Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Voor het schooljaar 2023/2024 hanteren we volgende groepsverdeling:
Groep 1/2 met leerkrachten Marlies Nieuwenhuizen en Joke Pars
Groep 3/4 met leerkrachten Annelies Algra en Michaëla Achterberg
Groep 5/6 met leerkrachten Nancy Laban en Waling Algra
Groep 6/7 met leerkrachten Koos Stornebrink en Leonie Rolf
Groep 8 met leerkrachten Ingeborg van Vliet en Jantien Hoekstra
Verder werken we verschillende dagdelen met ondersteunend personeel (OOP) in alle groepen
Akke Baukjen Akkerman en Hilda de Vries.
Drie dagen per week is intern begeleider Jitske Gerlofs aan onze school verbonden.
Eén keer per week wordt er gymles gegeven voor groep 1 t/m 8 door een vakleerkracht bewegingsonderwijs vanuit het beweegteam Waadhoeke, Niels van der Ploeg.
Inhoud van het onderwijs op De Twiner (groep 1-8)
Sterk
Op De Twiner wordt veel tijd en aandacht besteed aan de basisvakken taal en rekenen. We vinden het belangrijk om alle leerlingen een goede basis mee te geven, ieder op eigen niveau. Leerlingen werken aan leerdoelen passend bij hun ontwikkeling. In de kleutergroepen wordt er een start gemaakt met taal- en rekenonderwijs. Vanuit thematisch werken is het onderwijsaanbod in de kleutergroep gekoppeld aan doelen op het gebied van taal en rekenen, maar ook op het gebied van motoriek en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze doelen staan in het leerlingvolgsysteem en ook planningssysteem waarmee wordt gewerkt, het programma ‘Mijn Kleutergroep’. Alle doelen worden veelal vanuit spel in hoeken of met materialen aangeleerd en geoefend. Leren door te proberen, te spelen en te ontdekken. Door observaties wordt bijgehouden op welk niveau de leerlingen de doelen beheersen. In de groepen 3 t/m 8 wordt veelal vanuit methodes gewerkt, waarbij het beheersen van leerdoelen ook daar centraal staat. Alle methodes voldoen aan de kerndoelen en gaan uit van de referentieniveaus (1F,2F en 1S). Vanaf groep 3 wordt er door alle leerlingen op een iPad gewerkt binnen verschillende vakgebieden, maar dit wordt afgewisseld met werken uit boeken of verwerking in schriften. De voortgang van de ontwikkeling wordt gevolgd vanuit methodetoetsen die na een blok of kern worden afgenomen en 2x per jaar worden er methode onafhankelijke toetsen afgenomen (leerlingvolgsysteem).
Verbonden
De wereld bestaat echter niet alleen uit taal en rekenen. Er is meer wat ons met elkaar verbindt. Cultuur, sport, natuur en geschiedenis …. Het laat ons zien en ervaren waar we vandaan komen, wat we belangrijk vinden en laat ons ontdekken wie we zelf (willen) zijn. Deze onderwerpen vormen daarmee ook een belangrijk onderdeel van ons onderwijsaanbod. Verbinding is er ook door sociale interactie, waarbij we sociale vaardigheden nodig hebben om op een goede en fijne manier met elkaar om te kunnen gaan en respect te hebben voor de verschillen die er zijn. Op De Twiner wordt in alle groepen veel aandacht aan besteed vanuit methodes als Kwink, Trefwoord en het gebruik van de filosofische dialoog. Verbinding zoeken we ook door op school op verschillende momenten elkaar op te zoeken en groepsdoorbrekend te werken. Dit doen we bijvoorbeeld door samen vieringen te houden of talentcircuits te organiseren. Maar ook door bijvoorbeeld leerlingen uit bovenbouwgroepen leestutor te laten zijn van leerlingen uit onder-/middenbouw groepen. Tenslotte is de verbindingsdriehoek school-leerling-ouders belangrijk binnen ons onderwijs. Als school vinden we het belangrijk ouders te betrekken bij het onderwijsproces van hun kinderen door voldoende contactmomenten te organiseren en door ze op verschillende momenten in het schooljaar mee te laten doen en te kijken in de groep. Daarnaast zorgen we ook voor verbinding met de leerlingen, door het hanteren van een leerlingenraad die een aantal momenten per jaar samenkomt en over verschillende onderwerpen mee kan en mag denken.
