De Postiljon

Generaal Winkelmanstraat 111 3769 EC Soesterberg

Schoolfoto van De Postiljon

Het team

Toelichting van de school

Het team van De Postiljon wil zich ontwikkelen tot een lerende organisatie, tot een school die gekenmerkt wordt door een professionele schoolcultuur. Er worden jaarlijks studiedagen voor het hele team ingeroosterd en de leerkrachten volgen ook individueel scholingen en cursussen. Speerpunt is de ontwikkeling van de leerkrachten individueel en als team. Met elkaar hebben we een definitie gemaakt van 'een goede leerkracht'. Deze definitie is een leidraad. De directeur, de IB-er en collega's onderling bezoeken regelmatig de lessen. Deze bezoeken worden nabesproken en afspraken worden vastgelegd.

Tijdens een studiedag hebben we met elkaar de volgende kernwoorden met betrekking tot onze professionele cultuur geformuleerd: verbinding, betrokkenheid, ontwikkeling en vertrouwen. Deze kernwoorden hebben we verder uitgewerkt; ze vormen het fundament voor ons functioneren.

Typerend voor onze school is dat we leren met en van elkaar in ontwikkelteams. De ontwikkelteams borgen dat de leerkrachten een actieve bijdrage leveren aan de ontwikkeling en uitvoering van het onderwijskundig beleid. Daarnaast participeren we in werkgroepen die gestalte geven aan de realisatie van de actiepunten zoals deze zijn opgenomen in het schoolplan en het jaarplan.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een leerkracht wordt er eerst intern naar een vervanger gezocht. Mocht die er niet zijn dan is de school aangesloten bij een vervangingspool van IPPON. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

We hebben voor dit onderdeel geen gegevens (ontvangen).

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We besteden veel aandacht aan de basisvaardigheden  taal, lezen en rekenen. Onze kinderen hebben deze vaardigheden nodig om zich didactisch goed te kunnen ontwikkelen. Daarnaast  staat bij ons het doelgericht en betekenisvol leren centraal. Doelgericht leren kan  alleen bereikt worden als er goed afgestemd wordt op  de onderwijsbehoefte van het individuele kind. Binnen ons leerstofjaarklassensysteem zijn hier voldoende  mogelijkheden voor. Uitgangspunt is het geven van een zo effectief mogelijke instructie, behorend bij het zelfstandig werken. Dit doen we volgens het expliciete directe  instructiemodel. Er wordt een basis instructie gegeven aan alle leerlingen, waarbij de leerlingen geactiveerd worden om te leren. Indien de onderwijsbehoefte van een kind  hierom vraagt, zal hij of zij verlengde instructie ontvangen.  De pluskinderen (kinderen die de stof snel en vlot leren)  doen gedeeltelijk mee met de basisinstructie en zij krijgen  een extra instructie op hun eigen niveau. Met ingang van 2023-2024 wordt groepsdoorbrokend rekenen gegeven om nog meer aan te sluiten op de instructiebehoefte van de leerlingen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de eerste jaren zal de nadruk liggen op het spelen en het spelenderwijs ontdekken en leren. Deze jaren zijn onmisbaar als voorbereiding op de latere schooljaren, waar de nadruk ligt op begeleid kennis en vaardigheden verwerven. De groepen 1 en 2 zijn combinatiegroepen, deze groepen zijn samengesteld uit leerlingen van 4 tot en met 6 jaar.

Spel is voor kinderen de natuurlijke  manier om de wereld te verkennen en is voor ons de basis van goed onderwijs aan jonge kinderen. Voor jonge kinderen is het van belang dat zij de kans krijgen om spelenderwijs de wereld om hen heen te ontdekken en zich zo te ontwikkelen. Door te voelen, te handelen en te spelen, leren jonge kinderen het beste. Binnen het spel worden de leermomenten, zoals reken-, lees- en schrijfactiviteiten opgespoord in interactie met de kinderen. De verschillende hoeken en speel-/werkplekken vormen hierbij een rijke leeromgeving. Door thematisch te werken doen de kinderen concrete ervaringen op die betekenisvol zijn.

