Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Binnen ons Dalton-onderwijs werken we in de groepen 1 en 2 thematisch. De domeinen Aardrijkskunde, Geschiedenis, Cultuur, Natuur en Wetenschap en techniek, lopen parallel aan de gebruikte integraal methode Alles-in-1 voor de groepen 4 t/m 8. De school heeft hier voor gekozen, zodat het aangeboden leerdomein ook groepsoverstijgend aangeboden kan worden.De onderwijstijd kan per jaargroep, individuele leerling of groepje leerlingen verschillen van bovenstaande onderwijstijd.
De school kijkt naar de onderwijsbehoefte van de individuele leerling gekoppeld aan de leerbehoefte van de groep!
Binnen ons Dalton-onderwijs werken we met de integraal methode Alles-in-1 voor de groepen 4 t/m 8. In deze methode zijn alle domeinen opgenomen, behalve Rekenen & Wiskunde en Bewegingsonderwijs. De school werkt per schooljaar aan 5 centrale thema's, te weten:
- Aardrijkskunde
- geschiedenis
- Cultuur
- Wetenschap en Techniek
- Natuur
Deze thema's worden in alle groepen aangehouden, zodat het leerdomein ook groepsoverstijgend aangeboden kan worden.
De onderwijstijd kan per jaargroep, individuele leerling of groepje leerlingen verschillen van bovenstaande onderwijstijd.
Alle leerlingen hebben hun unieke persoonlijkheid en een verschillende behoefte om te spelen en te leren. De meeste leerlingen leren op een regelmatige, gemiddelde manier volgens de leerlijnen. Een aantal leerlingen heeft meer tijd en instructie nodig om iets te kunnen leren. Daarnaast zijn er ook leerlingen die maar weinig tijd en instructie nodig hebben om grote leerstappen te kunnen maken. De Vuurvogel werkt opbrengstgericht (op de harde en zachte opbrengsten!) waarbij we streven het maximale uit alle leerlingen te halen. We richten ons op de standaarden die op schoolniveau zijn vastgesteld. Van belang is dat we voor ieder kind de volgende vraag kunnen beantwoorden: Wat heeft dit kind nodig om zich naar vermogen te kunnen ontwikkelen, op didactisch en sociaal-emotioneel gebied?
Op het gebied van de algemene ondersteuning beschikt de Vuurvogel over 1 Intern Begeleider (IB) en 2 onderwijsassistenten. Daarnaast is er een ruimte voor één op één op begeleiding van leerlingen beschikbaar. Voor de ondersteuning van de cognitieve ontwikkeling beschikken we over een aantal specialisten binnen verschillende disciplines.
Voor de ondersteuning van de sociaal-emotionele ontwikkeling, het gedrag en de werkhouding zijn er eveneens een aantal specialisten.
Er wordt op school specifieke ondersteuning geboden voor hoog- en meerbegaafden. Op de Vuurvogel is er ondersteuning voor meer- en hoogbegaafde leerlingen in de vorm van het "Top-onderwijs".
Voor een meer specifieke beschrijving verwijzen we naar de bijlage SchoolOndersteuningsProfiel (SOP).