3e Van der Huchtschool

Valeriaanstraat 169 A 3765 EN Soest

  • Best eng, zo'n toneel. Maar als je het elk jaar doet, overwin je je angsten, groeit je zelfvertrouwen en sta je steviger in je schoenen.
  • Opgroeien is ontdekken, leren, fantaseren, dromen en je angsten overwinnen. Elke dag weer.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

  • De leerlingen scoren bijna altijd conform onze verwachtingen en advies.
  • Adviezen hoeven bijna nooit te worden herzien. Alleen waar al twijfel was wordt soms aangepast.
  • De school scoort bijna altijd ongeveer 2 punten boven het landelijke gemiddelde.
  • Alle kinderen nemen deel aan de eindtoets, al kijken we altijd naar het welbevinden van de leerling.
  • Onze school doet mee aan het onderdeel wereldoriëntatie en scoort boven het landelijk gemiddelde.
  • Onze school gaat ontspannen om met de Centrale eindtoets.
  • Wij hebben een heldere procedure naar het Voortgezet Onderwijs.
  • De ouders geven aan goed bij het proces betrokken te worden.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden jaarlijks meerdere malen gemeten en geanalyseerd.

  • Bij methode gebonden toetsen
  • Bij LOVS toetsen (Cito)

In januari en februari worden vanuit het LOVS de Cito M-toetsen afgenomen. De primaire gebieden rekenen, spelling, begrijpend lezen/luisteren en technisch lezen komen hierbij aan bod. Aan het eind van het schooljaar (juni / juli ) worden de Cito E-toets afgenomen. 

De resultaten worden geanalyseerd en er wordt 2 x per jaar een groepsplan opgesteld.
De resultaten worden geanalyseerd en er wordt 2x per jaar een groepsbespreking gehouden tussen leerkracht en IB-er.
De resultaten worden geanalyseerd en er wordt 2x per jaar in de teambijeenkomst een plenair overleg gevoerd.

De uitkomsten van voorgaande punten kunnen leiden tot aanpassing van de werkwijze voor de school, de klas, de leerling of voor de leerkracht.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladvies

  • De school maakt een voorlopig schooladvies.
  • In november geeft de leerkracht het voorlopig schooladvies.
  • De leerling, de ouders en de leerkracht bespreken het voorlopig schooladvies.
  • Het schooladvies en de verwachtingen van leerling en ouders komen vaak overeen.
  • De school geeft in januari het schooladvies.
  • De leerling en de ouders kiezen een school voor VO en schrijven in.
  • De school volgt de tijdlijn en richtlijn die is aangegeven door het ministerie.
  • De school voor VO baseert de toelating op het advies van de basisschool.
  • Wij gaan ontspannen om met de doorstroomtoets.
  • Conform richtlijn van het ministerie wordt het schooladvies aangepast n.a.v. doorstroomtoets.
  • Wij geven meer dan gemiddeld een gemengd advies Havo/VWO, Havo/VMBOt.
  • VWO en VMBOt liggen iets boven de vergelijkingsgroep.
  • Ouders geven aan tevreden te zijn over het advies traject.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Elke school wil een veilige school zijn.

Om dit te bereiken moeten alle betrokkenen zich bewust zijn wat hun gedrag bijdraagt aan het veilig voelen van de ander.
Kinderen moeten dit leren en ervaren.
De leerkrachten op de school geven het voorbeeld en praten met de kinderen over dit onderwerp.
Hiervoor gebruiken we coöperatieve werkvormen en praten/spelen over onderwerpen die met dit onderwerp te maken hebben.

Om de veiligheid vast te houden ook als er onenigheid is tussen kinderen, maken we gebruik van een omgangsprotocol.
Kinderen gaan dan samen, maar later ook met de leerkracht in gesprek om weer een veilige situatie te creëren.

Het is een utopie om te geloven dat het altijd goed zal gaan, maar alle betrokkenen zijn verantwoordelijk om het zo snel mogelijk weer voor iedereen veilig te maken. 

Kinderen voelen zich competent:

Kinderen moeten voelen dat ze gewaardeerd worden om wat ze kunnen.
Iets moeilijk vinden mag, jezelf verbeteren moet iets van jezelf worden, de school moet je daar mee helpen.

Behulpzaam:

Elkaar helpen en steunen is een belangrijke pijler op onze school

Ouders

Ouders zijn een belangrijk pijler bij het veilig en competent voelen van leerlingen.
Ouders en school moeten elkaar helpen en ondersteunen en aan elkaar aangeven als er iets is, alleen dan kunnen we zo goed mogelijk voor de leerlingen zorgen.
Uitgangspunt is altijd het plezier en het goed voelen van de leerling.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilige school
  • Kinderen voelen zich competent
  • Behulpzaam

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2021 heeft de inspectie het bestuur van de school onderzocht. De inspectie heeft de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur als goed beoordeeld. De inspectie heeft geen reden gevonden om één van de scholen nader te onderzoeken. Kijkend naar de verstrekte gegevens doet de inspectie geen uitgebreider risico-onderzoek. Na het bezoek heeft de inspectie een oordeel geschreven. Voor meer informatie over het toezicht van de inspectie en de verschillende oordelen zie de Vensters Encyclopedie.

Terug naar boven