BS LeerRijk

Van Gijselstraat 24 5712 HE Someren

  • Schoolfoto van BS LeerRijk
  • Jaarlijks bereiden de kleuters, in samenwerking met ouders, een geweldige kleutermusical voor. Hiervan mogen we allemaal genieten!
  • Schoolfoto van BS LeerRijk

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op de eindtoets 2023 van route 8 scoren we op zowel lezen, taalvaardigheid als rekenen ruim boven de signaleringswaarde.
Maar veel belangrijker is dat de meeste kinderen scoren conform de verwachtingen ten opzichte van hun eigen leerlijnen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Elk half jaar nemen we in bouw 2 t/m 4, de LOVS toetsen van Leerling in beeld af. De resultaten worden verwerkt in groeps- en leerling-analyses. In de bouw wordt besproken wat dit betekent voor het aanbod van de groep en individuele leerlingen. De IB'ers begeleiden dit proces.
Naast het LOVS gebruiken we ook observaties, verwerkingsmateriaal in de groep en Snappet om te kijken welke doelen kinderen beheersen en aan welke doelen nog gewerkt moet worden.
Dit wordt verder uitgewerkt in een groepsplan en weggezet in een weekplanning. Beide levende documenten, die al werkende worden bijgesteld.
In de groeimap van de kinderen maken we de ontwikkeling van kinderen visueel. Dit bespreken we met elkaar in een kind-oudergesprek.
Dit werkt ook zo in bouw 1 alleen werken we daar met het observatie-instrument Kijk!


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Toeleiding naar het VO op LeerRijk:
Groep 6:
·        In november nemen we de NSCCT af.
·        Met de ouders van de kinderen met een opvallende score ten opzichte van de LOVS score gaan we in gesprek.
·        We bespreken samen wat we gaan doen om uw kind goed voor te bereiden op het VO.
Groep 7:
·        U oriënteert zich met uw kind op de VO scholen(open dagen).
·        Leerkrachten van bouw 4 stellen het voorlopig VO advies op m.b.v.  o.a. de plaatsingswijzer/LOVS/NSCCT en stemmen dit af met IB. 
·        In juni/juli na afname E7 wordt een voorlopig VO-advies gegeven in een kind-ouder gesprek.
Groep 8:
·        Kind-ouder gesprekken. Wat zijn de verwachtingen voor groep 8 en het VO?
·        Alle leerkrachten die de kinderen uit groep 8 in de groep hebben gehad geven een inschatting van het uitstroomniveau.
·        Leerkrachten bouw 4 en IB’ers stellen het schooladvies op m.b.v. LOVS/plaatsingswijzer/voorlopig advies/NSCCT/executieve functies van
         de kinderen en hun sociaal-emotionele ontwikkeling.
.        De kinderen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
.        In de eerste 2 weken van februari wordt de doorstroomtoets: Route 8, gemaakt.
.        Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van deze eindtoets.
.        De uitslag kan leiden tot een herziening van het schooladvies, bij een hogere uitslag dan het gegeven schooladvies.
         Ouders worden dan opnieuw uitgenodigd voor een gesprek. Vanaf schooljaar 2023-2024 komt de eindtoets in februari en moeten
         kinderen hoger worden geplaatst wanneer de score hoger is dan het advies. Alleen als het in het belang van een kind is, kan hiervan
         worden afgeweken.
.        Kinderen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
.        Tussen 25 maart en 31 maart melden alle kinderen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
.        Kinderen die een overstap maken naar het Voortgezet Speciaal Onderwijs(VSO) kunnen zich al eerder, met een voorlopig schooladvies,   aanmelden bij het VSO.       


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze kernwaarden zijn:

Respect-Samen-Eigenaar zijn-Passie
Vanuit die kernwaarden zijn drie schoolregels bepaald:
- Op school spelen en werken we op een prettige manier;
- Houden we rekening met elkaar;
- Gaan we op een nette manier met materialen om.
Deze regels zijn zichtbaar en voelbaar in de school.
Kinderen werken samen, we zetten coöperatieve werkvormen in en leren samen spelen.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Samen
  • Eigenaar zijn

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven