De Vuurvogel, Openbare Daltonschool Spijkenisse

Zwanenhoek 41 3201 HT Spijkenisse

  • De school heeft een groen schoolplein en schooltuinen op eigen terrein
  • Werken aan je eigen reken- en taal doelen
  • Leerlingen werken buiten de klas, in de daarvoor ingerichte werkplekken.
  • Schoolfoto van De Vuurvogel, Openbare Daltonschool Spijkenisse
  • Goed Dalton-onderwijs is ..

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Algemeen

Voor het meten van de tussenresultaten gebruiken wij de M-toetsen van het CITO-LOVS. Deze geven een indicatie waar kinderen staan in hun ontwikkelingslijn, ten opzichte van "gemiddelde scores". De toetsen worden meestal afgenomen in januari/februari. Elk jaar wordt er een toetskalender op bestuursniveau samengesteld.

Leerkrachten, IB-er en directie analyseren de resultaten per kind en per leerjaar. Indien resultaat afwijkt van het verwachtingspatroon, wordt kritisch gekeken naar het aanbod en de ontwikkeling van de leerling.

Uiteindelijk moet dit leiden tot een aanpak op verschillende niveaus:

  • Het aanbod kan aangepast worden;
  • De wijze van aanbieden kan aangepast worden;
  • Het aanbod voor één of meerdere leerlingen kan aangepast worden.

Leerling niveau

De school heeft op leerlingniveau de ambitie m.b.t. de tussentijdse resultaten beschreven. De leerlingen moeten binnen hun ontwikkelingslijn de gestelde vaardigheidsgroei +1 maken. De leerkrachten, leerlingen en de ouder(s)/verzorger(s) bespreken tijdens het voortgangs- en reflectie gesprek de behaalde resultaten en bespreken met elkaar welke acties er ingezet gaan worden om de gestelde leerling doelen te behalen.

Groep niveau

De school heeft voor de groep het ambitieniveau vastgesteld op 70% van de groep behaald de gestelde vaardigheidsgroei niveau III +1. Aan de hand van het Analyse en Ontwikkel-Verbeterbord wordt er door de Leerkrachten, Intern begeleider en Directie een analyse gemaakt van de behaalde resultaten. Aan de hand van deze analyse worden de te nemen acties besproken en vertaald naar de verbeterborden in de Onderbouwunit (groep 1 t/m 4) en Bovenbouwunit (groep 5 t/m 8).

School niveau

De school bekijkt aan het eind van de middenbouw (6M) aan de hand van de behaalde referentieniveau's of de school op koers ligt m.b.t. de te behalen doen op de percentages 2F/1S. Aan de hand van deze reflectie worden de benodigde interventies op schoolniveau bepaald. Acties die benodigd zijn voor "thermometer moment" 6M en de acties die benodigd zijn in de periode tot en met E8.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie beoordeeld de school voldoende. Op bestuursniveau ziet de inspectie geen risico. In het schooljaar 2020-2021 is de school geselecteerd voor een verificatie onderzoek. De school kijkt uit naar het bezoek en wilt graag het verhaal van de school aan de onderwijsinspectie vertellen.

Terug naar boven