RK Basisschool Sint Jozef

Kerkendijk 81 5712 ET Someren

  • Wij werken als school nauw samen met Norlandia.Zij verzorgen 3 ochtenden  peuterspeelzaal en bieden voor- en naschoolse opvang aan op school
  • Kinderen werken op allerlei manieren en locaties samen aan opdrachten vanuit de klas of plusklas.
  • Wij werken met de media en devices van nu en besteden veel aandacht aan digitale geletterdheid en mediawijsheid.
  • Middels de talentendagdelen en de ateliers, alsmede in de basisvakken komen techniek en creativiteit veelvuldig aan de orde
  • Kinderen worden extra cognitief uitgedaagd met verrijkingswerk en in de Somerense plusklas.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Gedurende de schooltijd wordt de ontwikkeling van kinderen op diverse manieren gevolgd:

• In groep 1-2 worden kinderen geobserveerd door de leerkrachten tijdens diverse werk- en speellessen. Naast de administratie van de leerkracht wordt hiervoor in oktober en april het programma ‘KIJK!’ van uitgeverij Bazalt gebruikt, waarbij specifiek wordt gelet op (sociale) vaardigheden en waar de ontwikkelingsleerlijnen in beeld worden gebracht.

• Vanaf groep 2 volgen wij het Protocol Dyslexie, wat start in het voorjaar van leerjaar 2 met de kleutertoets en vervolgens per leerjaar zijn eigen observatie en meetmomenten heeft.

• Regelmatig komen in de groepen 3 t/m 8 methode-gebonden toetsen voor. De uitslag van deze toetsen wordt door de leerkracht in het eigen administratiesysteem genoteerd. Samen met resultaten van ander werk en de observaties van de leerkracht wordt de begeleiding van het kind bepaald.

• Vanaf groep 3 worden 2 per jaar de toetsen van de IEP afgenomen op het gebied van begrijpend lezen, taalverzorging (spelling, werkwoordspelling en leestekens), rekenen en technisch lezen afgenomen

• In groep 8 wordt in de maand februari deelgenomen aan de eindtoets. Begin van het schooljaar zal de keuze gemaakt worden of hiervoor de Route 8 of IEP eindtoets gebruikt gaat worden. De uitslag van deze toets geeft een beeld van het gevolgde onderwijs op onze school en wordt mede gebruikt voor de verwijzing van kinderen naar het Voortgezet Onderwijs.

• De sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen van groep 3 t/m 8 wordt in kaart gebracht met behulp van de onderdelen hart en handen, behorende bij de IEP. Bij de kleuters werken we met het observatie instrument "Kijk!" Hierbij worden vragenlijsten ingevuld door de leerkrachten en in groep 5-8 ook door de kinderen. Naar aanleiding van de ingevulde vragenlijsten zal het resultaat besproken worden met kind en eventueel ouders. Zo nodig wordt er een plan van aanpak opgesteld.

• Twee keer per jaar wordt voor zowel de onderbouw, midden als bovenbouw een groepsbespreking a.d.h.v. het leerlingvolgsysteem (Esis B) gehouden.

• Ook vindt twee keer een groepsbespreking plaats n.a.v. de ingevulde KIJK-lijsten. Alle leerkrachten bespreken tijdens dit overleg met de IB-er elke leerling van zijn/haar bouw, waarbij zowel de cognitieve als sociaal-emotionele ontwikkeling wordt doorgenomen. Ook de ontwikkelingen van de groep als geheel wordt doorgenomen. Ook de ontwikkelingen van de groep als geheel worden besproken. De gegevens van de LVS-toetsen en KIJK worden in de web-based programma's ESIS B en KIJK ook opgenomen in het leerlingendossier. Op deze manier ontstaat na enige tijd ook een beeld van het kind. Tijdens contacten tussen ouders en leerkracht kunnen afspraken gemaakt worden. Deze worden door de groepsleerkracht genoteerd..

• Specifieke gegevens over kinderen, bv. onderzoeksrapporten door de begeleidingsdienst, worden in het leerlingendossier opgeslagen.

• Alle gegevens uit de toetsen van de IEP, die door school worden afgenomen, worden in het computerprogramma van ESIS B opgenomen.

