Zorgstructuur
Onze zorgstructuur zorgt ervoor dat alle leerlingen op cognitief en sociaal emotioneel gebied in beeld zijn, waardoor ze de ondersteuning kunnen krijgen die nodig is.
Interne begeleiding
De intern begeleider (IB-er) draagt zorg voor de individuele leerlingenzorg, ondersteunt de leerkrachten bij het maken van plannen voor de groep, de subgroepen en/of de individuele leerling en onderhoudt contacten met externen. De IB-er ondersteunt en coacht de leerkrachten bij het afstemmen van de begeleiding en het aanbod op de (sub)groep en/of van de individuele leerling. De begeleiding kan bestaan uit extra ondersteuning binnen of buiten de groep. Leerkracht(en) en IB-er maken onder andere afspraken over de inhoud en de organisatie van die extra ondersteuning. De IB-er bespreekt 4 keer per jaar alle leerlingen/groepen met de leerkracht door, bijzonderheden vanuit deze bespreking worden door de IB-er besproken met de directeur. In de bespreking met de leerkracht worden o.a. de behaalde resultaten, de afgeronde plannen, de nieuw op te zetten plannen enz. besproken en worden vervolgacties vastgesteld. De IB-er kan met vragen terecht bij het RET (Regionaal Expertise Team) van Ommeriek.
Inzet van het RET binnen de school
Het RET (Regionaal Expertise Team) ondersteunt de school bij het realiseren van passend onderwijs. De school kan gebruik maken van de expertise binnen het RET. Belangrijke samenwerkingspartners voor de intern begeleider zijn de vaste orthopedagoog en ambulant begeleiders die verbonden zijn aan het RET. Binnen het RET zijn verschillende specialisten vertegenwoordigd. Onder andere specialisten op het gebied van leer- en gedragsproblemen. Deze kunnen via de intern begeleider betrokken worden in de school.
Inzet ambulant begeleider
Het werk van de ambulant begeleider richt zich op de hulpvragen die spelen binnen de school. Deze kunnen gericht zijn op school-, groeps-, leerkracht- en leerling niveau.
Inzet orthopedagoog
De orthopedagoog doet onderzoek gericht op cognitieve leerontwikkeling, werkhouding, gedrag en/of sociaal-emotionele ontwikkeling.
Inzet onderwijsassistent
Inzet van een onderwijsassistent van het RET kan worden aangevraagd door de IB-er bij de directeur van het RET voor uitvoering van extra ondersteuning bij een individuele leerling of groep.
LZIO-overleg
Het LZIO-overleg is een overlegvorm die drie tot vier keer per schooljaar wordt georganiseerd door de intern begeleider. De orthopedagoog en een ambulant begeleider van het RET sluiten aan bij dit gesprek. Het doel van het overleg is om alle zorgleerlingen binnen de school in beeld te krijgen en te houden. Op die manier kunnen de ambulant begeleiders en orthopedagoog vroegtijdig ingeschakeld worden om mee te denken bij deze leerlingen. De intern begeleider kan hulpvragen met betrekking tot het individuele kind of groepen kinderen voorleggen. De orthopedagoog en ambulant begeleider hebben een adviserende rol en tijdens dit overleg kunnen afspraken gemaakt worden over de vervolgstappen.
Verwijzing SBO of SO
Wanneer gedacht wordt aan een verwijzing naar het SBO of SO wordt een ambulant begeleider of orthopedagoog van het RET ingeschakeld om mee te kijken wat er op school nog gedaan kan worden om tegemoet te komen aan de onderwijsbehoefte van de leerling. Wordt er daarna alsnog besloten om tot verwijzing over te gaan dan adviseert de orthopedagoog de school en ouders bij het vinden van de meest passend plek. De orthopedagoog van het RET schrijft de deskundigheidsverklaring voor het aanvragen van de toelaatbaarheidsverklaring.
Mocht er voor uw kind een ondersteuningsvraag bij het RET ingediend worden dan wordt u als ouders/verzorgers hiervan op de hoogte gesteld. Wanneer er verder onderzoek of gerichte observatie moet plaatsvinden vragen wij de ouders/verzorgers altijd schriftelijk om toestemming