RK Basisschool Sint Jozef

Kerkendijk 81 5712 ET Someren

  • Wij werken als school nauw samen met Norlandia.Zij verzorgen 3 ochtenden  peuterspeelzaal en bieden voor- en naschoolse opvang aan op school
  • Kinderen werken op allerlei manieren en locaties samen aan opdrachten vanuit de klas of plusklas.
  • Wij werken met de media en devices van nu en besteden veel aandacht aan digitale geletterdheid en mediawijsheid.
  • Middels de talentendagdelen en de ateliers, alsmede in de basisvakken komen techniek en creativiteit veelvuldig aan de orde
  • Kinderen worden extra cognitief uitgedaagd met verrijkingswerk en in de Somerense plusklas.

Het team

Toelichting van de school

Door gebruik te maken van de talenten van de leerkrachten en het groep overstijgend werken, wordt hetzelfde niveau nagestreefd als bij gebruikmaking van een vakleerkracht bereikt kan worden. Dit is vooral terug te zien in de ateliers & talentdagdelen

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Door onze manier van werken is het incidenteel nodig om gebruik te maken van de wijze van vervanging zoals bij Prodas centraal is afgestemd.

Indien nodig worden onderstaande stappen gevolgd:

Bij verlof of ziekteverzuim wordt eerst gekeken of part-timers of interne begeleiding en/of directie dit kunnen opvangen. Daarna wordt de vervangingspool van Prodas ingeschakeld.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school wordt het systeem van leerstofjaarklassen gevolgd. Onder andere het leerlingenaantal maakt dat wij vanaf schooljaar 2020-2021 zijn gaan werken in 3 units/ bouwen (onder-, midden- en bovenbouw) waarbij de bouw verdeeld is in 1 of 2 basisgroepen met daarin kinderen van 2 of 3 leerjaren.

Dat betekent dat de helft van de kinderen van een leerjaar in één basisgroep zitten samen met de helft van de andere 2 leerjaren/leerjaar uit de bouw, waar mee zij verschillende momenten zoals de pauze en het begin starten in een eigen basislokaal.

Komend schooljaar hebben we de bouwen:

- Onderbouw met daarin leerjaar 1-2-3, zij zitten in de 2 kleuterlokalen grenzend aan de peuterspeelzaal. Ook maken zij voor spel gebruik van de aula voor voornamelijk het spel.

- Middenbouw met daarin leerjaar 4-5, zij hebben de twee (open) lokalen rechts van het keukentje tot hun beschikking.

- Bovenbouw met daarin leerjaar 6-7-8, zij hebben de twee eerste lokalen vanaf de voordeur tot hun beschikking.

- Daarbij wordt door de middenbouw en bovenbouw, ook gebruik gemaakt van de werkruimtes op de gangen, aula en de kantoren tussen middenbouw en bovenbouw en achterin bij de peuters.

Op de website vindt u de precieze taakverdeling van de leerkrachten met betrekking tot de schooltaken en activiteiten en in hoofdstuk 6.4 de groepsverdeling.

We streven naar een evenredige verdeling van combinatiegroepen (aantal leerlingen, aantal jongens/ meisjes, zorgbehoeften van leerlingen etc.) Na de start krijgen de leerlingen met hun eigen leerjaar instructie voor de basisvakken. Er zijn ook lessen waarbij groepsdoorbrekend gewerkt wordt, zoals TopOntdekkers, Leesplan, muziek, ateliers (creatieve vakken), gym, Engels, etc.

We vinden het belangrijk dat we de ontwikkeling van de leerlingen goed volgen. In de leerjaren 1 en 2 wordt gebruik gemaakt van het instrument "Kijk!" waarbij ook de sociaal emotionele ontwikkeling wordt meegenomen.

In de leerjaren 3-8 worden hiervoor de observaties tijdens de lessen, de methode-gebonden toetsen en het Leerlingvolgsysteem IEP gebruikt. De IEP wordt in schooljaar 2023-2024 geïmplementeerd. Dit is een leerlingvolgsysteem waarbij de leerling centraal staat. "Met IEP weet ik wat ik al kan en wat ik nog moet leren". De leerlingen worden hierbij getoetst op de stof die ze de periode daarvoor gehad hebben. Er wordt ook een koppeling gemaakt met de sociaal emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatieve vermogen.

Hierdoor krijgen we een goed beeld van hoofd, hart en handen, waardoor wij het kind verder kunnen helpen in zijn/haar ontwikkeling.

De informatie die wij uit observaties, resultaten en vanuit de IEP krijgen, verwerken wij in groepsplannen op het gebied van rekenen, technisch/begrijpend lezen en spelling. Uitgangspunt hierbij is dat de kinderen de instructie en zorg krijgen die zij nodig hebben, kortom hun onderwijsbehoeften. Gedurende het schooljaar vinden 3 x per jaar groepsbesprekingen plaats, waarbij we samen evalueren en vooruitkijken naar de periode die komt: wat werkt, waar liggen aandachtspunten en hoe pakken we dat aan?  We werken tijdens de lessen met 3 niveaus; basis (basisinstructie), zorg (verlengde instructie) en plus (korte instructie en verrijkingsopdrachten). Waarbij we blijven streven voor ieder kind minimaal de leerdoelen van het betreffende leerjaar te halen, of meer indien mogelijk. 

Herfstleerlingen

De zogenaamde ‘herfstleerlingen’, de kinderen die tussen 1 oktober en 1 januari zijn geboren, hebben ofwel een relatief lange (acht en driekwart jaar) ofwel een relatief korte (zeven en driekwart jaar) basisschoolloopbaan, als ze verder ononderbroken de groepen doorlopen.  

Voor de doorstroom naar groep 2 of 3 wordt de totale ontwikkeling van het kind als uitgangspunt gehanteerd. Naast de ontwikkeling beginnende geletterdheid en beginnende gecijferdheid als beoordelingscriteria, gaat het ook om taakgerichtheid en zelfstandigheid, sociaal- emotionele ontwikkeling, spelontwikkeling, taalontwikkeling en de motorische ontwikkeling. Het totaalbeeld van het kind is doorslaggevend. Alle ontwikkelingsgebieden worden in beeld gebracht door middel van een observatie- registratiesysteem. De leerkracht bespreekt samen met ouders de doorstroom of verlenging van de kleuterperiode. 

Toelating leerling

Als een kind als leerling op een school wordt toegelaten dan bevestigt de school dit schriftelijk dan wel via de mail aan de ouders.  

Het aangemelde kind wordt, wanneer het kind minimaal de leeftijd van 3 jaar en 10 maanden heeft bereikt, voorafgaande aan de definitieve plaatsing in de gelegenheid gesteld gedurende een aantal dagdelen kennis te maken met de school, de groep en de groepsleerkrachten.  

Plaatsing van leerlingen kan geschieden vanaf het moment waarop het kind 4 jaar is geworden. Gedurende de laatste 4 weken van het schooljaar worden in principe geen leerlingen meer geplaatst.   

Wanneer de leerling afkomstig is van een andere basisschool wordt de leerling pas ingeschreven na ontvangst van een bericht van uitschrijving van de school van herkomst. De directeur van de ontvangende school stuurt vervolgens een bewijs van inschrijving naar de school van herkomst. De school van herkomst is verplicht een onderwijskundig rapport van de leerling aan te leveren. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Op het moment dat er extra behoefte is bij de basisvaardigheden, dan wordt de lestijd per vak aangepast naar de behoefte van de groep of leerling

Onder de basisvaardigheden verstaan wij : rekenen, taal, lezen of sociaal emotionele ontwikkeling, 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

* Groep 3 heeft een methode waarin taal, lezen en spelling geïntegreerd is.

* Onder lezen verstaan wij technisch en begrijpend lezen.

* De korte pauze en de eetpauze worden ook gebruikt voor de positieve groepsvorming en het buitenspel, zoals boven genoemd.

* De kunstzinnige en creatieve vorming wordt vormgegeven in ateliers.

* De methode TopOntdekkers voorziet in een compleet aanbod op het gebied van: aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, burgerschap en een gedeelte levensbeschouwing.

* Studievaardigheden worden in de groepen 7 en 8 expliciet aangeboden door de methode Bikkels, waarbij de andere groepen deze integreren in de overige vakgebieden.

* Leerjaar 2 en 3 start na de carnavalsvakantie met de methode TopOntdekkers.

* Schooljaar 2022-2023 zijn wij gestart met de implementatie van onze nieuwe rekenmethode Getal&Ruimte Junior. Deze methode is geïmplementeerd in de groepen 1 tot en met 8. We zien al een mooie groei bij de verschillende groepen. Daarnaast gebruiken wij Bareka en Rekensprint om de leerlingen te toetsen en vervolgens te laten oefenen op de onderdelen die nog onvoldoende geautomatiseerd zijn. Schooljaar 2023-2024 zullen we hiermee verder gaan, zodat wij een goede basis voor ons rekenonderwijs neer kunnen zetten. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De St. Jozef biedt regulier onderwijs aan, wij maken daarbij zo nodig gebruik van het expertise netwerk van Prodas, de plusklas in Someren, NT2 (Nederlands als 2e taal) begeleiding, taal- en Nieuwkomers-ondersteuning van Prodas indien de onderwijsbehoefte van een leerling daarbij past. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Clusterbrede scholing in 2022-2023 op gebied van differentiatie

En studiedag op school voor kennis van meest voorkomende diagnoses op school: dyslexie, dyscalculie, autisme

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Elk jaar is er vanuit de gemeente een controle op het locatie en kwaliteitsplan van school en peuterspeelzaal op het gebied van VVE.

Norlandia en de St.Jozef maken samen de plannen en houden gedurende het schooljaar regelmatig overleg om de plannen te evalueren en bij te stellen.

Op 1 oktober 2012 hebben bs St. Jozef en peuter-groep ’t Kruimeltje voor het laatst een inspectiebezoek VVE gehad. Oordeel Inspectie: “ Het totaalbeeld vanuit de inspectie: Gezien de relatief korte periode dat er in Someren-Heide structureel sprake is van een, sinds kort in een gebouw ondergebrachte, VVE-Locatie kan de inspectie een positief beeld schetsen. De locatie bestaat formeel uit zowel een voor- als een vroegschool. In bepaalde opzichten voldoet de locatie zelfs aan zodanige criteria, dat de waardering ‘4’ van toepassing is, als voorbeeld voor een locatie elders. Uit de gegeven waardering blijkt vooral, dat er op deze locatie met veel inzet wordt gewerkt aan het opzetten en implementeren van de visie achter VVE. Het gaat hierbij om indicatoren als scholing voor het programma, het informeren van ouders over de ontwikkeling van hun kind en het tonen van respect voor de autonomie van het kind (de vroegschool). “ 

Terug naar boven