Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De leerlingen van De Toverbal maken geen eindtoets.
Ze krijgen ontheffing omdat ze korter dan 4 jaar in Nederland wonen.
In het onderstaande schema staat beschreven hoe de cycli opgebouwd zijn. De leerkrachten stellen voor een periode van tien weken per vakgebied een programma met doelstellingen samen en bedenken vooraf wat leerlingen nodig hebben om de gestelde doelen te behalen. De doelen worden vastgelegd op de leerlingenkaart. De doelen van de Leerlijn van Emmen worden hiervoor als leidraad gebruikt. worden Het jaaroverzicht van de zorgcycli met data groepsbesprekingen en leerling-besprekingen zijn opgenomen in de centrale agenda van De Toverbal.
- Werkwijze per periode: Week 1 – 10 : programma uitvoeren.
- Week 8: leerling toetsen.
- Week 9: leerkracht vult leerlingenkaart in & inleveren bij intern begeleider.
- Week 10: groepsbespreking met interne begeleider en coördinator Toverbal.
Indien nodig: bijstellen leerlingenkaart.
- Het schooladvies wordt gebaseerd op de behaalde resultaten passend bij de te verwachten doelen van de Leerlijn van Emmen.
- Als een leerling 12 jaar is en de Nederlandse schooltaal nog niet begrijpt, dan verwijzen wij in de meeste gevallen door naar het ISK.
- Als een leerling 1.5 jaar bij ons op school zit, dan is ons streven dat deze leerling een passende plek gaat krijgen binnen het regulier (voortgezet) onderwijs.
De leerling moet in staat zijn om op een adequate manier om te gaan met zichzelf en andere kinderen, met volwassenenen en met zijn omgeving.
De school schenkt extra aandacht aan de cultuurverschillen van de schoolpopulatie.
Door de sterke wisseling in leerlingen die komen en leerlingen die gaan, gebruiken wij De Gouden Weken elke eerste week van een nieuwe periode.Onze visie hierop is dat, als leerlingen deelnemen aan leeractiviteiten waarin hun moedertaal en hun identiteit worden erkend en gewaardeerd, dit een positieve invloed heeft op zowel hun welbevinden als het schoolse leren.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.