Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal onderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Emiliusschool zijn de leerlingen gegroepeerd zowel op leeftijd als op ontwikkelingsniveau. Voor elke leerling zijn individuele leerroutes uitgestippeld. Deze worden elk jaar besproken met ouders en behandelaars, waarbij wordt teruggekeken op de afgelopen periode en de leerdoelen voor de komende periode worden geformuleerd. Deze worden vastgelegd in het Persoonlijk Plan.
Naast vakleerkrachten spel en beweging, kent de Emiliusschool een leerkracht met speciale taken op het gebied van begeleiding van leerlingen met autisme. Deze adviseert leerkrachten en voert individuele begeleidingstrajecten uit.
Daarnaast is er op de Emiliusschool een spelbegeleider werkzaam. Deze begeleidt klassen op het gebied van sociaal-emotionele vorming en vaardigheidstraining. Ook kan er sprake zijn van individuele spelbegeleiding van leerlingen.
De afdeling schoollogopedie verzorgt logopedische lessen in een aantal klassen. Hierbij is aandacht voor communicatie, contactname en ondersteunende communicatievormen zoals Nederlands met Gebaren.
Voor begeleiding van leerlingen met een intensieve zorgvraag zijn er assistenten met verpleegkundige taken werkzaam. Zij dragen er zorg voor dat de benodigde verzorging geboden kan worden.
De Emiliusschool is een school voor (ernstig) meervoudig gehandicapteSO- en VSO-leerlingen. Meervoudig gehandicapt wil zeggen dat de leerlingenzowel verstandelijk als motorisch (ernstig) beperkt zijn. Dit type onderwijswordt ook wel gekend als Tyltylonderwijs.
De school telt rond de 130 leerlingen. ongeveer 40 leerlingen hebben een IQ tussen de 36 en 60 (een verstandelijke leeftijd tussen de 4 en 12 jaar). Ongeveer 100 leerlingen hebben een IQ lager dan 36 (een verstandelijke leeftijd tussen 0 en 4 jaar). De zelfstandigheid van de leerlingen varieert van beperkt tot volledig zorgafhankelijk. Het merendeel van de leerlingen heeft, al dan niet geïndiceerd, medische, paramedische of gedragswetenschappelijke ondersteuning, bijv. op het gebied van fysiotherapie, ergotherapie, orthopedagogiek, psychologie, speltraining, logopedie of ICT.
Bovengenoemde expertises worden ook ingezet ter ondersteuning van het onderwijsproces. Alle leerlingen maken voor hun behandeling en/of zorg en/of wonen gebruik van de diensten van woon-, behandel- en zorgcentrum SWZ-Zonhove.
In het gebouw van de Emiliusschool is de afdeling vroegbegeleiding van SWZ/Zonhove (onze samenwerkingspartner) gevestigd.
Kinderen die nog niet de schoolgerechtigde leeftijd bereikt hebben, kunnen deze afdeling (Okido genaamd) bezoeken. Veel van deze bezoekers stromen uiteindelijk de Emiliusschool in.