De Veenvlinder

Vlinderveen 221 3205 EB Spijkenisse

  • Er heerst een fijne sfeer op school en een veilig klimaat. Een kind wil zich veilig voelen op school, goed in z’n vel zitten.
  • We volgen zoveel mogelijk de individuele leerling. We werken met referentieniveaus om voor het juiste aanbod te zorgen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze leerlingen scoren zoals we mogen verwachten. De resultaten van ons onderwijs zijn de laatste 3 jaar sterk verbeterd.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerlingvolgsysteem  

Basisscholen zijn verplicht om te werken met een leerlingvolgsysteem (LVS). Een LVS laat de leerkracht zien hoe een leerling, of een groep leerlingen, zich ontwikkelt. Heeft de leerling de lesstof goed opgepakt? Is hij of zij gegroeid? Welke lesstof moet de leerkracht de komende periode (extra) aanbieden? Sinds dit schooljaar gebruiken wij daar IEP LVS voor.

De toetsen worden twee maal per jaar afgenomen in groep 3 t/m 7 en in groep 8 eenmaal.

De overheid heeft bepaald welke kennis en vaardigheden een kind moet leren op school, om straks verder te kunnen op het voortgezet onderwijs en in de maatschappij. Daarvoor bestaan leerdoelen. IEP heeft die leerdoelen opgedeeld in behapbare stukjes die getoetst kunnen worden. Zo laat het IEP LVS duidelijk zien of het kind op koers ligt om de leerdoelen te halen. De leerkracht kan vervolgens zien welke onderdelen extra aandacht nodig hebben en welke juist al goed gaan. Op die manier helpt IEP LVS de school om het kind te geven wat het nodig heeft.

Een kind is meer dan taal en rekenen. Doorzettingsvermogen, empathie, vindingrijkheid en motivatie doen er óók toe. Net als de interactie met anderen, kunnen plannen of omgaan met gevoelens. IEP LVS kijkt niet alleen naar taal en rekenen (hoofd) maar ook naar de sociaal-emotionele ontwikkeling, de leeraanpak en het creatief vermogen (hart en handen). Dat geeft een compleet beeld van het kind. 


 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Elk kind heeft recht op de juiste plaats in het Voortgezet Onderwijs. Op een plek die zorgt voor een mooie toekomst! 

Enkele voortgezet onderwijsscholen in de buurt  

  • Praktijk College (Praktijkonderwijs);
  • MY college (vmbo);
  • CSG Oude Maas (vmbo);
  • Wellantcollege Anna Hoeve (vmbo);
  • Charles de Foucauld Mavo (vmbo gemengde leerweg en theoretische leerweg);
  • De Ring van Putten (mavo, havo en vwo);
  • Penta College CSG Rietvelden (mavo en mavo/havo);
  • Penta College CSG Scala Molenwatering (havo, atheneum en gymnasium);
  • Maerlant (vmbo-b, vmbo-k, vmbo-gl, vmbo-t, havo, atheneum en gymnasium).       

Activiteiten binnen het traject van po naar vo

Activiteiten eerste helft van het schooljaar     

  • Startgesprekken (O.a. de uitslag van IEP eind groep 7);
  • Informatieavond;
  • Indien van toepassing de afname NIO en/ of NPV-j (De ouders van desbetreffende leerlingen worden hierover apart geïnformeerd en gevraagd om toestemming);
  • Afname Drempelonderzoek (De domeinen zijn: technisch lezen, woordenschat, begrijpend lezen, rekenen, en taalverzorging);
  • Afname IEP groep 8 (De domeinen zijn: (begrijpend) lezen, rekenen en taalverzorging);      
  • Voortgangsgesprek (O.a de uitslag van het Drempelonderzoek, IEP groep 8 en indien van toepassing de uitslag van de NIO en/of NPV-j, verdere richting van het schooladvies);        
  • Scholenmarkt op woensdag 15 november;
  • Verschillende kennismakingsactiviteiten op het voortgezet onderwijs (O.a. bezoeken aan het voortgezet onderwijs, minilessen etc. Op de website van een voortgezet onderwijsschool kunt u meer informatie vinden over de activiteiten, die georganiseerd worden voor “toekomstige” leerlingen).

Activiteiten tweede helft van het schooljaar        

  • Schooladviesgesprekken tussen 10 januari en 31 januari (-Voorlopig- schooladvies, inzage in het onderwijskundig rapport= overdrachtsdossier);
  • Afname IEP-doorstroomtoets (De domeinen zijn: (begrijpend) lezen, rekenen en taalverzorging);
  • Open dagen voortgezet onderwijsscholen;       
  • Uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies;        
  • Centrale aanmeldweek voortgezet onderwijs van 25 maart tot en met 31 maart; 
  • Feestelijke afsluiting van het laatste schooljaar op de basisschool. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen door te werken met de methode Kwink. 

De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen worden tijdens een overleg van het leerteam (groep 1 t/m 3 of groep 4 t/m 8) besproken. Eventueel kan de intern begeleider bij dit overleg aansluiten. Hier worden ook mogelijke interventies besproken en afgestemd voor een individuele leerling of voor de hele groep.

Onze ambities zijn:

  • Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling;
  • Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan anti-pestbeleid;
  • We beschikken over normen: als meer dan 25% van de leerlingen uitvalt op een aspect (D/E), dan volgt er actie (groepsplan);
  • We houden bij hoeveel individuele handelingsplannen er per jaar in een groep uitgevoerd worden.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilig pedagogisch klimaat
  • Individuele kind
  • Talenten ontdekken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2013 is de Veenvlinder voor het laatst bezocht door de inspectie. In februari 2021 hebben we een positief gesprek gehad met de inspectie, maar geen beoordeling n.a.v. een onderzoek op de Veenvlinder.

Terug naar boven