St Carolusschool

Christiaan Huygenslaan 4 3769 XW Soesterberg

Schoolfoto van St Carolusschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We gebruiken methodetoetsen en observaties als indicator voor de vordering van het leerproces. We benutten de Cito M- en E-toetsen als meer summatieve evaluatie. Na iedere afname zijn er gesprekken tussen de leerkrachten en de intern begeleider. Hierin wordt er gekeken naar de voortgang voor de individuele groep en voor de jaargroep. Aan de hand van dit gesprek en de resultaten worden er nieuwe plannen gemaakt. Deze plannen worden indien nodig, met de ouders gecommuniceerd.

Ook stuurt de intern begeleider de ambulante medewerkers aan om hen in te zetten op de plek waar zij het meest nodig zijn.

In groep 7 wordt na de E-Cito een inidicatie van het advies gegeven. In groep 8 starten we in met de afname van de B8 toets. Dit geeft ons een uitgebreid inzicht in het niveau van het kind. Op deze manier kunnen de leerkrachten van groep 8 in samenwerking met de leerkrachten van groep 7 en de intern begeleider, al een voorlopig advies genereren waar ouders van op de hoogte worden gesteld. Ook wordt er een doorstroomtoetsgemaakt in januari/februari waar n.a.v. deze resultaten het advies definitief wordt gemaakt. Op basis van het voorlopig advies, kunnen ouders en kinderen al op bezoek bij diverse middelbare scholen. 

De leerkracht van groep 8 neemt u in het schooljaar mee op welke momenten wat van u verwacht wordt. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind groep 7 wordt een eerste oudergesprek gevoerd over het eventuele vervolgonderwijs van uw kind. De uitslag van de Citotoetsen van groep 5 t/m 7 hebben van invloed maar zijn niet leidend voor het schooladvies. Een kind is immers meer dan een Cito resultaat. Er wordt ook gekeken naar inzet en werkhouding.

In leerjaar 8 wordt in november in een persoonlijk gesprek met ouders en kind een voorlopig advies gegeven en het plan voor het laatste halfjaar besproken. Het advies wordt gegeven op basis van schoolresultaten in de afgelopen jaren en observaties van de leerkrachten. Dit advies wordt van tevoren besproken met de intern begeleider en de leerkrachten uit groep 7 en 8. Ook de directie neemt hierin een actieve rol.

In leerjaar 8 volgt het definitieve schooladvies. Voorafgaand aan dit advies wordt er een doorstroomtoets afgenomen om zo nog beter het niveau in beeld te brengen. Alles bij elkaar geeft de uiteindelijke conclusie.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Samenleven is voor onze een belangrijke pijler. Samenleven om mee te (kunnen blijven) doen.

In de eerste plaats willen we alle kinderen een veilige en rustige leeromgeving bieden.

Willen leven in een democratie (nu en later) betekent ook dat je verantwoordelijkheid neemt voor anderen, ruimte neemt en geeft om mee te doen, open staat voor ideeën en overtuigingen, inhoudelijk kritisch bent.  

Wij ervaren dat het niet meer vanzelfsprekend is rekening te houden met de ander in de maatschappij. Daarom is het van belang om de leerlingen voor te doen op welke wijze het van belang is om met elkaar om te gaan en hoe we een goed klimaat bewaken binnen onze school.Wij bepalen het klimaat op onze school, dat wil zeggen dat er regels en routines zijn die het doel: ''samen leren en leven'' dient.  

We werken met Kanjertraining en teamleden certificeren zich om deze training te mogen geven in de klassen. Onze leerlingen moeten zich aan de Kanjertraining regels houden en wij streven er nadrukkelijk naar (door dialoog, oefening en evaluatie) dat zij onze werkwijze begrijpen en waarderen en dit meenemen in hun eigen verdere leven. Dit betekent dat we iedere dag weer opnieuw het hoe, wat en waarom delen.

 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Democratische samenleving
  • Samen leren en samen leven
  • Voor elkaar zorgen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven