Waar samengewerkt wordt, kunnen spanningen ontstaan. Spanningen tussen een leerling of een ouder enerzijds en de schoolleiding, een leerkracht of een ander die bij school is betrokken, anderzijds. Hierover kunt u achtereenvolgens praten met de leerkracht, de bouwcoördinator, de directeur van de school, de algemeen directeur of de vertrouwenspersoon van de school.
1.Contact met de groepsleerkracht van uw kind in de vorm van een persoonlijk gesprek op afspraak.
a.Een telefoontje alleen of even vluchtig een gesprekje tussendoor is niet voldoende. De leerkracht wil zich n.l. zorgvuldig voorbereiden waardoor er serieus naar u geluisterd kan worden.
b.U wordt dringend verzocht om wat u wilt bespreken ook daadwerkelijk met de betreffende leerkracht te bespreken om zo te voorkomen dat er een circuit van geruchten op gang komt waar wij geen grip op hebben en waardoor er niet gericht genoeg op uw gespreksonderwerp kan worden ingegaan.
c.Wacht er niet te lang mee.
d.Beperk u tot de hoofdzaken.
e.U bent een gelijkwaardige gesprekspartner. De leerkracht met wie u praat, is deskundig op het gebied van onderwijs, maar u bent dat op het gebied van de opvoeding van uw kind.
f.Bedenk vooraf mogelijke oplossingen. Deze kunnen het gesprek in de juiste richting sturen.
g.Houd overzicht over wat is afgesproken. Een kort verslag, vastgesteld door alle betrokkenen, van het besprokene is daarvoor een goede oplossing. De groepsleerkracht brengt bouwcoördinator en de directeur van de school na het gesprek op de hoogte van de inhoud van de klacht en eventuele afspraken.
2.Contact met de bouwcoördinator en directie.
Wanneer een ouder het gevoel heeft door de leerkracht niet naar tevredenheid te zijn gehoord, maakt hij/zij een afspraak met de bouwcoördinator en eventueel daarna nog met de directeur. Ook hier gaat het weer om een persoonlijk gesprek.
3.Contactpersoon.
Wanneer het gevoel bestaat nog niet naar tevredenheid te zijn gehoord, wat iets anders is dan gelijk te hebben gekregen, kan men naar de contactpersoon gaan, die indien nodig verwijst en handelt conform de klachtenregeling. In het kader van de hierboven beschreven klachtenregeling is op onze school vanuit de MR oudergeleding een contactpersoon aangesteld.
Hebt u met elkaar gesproken maar komt u toch niet tot een oplossing, dan kunt u als ouder of leerling een klacht indienen over een beslissing of het gedrag van de betreffende persoon. Hiervoor is de school aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie voor het algemeen bijzonder onderwijs (LKC).