BS LeerRijk

Van Gijselstraat 24 5712 HE Someren

  • Schoolfoto van BS LeerRijk
  • Jaarlijks bereiden de kleuters, in samenwerking met ouders, een geweldige kleutermusical voor. Hiervan mogen we allemaal genieten!
  • Schoolfoto van BS LeerRijk

Het team

Toelichting van de school

Vanuit Leef! begeleiden vakleerkrachten gymlessen en bewegend leren.

Er worden weerbaarheidstrainingen (Corepower) gegeven in de midden- en bovenbouw door gecertificeerde Corepower trainers.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Binnen stichting Prodas is er een vervangerspool waar we gebruik van kunnen maken.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We werken op LeerRijk in bouwen.
Bouw 1: groep 1-2, 4 heterogene stamgroepen;
Bouw 2: groep 3-4, 3 heterogene stamgroepen;
Bouw 3: groep 5-6, 3 heterogene stamgroepen;
Bouw 4: groep 7-8, 2 heterogene stamgroepen.
Elke bouw heeft heterogene stamgroepen (2 leerjaren). Deze groepen stellen we ieder jaar met zorg samen. Zo spelen we in op groepsdynamieken en individuele ontwikkelbehoeften van kinderen.
In de stamgroepen starten de kinderen de dag met diverse keuze activiteiten. In de stamgroep eten we samen fruit en de lunch. Voor wereldoriëntatie zetten we Jeelo in, dit volgen de kinderen ook in de stamgoep. Met de vakken taal, rekenen en lezen krijgen de kinderen les op het bij hen passende niveau, rekening houdend met hun eigen ontwikkelbehoeften, binnen hun eigen leerjaar.
Leerkrachten zijn binnen de bouw, samen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de kinderen.

 

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In BOUW 1 werken we met heterogene groepen volgens het concept ontwikkelingsgericht onderwijs.
    ‘Play is the highest form of research’ Albert Einstein
We bieden de kinderen structuur, veiligheid en vertrouwen. We vinden het belangrijk dat een kind lekker in zijn vel zit, plezier beleeft, op ontdekking gaat en daardoor groeit!
Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en leergierig. Spelen is de meest natuurlijke bezigheid van jonge kinderen. Spelen is hun manier van leren. In het spel vallen alle ontwikkelingsgebieden samen. Ze oefenen spelenderwijs diverse vaardigheden. Deze vaardigheden vormen het fundament voor de latere taal- en rekenvaardigheden.
Een rijke speelleeromgeving is nodig om de betrokkenheid van de kinderen te behouden en te verhogen. Een speelleeromgeving is rijk als het prikkelt tot verkennen, handelen, bewegen, experimenteren, ontdekken en spelen. De basis hiervoor wordt gelegd door onze aantrekkelijke, gevarieerde hoeken. Kinderen doen daar spelenderwijs leerervaringen op met uitdagende, levensechte materialen en betekenisvolle opdrachten. Wij doen dit in Bouw 1 groepsdoorbrekend. Op die manier is het aanbod voor kinderen groter, omdat er een breed scala aan speel-leerplekken wordt gecreëerd.
We bieden het onderwijs thematisch aan. Hierbij staat een prentenboek centraal. Samen met de kinderen richten we een betekenisvolle themahoek in en koppelen daaraan een uitstapje naar de echte wereld. De begeleidende ouders zijn deelgenoot van de leerervaringen die de kinderen op dat moment op doen.
Ons motto is: Onderwijs maak je samen!

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

We werken met de onderwijsdoelen en brengen in beeld welke doelen kinderen beheersen en aan welke doelen er gewerkt wordt. Daarop passen we het aanbod en de onderwijstijd aan.
We werken met Jeelo, daarin worden de vakken, wereld oriëntatie, kunstzinnige oriëntatie, burgerschap, digitale geletterdheid en engels geïntegreerd in 6 projecten per schooljaar.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Voor alle aandachtsgebieden kunnen we bij het Expertise Netwerk Prodas (ENP) terecht. 
Dat is een netwerk met vakspecialisten waar we ondersteuning kunnen vragen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

1. Zorgstructuur doorontwikkelen

2. IB'ers versterken de kennis op het vlak van het analyseren van de leerlinggegevens
    en brengen dit over naar de leerkrachten.
3. Analyseren van Snappetgegevens versterken.
4. Aanbod aanpassen naar aanleiding van leerlinggegevens/dynamisch differentiëren.
5. Coaoching on the job door de vakspecialisten/experts.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In het gebouw van LeerRijk heeft Norlandia een peutergroep met VVE, VSO (voorschoolse opvang) en BSO (buitenschoolse opvang). We zijn voornemens om ook dagopvang te gaan realiseren. 
Samen willen we op weg naar een kindcentrum. Zo willen we de doorgaande lijn van 2 tot 14 steeds beter vorm gaan geven.

Terug naar boven