvies is een gewogen oordeel van de verschillende capaciteiten, het leerpotentieel en de zachte kindkenmerken van het kind op grond van het voorlopige schooladvies en de doorstroomtoets. Het oordeel van de school is leidend. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We volgen de ontwikkeling van onze leerlingen op verschillende manieren. Op deze manier krijgen we een zo breed mogelijk beeld van hoe leerlingen zich ontwikkelen. Het afnemen van CITO tussentoetsen is een van de manieren om leerlingen goed in beeld te krijgen. We gebruiken hiervoor CITO leerling in beeld. We nemen de toetsen van leerling in beeld (CITO) zoveel mogelijk digitaal af. We vinden het belangrijk om te kijken naar de groei die leerlingen t.o.v. de vorige toets-afname doormaken. Op deze manier kunnen we kijken of leerlingen zich in lijn der verwachting ontwikkelen. Wij nemen CITO toetsen af voor rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen, taalvaardigheid en spelling. Incidenteel kunnen we aanvullende toetsen afnemen.

We krijgen het onderwijsproces verder in beeld door:

Observaties

  • Kindgesprekken
  • Vragenlijsten wat betreft sociale veiligheid en sociaal emotionele ontwikkeling
  • Informatie van ouders 
  • Methode gebonden toetsen 
  • Monitoren van het werk dat in de groep gemaakt wordt
  • Methodeonafhankelijke toetsen, we gebruiken hiervoor de toetsen van leerling in beeld (CITO)

We vinden het belangrijk om naar de totaalontwikkeling van een leerling te kijken. Een leerling is meer dan zijn of haar toetsresultaten


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We vinden het belangrijk om te spreken over passende adviezen en niet over hoge of lage adviezen. De verschillende leerstromen in het voortgezet onderwijs vragen ieder een eigen leerstijl en aanpak. 

Onze schooladviezen voortgezet onderwijs zijn passend bij onze leerling-populatie. We hanteren een zorgvuldige procedure om te komen tot een passend schooladvies voor leerlingen. Hierbij zijn leerkrachten, intern begeleiders en de directie betrokken. In de adviesprocedure kijken we naar werkhouding, attitude, drive en ambitie, motivatie, verzuim en toetsresultaten. We geven kansrijke, realistische adviezen. 

We onderhouden nauwe contacten met het voortgezet onderwijs om te zorgen voor een zachte landing van onze leerlingen. De samenwerking richt zich daarnaast op het vroegtijdig signaleren van leerlingen en inzetten van passende interventies. 

Jaarlijks in februari nemen leerlingen uit groep 8 deel aan de doorstroomtoets. Voorafgaand aan de doorstroomtoets krijgen leerlingen een voorlopig schooladvies. We geven een eerste indicatie van het uitstroomiveau vanaf groep 7.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen kunnen alleen tot leren komen als ze zich veilig voelen op school. Relatie, competentie en autonomie zijn voor ons de basis als het gaat om sociale emotionele ontwikkeling van kinderen. 

Kinderen ‘ leren leven’ is een van de opdrachten waar we als school, samen met ouders, voor staan. Kinderen groeien op in een snel veranderende maatschappij, waarin technologische ontwikkelingen elkaar snel opvolgen. Zo is er de laatste jaren een digitale wereld ontstaan waar kinderen steeds eerder aan deelnemen. Een deel van de interactie tussen kinderen onderling vindt daar plaats.

We zien de school als plek waar kinderen zich ook leren verhouden tot elkaar. De vragen wie ben ik, welke normen en waarden heb ik, hoe verhoud ik me tot anderen, hoe profileer ik me in een groep, welke talenten zet ik in en hoe wil ik dat anderen mij zien staan centraal.

De basisschool zien we als ‘oefenplaats’ wat betreft sociaal emotionele ontwikkeling. Als school hebben we een rol in het begeleiden van leerlingen op deze ‘oefenplaats’. Zijn wie je bent staat hierbij centraal.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Verantwoordelijk
  • Ontplooiing

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Minstens één keer in de vier jaar onderzoekt de onderwijsinspectie  ieder bestuur in Nederland. De onderwijsinspectie heeft ons bestuur, de Borgesiusstichting in juli 2022 bezocht.Het bestuur is verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit op de scholen. Daarom begint en eindigt het toezicht door de inspectie bij het bestuur. Elke vier jaar worden het bestuur en een aantal scholen van het bestuur onderzocht en beoordeeld, of vaker wanneer daar aanleiding toe is.

Wat gaat goed? 

De visie van de Borgesiusstichting is vertaald naar ambities en doelen die zijn beschreven in het koersplan 2022-2025. Om tot dit koersplan te komen is een grondig proces doorlopen met alle stakeholders.

Er zijn in het jaarplan speerpunten benoemd voor 2022-2023: opbrengsten rekenen en wereldburgerschap. Deze zien we duidelijk terug in de schoolplannen van de onderzochte scholen.

Het bestuur heeft goed zicht op de onderwijskwaliteit en de fase van ontwikkeling van de scholen ten opzichte van de in het koersplan geformuleerde ambities en doelen.  Het bestuur bevordert een cultuur gericht op samenwerken, leren en verbeteren, zodat doelen en ambities samen gerealiseerd kunnen worden. Via de inrichting van professionele leergemeenschappen en ontwikkelgroepen werken de scholen en bestuur samen en wordt eigenaarschap op alle lagen in de organisatie belegd.

Er is een strakke sturing op de financiële vermogenspositie, dat was noodzakelijk om financieel gezond te blijven.  Het bestuur gaat met allerlei geledingen regelmatig in gesprek en laat zich actief informeren door de scholen tijdens schoolbezoeken, via managementrapportages en in het directieoverleg.

Terug naar boven