Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Per april 2022 hebben wij met instemming van de MR onze schooltijden aangepast en gaan vierjarigen ook 4 dagen naar school.
Op vrijdag zijn de groepen 1 en 2 vrij.
Speerpunten van onze school zijn:
- Het aanbieden van onderwijs op maat
- Het werken in niveau groepen
- Het werken in kleine groepen
De nadruk ligt op het aanleren van de Nederlandse taal en het rekenen. Elke dag is er aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling middels de SOEMO methode en aandacht voor de creatieve en lichamelijke ontwikkeling van het kind.
De Toverbal is een NT2-school die veel knowhow heeft op het gebied van NT2-onderwijs en taal en daardoor gespecialiseerd is in het onderwijs aan anderstaligen.
Omdat de school gesitueerd is op een Asielzoekerscentrum is er een intensieve samenwerking met COA en Medische Dienst.
Dit versterkt de kwaliteit van ons onderwijs.De school maakt gebruik van ketenpartners en externe ondersteuningsdeskundigheid, zoals politie, middenstand, schoolmaatschappelijk werk, orthopedagogie en Veilig Thuis.
Naast het specialist zijn als NT2-school heeft de Toverbal aanvullend twee schakelklassen (taal). Ook scholen uit de omgeving kunnen gebruik maken van deze faciliteit.
Onze NT2-kennis wordt bestuur-overstijgend ingezet en is van goede kwaliteit.
Op de Toverbal zijn een minimaal aantal fysieke voorzieningen aanwezig zoals invalidetoilet, gespreksruimte(n).
Hieruit kunnen we concluderen dat de Toverbal voor kinderen & mensen met een fysieke beperking minder toegankelijk is. Onze (on)mogelijkheden voor leerlingplaatsing en -ondersteuning hebben wij beschreven in het bijgevoegde school-ondersteuningsprofiel (SOP).Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school heeft de volgende ambities:
- Het bevorderen van eigenaarschap door het voeren van kindgesprekken.
- Aanschaf nieuwe taalmethode.
- Plan "Sterk met taal", digitale geletterdheid.
- Consolideren aanbod muzikale vorming.
- Afstemmen aanbod Culturele Vorming.
Ondersteuning van het jonge kind.
Kleuters leren spelenderwijs.
Wij werken op onze school volgens de methode Schatkist.
Het aanbod daaruit is afhankelijk van het niveau van de leerlingen op dat moment.
We proberen hierin te op individueel niveau te differentiëren.We volgen de ontwikkeling van ieder kind nauwgezet via toetsing van de leerlijnen en door observaties.
Hiermee brengen we het gedrag, het spelen, het werken, de taal- en rekenontwikkeling, het omgaan met anderen, inzichtelijk in de individuele leerlingenkaart.
Zo kunnen wij vaststellen of een kind zich voldoende ontwikkelt, dan wel een voorsprong of een vertraging in de ontwikkeling heeft.Als wij vinden dat uw kind op school extra hulp of ondersteuning nodig heeft, hoort u dat zo snel mogelijk van ons.
Wanneer dat inderdaad nodig is, schakelen we, in overleg met u, hulp van buitenaf in.