Daniëlschool

Smitsweg 46 3765 CT Soest

Schoolfoto van Daniëlschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Mooie scores zijn fijn maar niet alleszeggend. Als kleine school hebben we weinig tot geen verwijzingen naar het special onderwijs. We zitten altijd ruim onder het landelijke gemiddelde.

Daarnaast scoren we volgens de richtlijnen van de overheid meestal volgens verwachting.

We zijn tevreden wanneer een kind scoort volgens verwachting. Met andere woorden, wanneer een kind dat laat zien wat bij hem past zijn we blij met het kind. We kijken niet vanuit de score naar het kind, maar vanuit het kind naar de score.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vanaf groep 3 tot en met groep 8 wordt ieder half jaar (januari en juni) een toets afgenomen om de cognitieve ontwikkeling van de leerlingen te volgen door hun schoolloopbaan heen. De resultaten van deze toetsen worden geanalyseerd en gebruikt om de doelen voor het volgende half jaar op te stellen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het einde van groep 7 zijn er gesprekken met ouders betreffende het vervolgonderwijs. Dan wordt er samen met de ouders een voorlopig advies opgesteld. In februari van het laatste cursusjaar wordt het definitieve advies vastgesteld met de ouders.

Een aantal aandachtspunten in deze gesprekken zijn:

• Oordeel van de leerkracht(en)

• Ontwikkeling: cijfers en beoordelingen vakken

• Cito scores afgelopen jaren

• Inzet, motivatie, zelfstandigheid en werkhouding

• Kindkenmerken en interesses

• Sociaal - emotionele ontwikkeling,

• Medische gegevens en andere bijzonderheden.

• Wens van ouders en kind

• Huiswerkattitude

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat de school voor de kinderen een veilige omgeving is. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Liefde
  • Aandacht
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2016 zijn we bezocht door de inspectie. Het rapport is voldoende tot goed. 

U kunt het rapport vinden op onze website of op de website van de insectie zelf.

https://www.zoekscholen.onderwijsinspectie.nl/zoek-en-vergelijk/sector/po/id/8369?pagina=1&zoekterm=soest 

Terug naar boven