ANTI PESTPROTOCOL "PRIMA"
Op de Toermalijn hebben leerlingen en leerkrachten met elkaar afgesproken, dat pestgedrag zoveel mogelijk moet worden voorkomen. Hiertoe zijn regels afgesproken waaraan de kinderen zich moeten houden. Deze regels worden regelmatig in de klassen besproken en worden vaak door posters ondersteund.Een deel van de gemaakte afspraken (het eigenlijke protocol) is in verkorte vorm als voorbeeld hierna opgenomen. Van (nieuwe) ouders wordt verwacht dat zij door invulling en ondertekening van het inschrijfformulier akkoord gaan met het protocol.
Voorbeelden van regels voor de kinderen:
Je mag elkaar niet slaan, schoppen, knijpen en bijten
Je mag elkaar niet uitschelden, uitlachen of veroordelen om iemands uiterlijk
Bij het buiten spelen mag iedereen mee doen; er mogen geen kinderen worden uitgesloten
Bemoei je niet met andermans zaken
Je moet andermans spullen met rust laten, je mag deze spullen alleen gebruiken, als je er om hebt gevraagd
Daag elkaar niet uit door je houding en woorden
Je mag niet roddelen over de ander of over zijn/haar familie en/of vrienden
Probeer eerst zelf een oplossing te vinden als je geplaagd wordt, zonder meteen te gaan vechten; lukt dit niet, roep dan de hulp van de leerkracht in
Klikken mag niet; je vertelt alleen iets over een ander kind als hij/zij je pest
Bij het pestprotocol hebben we een gedragscode opgesteld:
1. De basisafspraak is: Pesten wordt niet getolereerd.
2. Wij verstaan onder pesten:
Direct waarneembare vormen van pesten, zoals schelden en slaan en indirecte vormen van pesten, zoals uitsluiten en roddelen.* Regelmatig negatief gedrag: pesten beperkt zich niet tot incidenten.
3. Afspraken met leerlingen:
Pestkoppen moeten weten dat hun gedrag door alle volwassen op school gestopt zal worden. De volgende maatregelen worden genomen: een gesprek met de leerkracht en/of de Interne Begeleiding van de school. Er is een herstelregeling voor materiële schade.
Gepeste leerlingen moeten weten dat zij ten allen tijde terecht kunnen bij de volwassenen op school, en dat er hulp te verwachten is van de groepsleerkracht en/of de Interne Begeleiding van de school.
“Omstanders” moeten weten dat zij nee kunnen zeggen als pestkoppen hen in het pesten willen betrekken. Zij kunnen ook iets doen om gepeste leerlingen te helpen, vooral door naast hen te gaan staan en het isolement te doorbreken.
4. Afspraken voor leerkrachten en overige volwassen
We spreken onderling af dat iedereen steeds op pestincidenten reageert. Direct tussenbeide komen en vervolgens melden bij de eigen leerkracht is de regel. Zo vermijden we dat pesters ontdekken dat er mazen in de wet zitten en argumenten krijgen toegespeeld om toch hun gang te gaan. Niet alleen de betrokken leerkrachten ,ook de overige leerkrachten en andere volwassenen hebben een taak in het onderbreken van pestgedrag. Zo zal de conciërge of overblijfouder meehelpen met het signaleren van pestincidenten en ook als eerste tussenbeide komen, maar voor het vervolg doen zij een beroep op een groepsleerkracht en/of de Interne Begeleiding van de school.
Aan de pestkop wordt duidelijk gemaakt dat afgesproken is dat pesten niet meer wordt getolereerd en dat er bijvoorbeeld een gesprek volgt met de leerkracht.
5. Met ouders spreekt de school af:
Dat de school openstaat voor signalen over pesten. Ouders krijgen vaak eerder signalen over pesten dan leerkrachten. De school wil samen met hen oplossingen zoeken voor pestproblemen van hun kinderen.
Dat ouders van gepeste kinderen ten allen tijde terecht kunnen bij de groepsleerkracht.
Dat ouders van gepeste kinderen en van pestkoppen geïnformeerd worden als zich ernstige incidenten voordoen.
Dat ouders van pestkoppen gevraagd zal worden mee te werken aan het vinden van een oplossing en aan een herstelregeling in geval van materiële schade.