Welke doelen staan in het schoolplan?
Kwaliteitscultuur
Op de Margrietschool draagt ieder teamlid verantwoordelijkheid voor de kwaliteitscultuur. We hebben een focus op hoge opbrengsten en stellen onszelf hoge (realistische) doelen. Samen werken wij planmatig om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van elke leerling. Leerkrachten kijken bij elkaar in de les, bereiden samen lessen voor en maken samen analyses, kortom: van en met elkaar leren staat bij ons centraal.
Kwaliteitscultuur: beleid Scholengroep Veluwezoom werkt met een kwaliteitszorgdocument waarin taken en verantwoordelijkheden zijn vastgelegd. (het bestuur- en managementstatuut). Tevens is hierin omschreven hoe managementinformatie wordt verstrekt en waaruit deze rapportages dienen te bestaan.
Er wordt gewerkt met een sluitend systeem van leerlingenzorg bestaande uit observatie en registratiegegevens, methode toetsen en landelijk genormeerde toetsen. (CITO) Deze gegevens worden geanalyseerd en in handelingsplannen omgezet. Er worden trendanalyses en meerjarenanalyses gemaakt. De intern begeleider is de bewaker van dit geheel.
Tweejaarlijks vinden de volgende peilingen plaats:
- Ouder Tevredenheids Peiling.
- Leerling Tevredenheids Peiling.
- Personeels Tevredenheids Peiling.
De gegevens uit deze onderzoeken worden in samenhang verwerkt in de jaarplannen. Om de kwaliteit van onze ontwikkelingen en ambities te waarborgen, hanteren wij de PDCA-cyclus: To Plan (P): Vaststellen van de doelen van de school (en de medewerkers) To Do (D): De doelen in de praktijk realiseren To Check (C): Controleren of de doelen in voldoende mate gerealiseerd worden To Act (A): Wat goed gaat vasthouden (borgen) en verbeteringen realiseren. Deze PDCA-cyclus wordt toegepast bij de onderdelen die wij jaarlijks vasthouden, versterken en vernieuwen.
- De onderdelen die wij vasthouden worden bij de start van het schooljaar ingepland op de inhoudelijke vergaderingen en studiedagen, vervolgens worden deze tijdens onze jaarevaluatie besproken en zonodig bijgesteld.
- De onderdelen die wij versterken worden bij de start van het schooljaar ingepland op de inhoudelijke vergaderingen en studiedagen, vervolgens worden deze tijdens onze jaarevaluatie besproken en zonodig bijgesteld.
- De onderdelen die wij vernieuwen worden bij de start van het schooljaar uitgewerkt in een plan van aanpak (jaarplan), tussentijds vinden evaluaties plaats, vervolgens worden deze tijdens onze jaarevaluatie besproken en zonodig bijgesteld.
Kwaliteitscultuur: onderwijs
Bij zorg voor kwaliteit is het belangrijk na te gaan wat de resultaten zijn van ons onderwijs: doen we de goede dingen en doen we deze goed. Het is belangrijk dat het team zich verantwoordelijk voelt voor de resultaten en conclusies trekt uit de bevindingen.
Om de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen, plannen wij studiedagen en inhoudelijke vergaderingen om met het gehele team te werken aan onze ontwikkeling. Twee maal per jaar worden alle toetsgegevens geanalyseerd door leerkracht, IB-er, directie en vervolgens teambreed. Deze worden vastgelegd in onze zelfevaluaties. Deze evaluaties worden bovenschools gedeeld, zodat er ook tussen in het directieteam en op bestuursniveau geëvalueerd en gereflecteerd wordt. Tussen de leerkracht en de intern begeleider (IB-er) vinden drie maal per jaar groepsbesprekingen plaats. Ook is er drie maal per jaar een leerlingbespreking met het hele team. De rol van de IB-er is van belang bij het bewaken van de kwaliteit van de zorg aan de leerlingen. Samen met de directie bewaakt de IB-er de procedures rondom zorg en begeleiding.
Kwaliteitscultuur: personeel
De volgende instrumenten en protocollen worden gehanteerd:
- De digitale gesprekkencyclus voor ambitie- voortgangs- en beoordelingsgesprekken.
- Klassenbezoeken
- Collegiale consultatie
- Coaching