Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Alle stamgroepen zijn heterogeen van samenstelling. Naast kalenderleeftijd kijken we naar de ontwikkelingsleeftijden van kinderen. Immers, niet alle kinderen ontwikkelen zich in hetzelfde tempo. Om zoveel mogelijk aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van de kinderen realiseren we groepsdoorbrekende niveaugroepen.
Een groep kenmerkt zich door leerlingen met verschillende onderwijsbehoeften, zoals kinderen die:
· extra instructie nodig hebben op het gebied van lezen, taal en/of rekenen
· gerichte hulp nodig hebben bij het onthouden en begrijpen van de leerstof
· meer tijd nodig hebben om zich de leerstof eigen te maken
· uitgebreidere zorg en expertise nodig hebben
· hulp nodig hebben bij het plannen en uitvoeren van hun werk
· weer succeservaringen op moeten doen
· hulp nodig hebben in de dagelijkse communicatie
· soms een prikkelarme omgeving nodig hebben
· ruimte nodig hebben om te bewegen
· begeleiding nodig hebben in de omgang met leeftijdsgenoten en/of volwassenen
· hulp nodig hebben om hun motoriek te verbeteren
· een aangepast leerstofaanbod nodig hebben
Onze leerlingen en hun ouders hebben diverse achtergronden. Meerdere levensbeschouwelijke overtuigingen en culturele achtergronden komen in de school bij elkaar en we streven daarbij naar een leer- en werkomgeving waarbij respect voor jezelf en respect voor de ander centraal staat. Kennis over en uitwisseling van diverse culturele achtergronden en levensovertuigingen zorgen voor wederzijds begrip en respect.
Bovengenoemde tabel geeft globaal de richtlijnen van de onderwijstijd aan, echter sommige vakgebieden worden op onze school integraal aangeboden. Zo staat natuurlijk bewegen/bewegend leren op ons programma, participeren kinderen in een taalklas en is er aandacht voor spel- en speelontwikkeling waarbij bovengenoemde vakken aan de orde komen.
Onze school heeft vestigingen in twee gemeenten, namelijk Deurne en Someren.De leerlingen zijn hoofdzakelijk afkomstig uit het SWV Peelland PO 30-08. SBO de Brigantijn is een school voor speciaal basisonderwijs vallend onder de wet primair onderwijs. Onze school wordt bezocht door leerlingen in de leeftijd van 4 tot en met 13 jaar die allen extra ondersteuning nodig hebben. Leerlingen kunnen op meerdere momenten gedurende het schooljaar instromen. Leerlingen die de school bezoeken hebben vaak een gecombineerde problematiek op de diverse domeinen van leren en gedrag, waardoor het volgen van onderwijs binnen de reguliere setting, in elk geval voor een bepaalde tijd, moeilijk en soms onmogelijk is. Instroom is ook mogelijk direct vanuit peuterspeelzalen en medische kinderdagverblijven.
Binnen onze organisatie zijn we blijvend op zoek naar ontwikkelingen ten behoeve van de leerlingen die aan onze zorg worden toevertrouwd. Daarbij spelen we in op bestuurlijke ontwikkelingen en ontwikkelingen binnen ons samenwerkingsverband.