OBS 't Fonnemint

Dordtse Straat 40 9076 CP St.-Annaparochie

  • Schoolfoto van OBS 't Fonnemint
  • Schoolfoto van OBS 't Fonnemint
  • Schoolfoto van OBS 't Fonnemint
  • Schoolfoto van OBS 't Fonnemint
  • Schoolfoto van OBS 't Fonnemint

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van de groep 8 in 2022-2023 zijn niet in de lijn van de verwachting die men van de school mag hebben. Als gevolg van de corona-jaren was er juist in deze groep sprake van een pittige groepsdynamiek. Interventies van Cedin hierop hebben ervoor gezorgd dat er een beter sociaal-emotioneel klimaat is ontstaan. Helaas vertaalt zich dit niet terug in de Cito-opbrengsten. Op basis van betere methodegebonden toetsen hebben de kinderen over het algemeen een hoger advies gekregen dan op basis van de Cito-scores verwacht mocht worden.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De vorderingen van de kleuters worden gemeten met behulp van de methode Kleuter in Beeld van Cito.

In de groepen 3 tot en met 8 zijn er jaarlijks twee periodes waarin de kinderen methode-onafhankelijke Cito-toetsen maken.

Vanaf groep 6 worden de resultaten van de Cito-toetsen ingevuld in de Friese Plaatsingswijzer. Hiermee krijgen ouders inzicht in het uitstroomprofiel van hun kind(eren).

Uiteraard krijgen de kinderen ook methodetoetsen. 

Tijdens de opbrengstenbesprekingen drie keer per jaar nemen de leerkrachten, intern-begeleidster en de directeur de resultaten door. Ze bespreken dan wat er gedaan kan worden om het onderwijsleerproces -waar nodig-  te optimaliseren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In de gegevens van DUO is de uitstroom van anderstalige leerlingen van o.b.s. de Toverbal meegenomen.

Op onze website vindt u de uitstroomgegevens van o.b.s. 't Fonnemint over de afgelopen drie jaar in de schoolgids.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociale veiligheid is de basisbehoefte voor leerlingen om te groeien. Dit maakt ze voor ons een basis(voor)waarde.

Op school doen we er alles aan om kinderen te leren een andere met respect te behandelen. We weten dat we daarbij niet alles zien. Daarom vragen we ouders tijdens oudergesprekken nadrukkelijk naar het welbevinden van het kind. 

Bij de intake op school geven we aan dat we graag willen weten of een kind zich thuis anders gaat gedragen of laat merken zich niet veilig te voelen op school. We ondernemen dan gelijk actie: we intensiveren de observatie en gaan waar nodig in gesprek met kinderen en ouders.

Vanaf groep 4 hanteren we de No-Blame  of steungroepaanpak, waarbij we op een positieve manier negatieve omgangsvormen willen ombuigen samen met de kinderen. 

In de schooljaren 2021 en 2022 zijn we aan de slag gegaan met het thema Burgerschap en hebben we onze methodes voor sociaal-emotioneel welbevinden tegen het licht gehouden. Dit heeft geresulteerd in een nieuwe methode voor sociaal-emotionele vorming en burgerschap: Kwink.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilig leren en leven
  • Samen werken, leren en leven

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie beoordeelt de basiskwaliteit op onze school als VOLDOENDE.

Terug naar boven