Basisschool De Bron

Nieuwevaart 11 5161 AN Sprang-Capelle

  • Wij leren met en van elkaar!
  • We leren van en met elkaar!
  • We doen ons werk zo goed als wij kunnen!
  • We kennen de regels en houden ons hieraan!
  • We zorgen ervoor dat iedereen zich prettig voelt op school!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Bron wil kansen bieden aan leerlingen, kansen om hun talenten te ontplooien en waarbij we uitgaan van de groei en ontwikkeling die leerlingen doormaken. 

We hechten niet alleen waarde aan de CITO-eindtoetsscore die onze leerlingen behalen, maar vooral ook aan de leerprestaties en ontwikkelingslijn van onze leerlingen gedurende hun schoolperiode.

Met ingang van het schooljaar 2020/2021 gebruikt de inspectie een nieuw beoordelingsmodel om de onderwijsresultaten te meten op basis van de behaalde referentieniveaus bij de eindtoets. Het gaat daarbij om twee beoordelingscriteria:

1. Het percentage leerlingen dat aan het einde van het basisonderwijs het fundamentele 1F-niveau behaalt. Het 1F niveau is het minimale gemiddelde eindniveau voor taal, lezen en rekenen.

2. Het percentage leerlingen dat aan het einde van het basisonderwijs het hogere niveau (streefniveau) 1S/2F behaalt. Het 1S/2F niveau is het wenselijke gemiddelde eindniveau voor taal, lezen en rekenen.

Op de eindtoets basisonderwijs van Cito scoort de Bron in 2022 op het 1F niveau 94,7%, op het 1S/2F niveau 38,7%. De beoordeling van de inspectie op basis van 3 jaar is voldoende.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerlingvolgsysteem
Wij volgen de schoolontwikkelingen van alle leerlingen voortdurend en systematisch in de klas en op schoolniveau. De persoonlijke ontwikkeling van elk kind vinden we erg belangrijk: hoe gaat het met dit kind op cognitief, sociaal en emotioneel gebied.


Behalve met toetsen uit de verschillende methodes, werken we met een leerlingvolgsysteem. Door middel van landelijk genormeerde CITO- toetsen, afgenomen volgens een bij aanvang van elk nieuw schooljaar vast te stellen ‘toetskalender’, gaan we enkele keren per jaar na hoe het leren van onze leerlingen zich ontwikkelt op het gebied van rekenen, lezen en spelling, begrijpend lezen en woordenschat. Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling gebruiken we het leerlingvolgsysteem ZIEN/Kindbegrip. De ontwikkeling van kinderen in de onderbouw (kleuters) volgen we aan de hand van de Leer- en Ontwikkelingslijnen Jonge Kind van ParnasSys.

Rapportage
In september hebben we een oudervertelgesprek. Ouders gaan in gesprek met de leerkracht over hun kind. Wie hun kind is en wat hun kind nodig heeft. In november is er een voortgangsgesprek op verzoek van ouders of school. In februari/maart en juli krijgen alle leerlingen een rapport. In februari/maart en juli is er naar aanleiding van het rapport een gesprek met ouders.

In groep 1/2 bestaat het rapport uit een overzicht vanuit de leerlijnen waarop per leergebied te zien is welke niveaus zijn behaald, een overzicht van vaardigheden die de leerling in de klas laat zien en een kindertekening. Naast het rapport ontvangen alle kinderen een plakboek, een verzameling van werken die gemaakt zijn tijdens het thematisch werken.

Ouders worden uitgenodigd om met de leerkracht over de vorderingen van het kind in gesprek te gaan, maar natuurlijk bestaat er altijd de mogelijkheid om tussentijds een gesprek aan te vragen met de leerkracht.

Trendanalyses toetsgegevens
Twee keer per jaar worden er in alle groepen landelijke toetsen van CITO afgenomen voor lezen (technisch en begrijpend), spelling, woordenschat en rekenen. Naar aanleiding hiervan worden er trendanalyses gemaakt. Dit houdt in dat de scores van de toetsen op groeps- en schoolniveau in kaart worden gebracht. De signalen uit de analyses worden gebruikt om het onderwijs zowel op groeps- als op schoolniveau beter af te stemmen.

CITO-eindtoets
Een groot deel van de scholen in Nederland gebruikt de Centrale Eindtoets van CITO. Ook onze kinderen maken in groep 8 deze toets. Onze ambitie is een gemiddelde score te halen die op of boven het landelijk gemiddelde ligt. De cijfers verschillen van jaar tot jaar, afhankelijk van de mogelijkheden van kinderen. De werkelijke kwaliteit van de school wordt uiteindelijk bepaald door de leerwinst die ieder kind haalt binnen zijn eigen mogelijkheden. We hechten dus niet alleen waarde aan de gemiddelde CITO eindtoetsscore, maar ook aan de leerprestaties en ontwikkelingslijn van de individuele leerling gedurende hun hele schoolperiode.

De Bron wil kansen bieden aan leerlingen, kansen om hun talenten te ontplooien, waarbij we uitgaan van de groei en ontwikkeling die leerlingen doormaken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Ten opzichte van de vergelijkingsgroep, is het advies van De Bron aan het vervolgonderwijs passend. De meeste leerlingen komen op het niveau van vervolgonderwijs terecht dat voor hen was geadviseerd en verwacht.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een veilig schoolklimaat zorgt ervoor dat leerlingen zich fysiek maar ook sociaal-emotioneel veilig voelen op school. De school heeft een actieplan tegen pesten. Er zijn maatregelen om leerlingen en personeel te beschermen tegen sociale onveiligheid en er zijn protocollen tegen pesten, ongewenste intimiteiten, kindermishandeling e.d.

Leerlingen leren met respect voor zichzelf en elkaar hun problemen op te lossen en worden op hun niveau opgeleid tot zelfstandige en zelfverantwoordelijke mensen. De school ziet het als een taak om kinderen vanuit het onderwijzend oogpunt mede op te voeden tot evenwichtige, democratische en algemeen ontwikkelde burgers van de Nederlandse samenleving. Zij moeten goed met anderen om kunnen gaan en deel kunnen nemen aan de samenleving. Wij besteden aandacht aan sociale vaardigheden bij de leerlingen, de basiswaarden en aan beleefdheid en omgangsregels in de omgang met elkaar.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen
  • Burgerschap
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs houdt wettelijk toezicht om te komen tot handhaving en verbetering van de kwaliteit van onderwijs. Informatie van de Inspectie is interessant voor ouders, personeel en bestuur.

Een inspectiebezoek bestaat uit gesprekken met het College van Bestuur, de locatiedirectie, lesbezoeken, dossieronderzoeken en gegevens uit Scholen op de Kaart. De uitkomsten van dit onderzoek bevatten voor de school aanbevelingen en aandachtspunten. Deze worden verwerkt in herstel- en verbeterplannen op de locatie.

Terug naar boven