De Akkers

Noordakker 2 3206 TC Spijkenisse

  • Schoolfoto van De Akkers
  • Schoolfoto van De Akkers
  • Schoolfoto van De Akkers
  • Schoolfoto van De Akkers

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Zicht op ontwikkeling op de Akkers

Op de Akkers volgen wij de ontwikkeling van onze leerlingen zodanig dat zij een ononderbroken ontwikkeling kunnen doorlopen. Wij verzamelen vanaf binnenkomst met behulp van een leerling- en onderwijsvolgsysteem systematisch informatie over de kennis en vaardigheden van onze leerlingen. Voor de kennisgebiedentaal en rekenen/wiskunde gebeurt dit vanaf groep 3 met betrouwbare en valide toetsen (Cito) die tevens een indicatie geven van de bereikte referentieniveaus. Voor leerlingen die zij-instormen vragen wij bij de oude school de leerling-gegevens op, om zo de voortgang te kunnen blijven bewaken. Naast de Cito toetsen gebruiken wij ook de methodegebonden toetsen om de voortgang van onze leerlingen te bewaken. Leraren vergelijken deze informatie met de verwachte ontwikkeling. Hiervoor worden zowel groepsdoelen als individuele leerling-doelen gesteld, waarbij leerkrachten uitgaan van hoge verwachtingen. Wij kunnen het wél. Deze vergelijking maakt het mogelijk om het onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften van zowel groepen als individuele leerlingen. Wanneer leerlingen niet genoeg lijken te profiteren, analyseren de leerkrachten waar de ontwikkeling stagneert en wat mogelijke verklaringen hiervoor zijn. Vervolgens bepalen zij wat er moet gebeuren om eventuele achterstanden bij leerlingen te verhelpen. De zicht op ontwikkeling cirkel laat zien hoe wij onze informatie verzamelen en analyseren in de tijd. Doelstellingsgesprekken, groepsbesprekingen, werksessies, delen van successen zijn op de Akkers onmisbaar. Samen analyseren van leerling-gegevens, successen delen tijdens werksessies, gerichte lesbezoeken met feedback op het handelen van de leerkracht en het effect op de leerling maakt dat de leerkrachten dagelijks groeien in hun handelen én de leerlingen in hun ontwikkeling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school staat open voor de visie en de denkwijze van anderen. Leerlingen leren zich in te zetten voor de ander, voor een betere wereld, te beginnen bij het gezin en de school. In een optimale samenleving is er wederzijds respect en interesse in elkaar. Dienstbaar zijn en ruimte geven aan de ander, zonder jezelf uit het oog te verliezen vormen daarin wezenlijke factoren. De school leert kinderen dat zij lid zijn van de samenleving en helpt hen om sociaal weerbare mensen te worden.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • verbondenheid en zorg
  • gerechtigheid en vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De kwaliteit van het onderwijs op De Akkers is goed. Dit blijkt uit het feit dat we de waardering Goed voor zes standaarden geven. De school heeft een lange weg doorlopen vanuit een traject Zeer zwak, naar Onvoldoende, Voldoende en nu Goed. Directie en team zijn nog steeds gedreven om de kwaliteit van het onderwijs continue te verbeteren. De leraren kennen elkaars kwaliteiten en wisselen onderling kennis en ervaring met elkaar uit om het onderwijs te versterken. De school heeft te maken met een leerlingenpopulatie die kwetsbaar is. Juist daarom probeert de school bewust in te zetten op het eigen talent van de leerlingen met als doel dat de leerlingen gelukkig zijn op school. De zeven kernwaarden van het bestuur spelen daarin een belangrijke rol.

Terug naar boven