• Twee maal per jaar worden de resultaten van de IEP als geheel verwerkt in de trendanalyses. We maken deze analyses twee keer per jaar, zodat we kunnen zien hoe de vorderingen van kinderen en ontwikkeling van leerlingen/groepen op onze school gedurende het schooljaar zijn. Daarnaast kunnen we ook meerdere schooljaren naast elkaar analyseren. De trendanalyses hebben als doel inzichtelijk krijgen welke vakgebieden op groeps- en/of schoolniveau meer aandacht behoeven.

• 4x per jaar worden de re vindt er een bijeenkomst plaats met het zorgteam. Per situatie wordt bekeken welke (externe) partners hierin deelnemen. Vaak zijn dit de interne begeleider, specialist vanuit het expertisenetwerk van Prodas, de jeugdverpleegkundige van de GGD, de aan school verbonden opvoedondersteuner, indien nodig de wijkagent, de betrokken groepsleerkracht en indien nodig de directeur. Tijdens deze bespreking kunnen leerkrachten kinderen inbrengen die op leer- en/of gedragsgebied opvallen. Alle zorgleerlingen worden besproken. Samen met de leerkracht wordt het probleem bekeken en wordt tevens nagegaan op welke manier adequate hulp gezocht kan worden (eigen leerkracht, interne begeleider, andere collega, externe instantie).

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Elk kind is uniek, heeft zijn eigen ontwikkelingslijn. Het moet de ruimte krijgen om zichzelf te kunnen zijn, om zelf een belangrijke rol te kunnen spelen in zijn eigen ontwikkeling. Het moet de begeleiding krijgen om zich maximaal te kunnen ontplooien. Dat legt een grote verantwoordelijkheid bij onze school en die nemen we. Wij zijn transparant en duidelijk. Een kind leert altijd en overal. Vandaar dat we een goede afstemming zoeken met de ouders. Pas dan kunnen de opvoeding en ontwikkeling thuis en op school elkaar versterken. Wij verwachten van  ouders dan ook een actieve, samenwerkende houding.  

We ondersteunen kinderen om hen te laten uitgroeien – binnen hun mogelijkheden – tot sociale, weerbare en zelfstandige mensen.  Ze moeten zich daarbij geborgen en gesteund voelen in een uitdagende, gestructureerde en veilige leeromgeving. Een omgeving waarin de kinderen zich op zoveel mogelijk terreinen kunnen ontwikkelen. We gaan daarbij uit van de betrokkenheid van elk kind en denken daarbij in kansen. Wij zijn een zorgzame school, hebben de kinderen goed in beeld en bieden de zorg die ieder kind nodig heeft. Kortom: een goede plek om te leren in een sfeer van rust, vertrouwen en respect.  

We vinden het heel belangrijk om kinderen te stimuleren in hun zelfstandigheid. We willen ze een belangrijke basis geven voor hun toekomst, waarin zij zelf besluiten zullen moeten nemen, hun eigen ontwikkeling moeten kunnen sturen, zelfstandig kennis moeten vergaren en verantwoordelijkheid moeten nemen en afleggen. Ze leren zelfstandig te denken en werken, zelfstandig te plannen en evalueren. Ze gaan zelf op zoek naar oplossingen op elk gebied. We leren ze om uit te gaan van kansen. Ons team straalt hierbij veel passie uit en wil dit overdragen op de kinderen.  

Wij vinden betrokkenheid van de school met de directe omgeving waarin het kind leeft (gezin, buurt en verenigingen) van grote betekenis voor de ontwikkeling van het kind. We streven dan ook naar een actieve verbondenheid met de lokale samenleving. Ook bij de kinderen: ze kunnen zelf een positieve eigen bijdrage leveren aan de maatschappij. Deze burgerschapszin verdient alle aandacht.  

Bij ons heerst een sfeer die bevordert dat kinderen:

  •  met plezier naar school gaan
  • zichzelf mogen en kunnen zijn
  • belangstelling hebben voor anderen
  • elkaar accepteren zoals ze zijn   

En waar de leerkracht:

  • er is als persoon
  • oog en oor heeft voor de kinderen en hun ouders
  • kinderen accepteert met hun “eigen”-aardigheden
  • met plezier en humor lesgeeft
  • kinderen aanspreekt op hun verantwoordelijkheden
  • emoties mag tonen
  • alle kinderen van zijn/haar groep in beeld heeft   

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Samen
  • Eigenaarschap

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven