Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school neemt 30 kinderen per schooljaar aan.
Onze leerling-populatie is een redelijke afspiegeling van de bevolking van de wijk waarin de school staat.
De school telt gedurende het schooljaar ongeveer 230 leerlingen. Wij hebben 10 groepen.
In de kleuterbouw is de groepsgrootte tussen de 17 en 25 leerlingen.
Groep 3 is in het schooljaar 2023-2024 gesplitst in twee groepen van ongeveer 17 leerlingen.
In de groepen 4 t/m 8 is het leerlingaantal tussen de 25 en de 30 leerlingen.Jaarlijks wordt de beste groepsverdeling voor het komende cursusjaar overwogen.
Is een groep groter dan gemiddeld, dan voegen we één of meer dagdelen per week een extra leerkracht toe.De school heeft extra gelden om kinderen te ondersteunen die zorgbehoefte hebben. Deze gelden hebben wij als volgt ingezet.
4 ochtenden voor kinderen op gebied van rekenen en taal (groep 5 t/m 8)
3 dagen ondersteuning voor de groepen 3 en 4
3 dagdelen ondersteuning leerlingen die meer uitdaging nodig hebben
3 dagdelen ondersteuning rekenen en taal
3 dagen ondersteuning sociaal emotionele ontwikkeling
In het kleuteronderwijs wat wij geven staat zelf ontdekken en spelend leren centraal.
Leerkrachten zijn professionals die bepalen waar en wanneer activiteiten en leerstof worden aangeboden en verwerkt.Hiervoor krijgen zij hulp van het leerlingvolgsysteem Bosos waarin zij kunnen zien wat welke leerling nodig heeft om zich leeftijdsadequaat te kunnen ontwikkelen
Hierdoor is de bovenstaande urentabel indicatief en kan per leerling verschillen.
De uren per vak zijn indicatief en een leidraad voor de leerkracht.
Doordat de leerkracht als professional kijkt of leerlingen meer of minder tijd aan een vak moeten besteden kunnen de uren per kind voor een (niet al te groot) deel verschillen.
Begrijpend lezen is geïntegreerd in WO- en Taaltijd. De leerkrachten bieden teksten aan waarin begrijpend lezen wordt getraind. (CPS methodiek) Gemiddeld ongeveer 3 x 30 minuten
Taal bestaat uit
- spelling / taal 5 a 6 uur
- lezen zelfstandig 5 x 15 min is 1 uur 15 min
- schrijven 30 min tot een uur
- begrijpend lezen 2 x 30 min
Onze school geeft specifieke ondersteuning aan:
- Kinderen die meer kunnen op cognitief gebied
- Kinderen die aandacht nodig hebben op sociaal / emotioneel gebied
Wij durven te zeggen dat deze aanpak uniek is voor Soest.- Kinderen die meer aandacht nodig hebben voordat ze leerstof begrijpen
Al onze ondersteuning is erop gericht dat kinderen zich competent voelen, zich gezien voelen en leren.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Door onze unieke zorgstructuur profiteren àlle leerlingen. Op het moment dat kinderen naar een ondersteuningsgroep buiten de groep gaan kan de leerkracht zich concentreren op de andere kinderen. De groepsgrootte wordt op deze manier soms wel teruggebracht met 30% (i.p.v. 30 leerlingen heeft de groepsleerkracht er nog 20).
Op onze school proberen wij ondersteuning op maat te bieden. We houden zoveel mogelijk rekening met de verschillen tussen kinderen.
Op grond van de kenmerken van onze leerlingen verkrijgen wij een schoolarrangement van SWV de Eem. Hierdoor kunnen wij extra en hoogwaardige zorg bieden.
In groep 3 tot en met 8 wordt er 4 dagen in de week extra ingezet op lees/taalonderwijs, executieve functies en het rekenonderwijs. In kleine groepjes wordt hier, buiten de groep, aan gewerkt onder leiding van een ervaren leerkracht. Veel individuele uitleg en monitoring van de leerkracht zijn sleutelwoorden. Door de week heen helpen we individuele leerlingen of kleine groepjes buiten hun groep op allerlei andere vakgebieden.
3 dagen in de week wordt er individuele (of in kleine) groepjes ondersteuning gegeven aan leerlingen op sociaal emotioneel gebied
Vanuit de voorschoolse opvang ontvangen wij kort voor de start op onze school een overzicht met relevante gegevens t.a.v. de ontwikkeling van het betreffende kind. Hiervoor moeten de ouders toestemming hebben gegeven. Indien wenselijk kan er een warme overdracht plaats vinden.
Leerlingen op onze school kunnen gebruik maken van de Taalklas in de gemeente Soest