Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" target="_blank">Achtergrondinformatie</a>" tabindex=0>Bron
Toelichting van de school
Op de Startbaan staat kwaliteit en gepersonaliseerd onderwijs hoog in het vaandel. Dit realiseren wij onder andere door het werken in groepsdoorbrekende lessen en de dynamische instructie groepen. Concreet betekent dit dat leerlingen ingedeeld worden in basisgroepen maar op hun eigen niveau onderwijs volgen. Hierbij wordt uitgegaan van de onderwijsbehoeftes van leerlingen.
Toelichting van de school
Door de combinatiegroepen 1-2 en 2-3 leren kinderen vooral ook van elkaar. Door ons groepsdoorbrekend onderwijs krijgen kinderen de mogelijkheid om zich op hun eigen tempo te ontwikkelen. Het ene kind is het andere niet en dient ook niet zo behandeld te worden. Wij kijken goed waar de onderwijsbehoeftes van de kinderen liggen en passen hier ons onderwijs zoveel vanuit hoge verwachtingen op aan: gepersonaliseerd onderwijs.
Toelichting van de school
Bij het vak Wereldoriëntatie wordt gebruik gemaakt van de methode Leskracht. Dit is een methode waarbij de vakken Natuur en Techniek, Aardrijkskunde, Geschiedenis, Biologie en Levensbeschouwing samen komen. Leerlingen leren middels themaprojecten over alle aspecten van de wereld en leren te kijken naar de overeenkomsten van de verschillende mensen en gebieden. Bij deze projecten leren de leerlingen hun vaardigheden ontwikkelen. Samen werken, informatie opzoeken, het gebruik van social media, creatief denken, presenteren en samen werken zijn hier voorbeelden van.
Kwink is de methode die de Startbaan gebruikt voor de sociaal emotionele leerlijn. Kinderen leren hier onder andere respect voor elkaar te hebben, zelfvertrouwen en zelfkennis te krijgen en omgaan met elkaar.
Samenvatting ondersteuningsprofiel
Vanuit het samenwerkingsverband hebben we een aantal arrangementen om kinderen extra te ondersteunen. Kinderen met bijvoorbeeld een leesachterstand of rekenachterstand kunnenhieruit extra begeleiding krijgen door een Remedial Teacher, Logopedist of een andere specialist.