<a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We besteden veel aandacht aan de basisvaardigheden taal, lezen en rekenen. Onze kinderen hebben deze vaardigheden nodig om zich didactisch goed te kunnen ontwikkelen. Daarnaast staat bij ons het doelgericht en betekenisvol leren centraal. Doelgericht leren kan alleen bereikt worden als er goed afgestemd wordt op de onderwijsbehoefte van het individuele kind. Binnen ons leerstofjaarklassensysteem zijn hier voldoende mogelijkheden voor. Uitgangspunt is het geven van een zo effectief mogelijke instructie, behorend bij het zelfstandig werken. Dit doen we volgens het expliciete directe instructiemodel. Er wordt een basis instructie gegeven aan alle leerlingen, waarbij de leerlingen geactiveerd worden om te leren. Indien de onderwijsbehoefte van een kind hierom vraagt, zal hij of zij verlengde instructie ontvangen. De pluskinderen (kinderen die de stof snel en vlot leren) doen gedeeltelijk mee met de basisinstructie en zij krijgen een extra instructie op hun eigen niveau. Met ingang van 2023-2024 wordt groepsdoorbrokend rekenen gegeven om nog meer aan te sluiten op de instructiebehoefte van de leerlingen.
In de eerste jaren zal de nadruk liggen op het spelen en het spelenderwijs ontdekken en leren. Deze jaren zijn onmisbaar als voorbereiding op de latere schooljaren, waar de nadruk ligt op begeleid kennis en vaardigheden verwerven. De groepen 1 en 2 zijn combinatiegroepen, deze groepen zijn samengesteld uit leerlingen van 4 tot en met 6 jaar.
Spel is voor kinderen de natuurlijke manier om de wereld te verkennen en is voor ons de basis van goed onderwijs aan jonge kinderen. Voor jonge kinderen is het van belang dat zij de kans krijgen om spelenderwijs de wereld om hen heen te ontdekken en zich zo te ontwikkelen. Door te voelen, te handelen en te spelen, leren jonge kinderen het beste. Binnen het spel worden de leermomenten, zoals reken-, lees- en schrijfactiviteiten opgespoord in interactie met de kinderen. De verschillende hoeken en speel-/werkplekken vormen hierbij een rijke leeromgeving. Door thematisch te werken doen de kinderen concrete ervaringen op die betekenisvol zijn.
Tijdens kringactiviteiten zijn de leerkracht en de kinderen bezig met een gezamenlijke activiteit. Er is aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, rekenen en taalvorming. Taal is veelomvattend bij de kleuters, zoals het spreken, luisteren, leesplezier, rijmen, het maken en herkennen van klanken, letters, woorden en zinnen. Taal is gedurende de hele dag daarom ook aanwezig in de klas. Zo wordt er dagelijks voorgelezen en hebben we een boekenkast met prentenboeken, informatieboekjes, startboekjes etc. die de kinderen zelf kunnen bekijken en lezen. Op maandag hebben we met elkaar een weekendkring en oefenen we hierbij om te vertellen en te luisteren naar elkaar. Ook oefenen we met iets korts vertellen voor de hele groep, als we de klassenknuffel in het weekend mee naar huis hebben gehad. In de kring worden ook taalactiviteiten gedaan, bijvoorbeeld rijmen, mix en ruil, fluisterspelletjes, etc. In onze IPC hoeken is taal ook terug te vinden, bijvoorbeeld bij het maken van het naambordje voor een bloemenwinkel.
Kleuters maken spelenderwijs kennis met rekenen. Kleuters hebben van nature vaak interesse in cijfers en getallen. Door daar op aan te sluiten met spontane en geplande rekenactiviteiten ontwikkelen ze getalbegrip. In groep 1 en 2 wordt de basis gelegd voor het latere rekenonderwijs. We gebruiken hierbij ook de methode en materialen van ‘Met Sprongen Vooruit’. Hierin komen de verschillende rekendomeinen aan bod. De rekendoelen komen door verschillende spellen gedurende het jaar aan bod. Rekenen komt ook terug in de verschillende speelleerplaatsen passend bij de unit.
Elke dag vindt er twee keer een speel-/werkmoment plaats. In de ochtend worden hierbij de speelleerplaatsen gebruikt en nemen we hier minstens een uur de tijd voor. In de middag kiezen de kinderen regelmatig in tweetallen een spel uit de kast. Hierdoor oefenen ze met het samen overleggen en afstemmen en zijn ze gericht bezig met het ontwikkelingsmateriaal. De leerkracht begeleidt in de ochtend het spel in de speelleerplaatsen en in de middag is er waar mogelijk ruimte voor een kleine kring. Deze kleine kring kan een reken-, taal- of motoriek activiteit zijn. We begeleiden de kinderen in hun zone van naaste ontwikkeling.
We streven ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. Onze leerkrachten zorgen ervoor, dat ze hun leerlingen goed kennen en ze volgen hun ontwikkeling nauwkeurig met behulp van het LOVS ParnasSys (cognitieve ontwikkeling) en het LOVS IEP Hart en Handen (sociale ontwikkeling). Omdat we opbrengstgericht werken vergelijken we de uitkomsten van toetsen met onze schoolnormen. Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod bij, en waar nodig geven we de leerlingen extra ondersteuning. In ons zorgplan staat onze zorgstructuur uitgebreid beschreven (zie bijlage). Naast het zorgplan beschikt onze school over een schoolondersteuningsprofiel (SOP). Het SOP verheldert welke leerlingen we (geen) zorg kunnen bieden en wat de extra ondersteuning van leerlingen inhoudt (zie bijlage). De leerkracht volgt de ontwikkeling van leerlingen voortdurend. Twee keer per jaar zijn er groepsanalyses. Dit gebeurt op onze school met twee groepen tegelijk om collegiale consultatie te versterken onder begeleiding van de intern begeleider. Deze groepsanalyses vinden plaats na de midden- en eindtoetsen. De afspraken naar aanleiding van het overleg worden vastgelegd en gemonitord.
Wij zijn in ontwikkeling om gezamenlijk een kindcentrum te vormen, waarbij de doorlopende ontwikkellijn vanuit dezelfde pedagogische visie wordt vormgegeven.