Kindcentrum 't Maar

Willem De Merodelaan 2 A 9909 BW Spijk (Gem. Eemsdelta)

Schoolfoto van Kindcentrum 't Maar

Leerlingtevredenheid

Toelichting van de school

Bij Kindcentrum 't Maar hechten we veel belang aan het creëren van een positief en veilig sociaal klimaat voor al onze leerlingen. Dit blijkt ook uit de beoordelingen van onze leerlingen in groep 7 en 8, die het sociale klimaat op onze school als ruim voldoende ervaren. Het welzijn van iedere leerling staat centraal in onze aanpak, en we besteden dagelijks aandacht aan respectvolle omgangsvormen en het welbevinden van iedereen.

Elke dag richten we ons op het bevorderen van een positieve en respectvolle interactie tussen de leerlingen. Dit doen we door expliciete lesmomenten, groepsgesprekken en individuele aandacht voor de leerlingen. We leren hen hoe ze op een constructieve manier met elkaar kunnen omgaan, conflicten kunnen oplossen en elkaar kunnen ondersteunen. Deze dagelijkse aandacht helpt bij het versterken van het gevoel van saamhorigheid en veiligheid binnen de schoolgemeenschap.

We maken gebruik van de methodes Kwink en Kleur op School, om de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen te bevorderen. Kwinkbiedt een gestructureerd programma voor sociaal-emotioneel leren (SEL), waarbij thema's zoals respect, verantwoordelijkheid en samenwerking centraal staan. Kleur op School richt zich op het bevorderen van een inclusieve en respectvolle schoolcultuur. Beide methodes bieden praktische en wetenschappelijk onderbouwde lessen die de leerlingen helpen om positieve sociale vaardigheden te ontwikkelen.

Naast de methodes voor sociaal-emotioneel leren, bieden we ook een uitgebreid programma voor burgerschapsvorming aan. Dit programma helpt de leerlingen om zich bewust te worden van hun rol als actieve en verantwoordelijke burgers binnen de school en de bredere gemeenschap. Door middel van projecten, discussies en activiteiten leren de leerlingen over democratie, gelijkwaardigheid, en hun rechten en plichten als burgers. Dit draagt bij aan hun begrip van en respect voor diversiteit en zorgt ervoor dat ze zich betrokken voelen bij de samenleving.

Wanneer er aanleiding voor is, voeren we individuele gesprekken met leerlingen. Deze gesprekken zijn bedoeld om eventuele zorgen of problemen die de leerlingen ervaren te bespreken en aan te pakken. Door deze persoonlijke benadering kunnen we inspelen op de specifieke behoeften van elke leerling en ervoor zorgen dat iedereen zich gehoord en begrepen voelt. Deze gesprekken versterken de vertrouwensband tussen leerlingen en leerkrachten en dragen bij aan een gevoel van veiligheid en geborgenheid.

Al deze inspanningen dragen eraan bij dat leerlingen zich over het algemeen veilig voelen op Kindcentrum 't Maar. We streven ernaar dat iedere leerling met plezier naar school komt en zich kan ontwikkelen in een ondersteunende en respectvolle omgeving. Het gevoel van veiligheid is essentieel voor hun welzijn en hun vermogen om optimaal te leren en te groeien.Door deze uitgebreide en geïntegreerde aanpak zorgen we ervoor dat het sociale klimaat op Kindcentrum 't Maar niet alleen als voldoende wordt beoordeeld, maar ook daadwerkelijk bijdraagt aan het welzijn en de ontwikkeling van al onze leerlingen.

Tevredenheid
7,5
Vergelijkbare scholen
8,0

Bron

Tevredenheid leerlingen in de afgelopen jaren

Deze grafiek toont de tevredenheidscijfers van de afgelopen drie jaar. In de grafiek staan de gemiddelde tevredenheidscijfers voor deze school en de tevredenheidscijfers van vergelijkbare scholen.

Hoe tevreden waren de leerlingen de afgelopen jaren?

Hoe tevreden zijn ouders over de school?

Toelichting van de school

In de periode dec. 22- jan '23 hebben alle ouders/verzorgers de mogelijkheid gehad om een oudertevredenheidsonderzoek in te vullen. Hierdoor is door 22% van de ouders gebruik gemaakt. De uitkomst is dat ouders zeer tevreden zijn met de school en een 8.1 geven als waardering. 

In de bijlage zijn de uitkomsten en de samenvatting te lezen.

Download tevredenheidsrapport Bron

Terug naar boven