Zelfstandig
Leren doe je samen, maar ook zelf. Door middel van afspraken, routines, dagritmes e.d. vinden leerlingen vanaf groep 1 hun weg in het leerproces. Gedurende de basisschoolperiode worden de leerlingen stap voor stap meer betrokken en verantwoordelijk gemaakt voor het eigen leerproces. Een verplichte weektaak/opdracht voor de kleuters en vanaf groep 3 werken met een taakbrief. Hierdoor worden leerlingen betrokken bij planning en organisatie van het eigen leerproces en in de bovenbouwgroepen is daarbij ook aandacht voor eigen vraagstukken en ontwikkeldoelen van leerlingen. In het eigen portfolio wat 2x per jaar wordt gevuld, maken de leerlingen hun eigen ontwikkelingen zichtbaar.
Spelen is de meest natuurlijke bezigheid van jonge kinderen. In de kleutergroepen staat het spel van de kinderen centraal. Om de ontwikkeling van het kind goed te volgen maken we gebruik van het observatie-en planningsysteem MijnKleutergroep.
In de kleutergroepen wordt gewerkt aan doelen voor taal, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling en motoriek. Er wordt gewerkt met thema's, waarbij passende activiteiten en spelmogelijkheden worden geboden. Het leren en oefenen vanuit 'spel en beweging' staat centraal, waarbij zoveel mogelijk aansluiting bij de belevingswereld van de kinderen wordt gezocht.
Vanaf groep 3 wordt het leren gaandeweg steeds minder speels. Er wordt gewerkt met en vanuit methodes voor de verschillende vakgebieden. Alle methodes voldoen aan de kerndoelen en houden rekening met de referentieniveaus, die door de onderwijsinspectie worden voorgeschreven. Daarnaast werken vanaf groep 3 alle kinderen met een eigen iPad. We werken echter niet alleen digitaal, maar ook nog altijd op papier.
Waar mogelijk proberen we ook groepsdoorbrekende activiteiten te organiseren. Bijvoorbeeld met talentcircuits of projectmatige activiteiten zoals de Kinderboekenweek.
Op onze school proberen we het onderwijsaanbod zo goed mogelijk af te stemmen op onze leerlingen. Dit betekent dat we het aanbod en de toetsing zoveel mogelijk passend maken bij het niveau van de leerlingen.
Leerlingen die meer uitdaging aankunnen, worden uitgedaagd met aanbod op hoger niveau (binnen de methode of met Levelwerk). Voor een aantal leerlingen is dit nog onvoldoende, zij kunnen worden aangemeld bij de Talentgroep binnen Elan Onderwijsgroep.
Voor leerlingen die moeite hebben en achterblijven in de ontwikkeling, bieden we ook een passend aanbod en waar mogelijk extra aandacht en begeleiding. Een voorbeeld kan zijn het inzetten van het programma Bouw! bij leesproblemen. Dit is een programma om gericht met lezen extra te oefenen m.b.v. tutoren op school en ouders thuis.
Soms komen we tot de conclusie dat alle extra inzet en hulpprogramma’s onvoldoende effect hebben en dat er te weinig vordering wordt gemaakt. We overleggen dan met de ouders over de vervolgstappen. Wanneer het nodig is vragen we hulp van buitenaf. Dat kan via begeleiding van mensen van buiten de school (ambulant begeleiders), maar het kan ook gaan om het aanvragen van een onderzoek.
Het kan nodig zijn om een leerling, in overleg met de ouders, aan te melden bij het speciaal (basis)onderwijs. Deze stap wordt gezet wanneer de grenzen aan de (leerlingen)zorg van De Twiner zijn bereikt. Dit kan zijn wanneer een leerling stilstaat in zijn of haar ontwikkeling. Wanneer een leerling gedrag vertoont waarvoor gespecialiseerde kennis nodig is of waarvoor meer begeleiding nodig is dan de school kan bieden, geldt tevens dat de grenzen aan de zorg van de school zijn bereikt.
Op school is van elke leerling een dossier. In dit dossier zitten algemene zaken, zoals het inschrijfformulier en eventuele uitschrijfformulieren van een vorige school. We hebben ook een digitaal dossier waarin we de scores van de kinderen bijhouden, een verslag van de oudergesprekken opslaan en eventuele onderzoeksgegevens die we digitaal krijgen. Ouders hebben altijd het recht om het dossier in te zien.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De afgelopen jaren hebben we ingezet op het afstemmen van het onderwijsaanbod in alle groepen. We gaan hiermee verder, waarbij er aandacht is voor het verantwoordelijk zijn van het eigen leerproces door leerlingen en aandacht voor hoe we de afspraken borgen binnen de zorgcyclus.
Vanuit school is er contact met de peuterspeelzaal op het moment van overgang naar basisschool. Vanuit de gegevens en informatie van de peuterspeelzaal wordt het aanbod afgestemd op de leerling in de groep (zie voor meer informatie bij 'organisatie van het onderwijs' en 'tussentijdse resultaten').
Er zijn twee leerkrachten bij groep 1-2. Een leerkracht is specialist "Het jonge kind" en de andere leerkracht is "Taalspecialist".