Tijdens kringactiviteiten zijn de leerkracht en de kinderen bezig met een gezamenlijke activiteit. Er is aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, rekenen en taalvorming. Taal is veelomvattend bij de kleuters, zoals het spreken, luisteren, leesplezier, rijmen, het maken en herkennen van klanken, letters, woorden en zinnen. Taal is gedurende de hele dag daarom ook aanwezig in de klas. Zo wordt er dagelijks voorgelezen en hebben we een boekenkast met prentenboeken, informatieboekjes, startboekjes etc. die de kinderen zelf kunnen bekijken en lezen. Op maandag hebben we met elkaar een weekendkring en oefenen we hierbij om te vertellen en te luisteren naar elkaar. Ook oefenen we met iets korts vertellen voor de hele groep, als we de klassenknuffel in het weekend mee naar huis hebben gehad. In de kring worden ook taalactiviteiten gedaan, bijvoorbeeld rijmen, mix en ruil, fluisterspelletjes, etc. In onze IPC hoeken is taal ook terug te vinden, bijvoorbeeld bij het maken van het naambordje voor een bloemenwinkel. 

Kleuters maken spelenderwijs kennis met rekenen. Kleuters hebben van nature vaak interesse in cijfers en getallen. Door daar op aan te sluiten met spontane en geplande rekenactiviteiten ontwikkelen ze getalbegrip. In groep 1 en 2 wordt de basis gelegd voor het latere rekenonderwijs. We gebruiken hierbij ook de methode en materialen van ‘Met Sprongen Vooruit’. Hierin komen de verschillende rekendomeinen aan bod. De rekendoelen komen door verschillende spellen gedurende het jaar aan bod. Rekenen komt ook terug in de verschillende speelleerplaatsen passend bij de unit. 

Elke dag vindt er twee keer een speel-/werkmoment plaats. In de ochtend worden hierbij de speelleerplaatsen gebruikt en nemen we hier minstens een uur de tijd voor. In de middag kiezen de kinderen regelmatig in tweetallen een spel uit de kast. Hierdoor oefenen ze met het samen overleggen en afstemmen en zijn ze gericht bezig met het ontwikkelingsmateriaal. De leerkracht begeleidt in de ochtend het spel in de speelleerplaatsen en in de middag is er waar mogelijk ruimte voor een kleine kring. Deze kleine kring kan een reken-, taal- of motoriek activiteit zijn. We begeleiden de kinderen in hun zone van naaste ontwikkeling.

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We streven ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. Onze leerkrachten zorgen ervoor, dat ze hun leerlingen goed kennen en ze volgen hun ontwikkeling nauwkeurig met behulp van het LOVS ParnasSys (cognitieve ontwikkeling) en het LOVS IEP Hart en Handen (sociale ontwikkeling). Omdat we opbrengstgericht werken vergelijken we de uitkomsten van toetsen met onze schoolnormen. Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod bij, en waar nodig geven we de leerlingen extra ondersteuning. In ons zorgplan staat onze zorgstructuur uitgebreid beschreven (zie bijlage). Naast het zorgplan beschikt onze school over een schoolondersteuningsprofiel (SOP). Het SOP verheldert welke leerlingen we (geen) zorg kunnen bieden en wat de extra ondersteuning van leerlingen inhoudt (zie bijlage). De leerkracht volgt de ontwikkeling van leerlingen voortdurend. Twee keer per jaar zijn er groepsanalyses. Dit gebeurt op onze school met twee groepen tegelijk om collegiale consultatie te versterken onder begeleiding van de intern begeleider. Deze groepsanalyses vinden plaats na de midden- en eindtoetsen. De afspraken naar aanleiding van het overleg worden vastgelegd en gemonitord.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij zijn in ontwikkeling om gezamenlijk een kindcentrum te vormen, waarbij de  doorlopende ontwikkellijn vanuit dezelfde pedagogische  visie wordt vormgegeven. 

Terug naar boven