Insingerschool

Insingerstraat 57 3766 MA Soest

  • Schoolfoto van Insingerschool
  • Schoolfoto van Insingerschool
  • Schoolfoto van Insingerschool
  • Schoolfoto van Insingerschool
  • Schoolfoto van Insingerschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In schooljaar 2021-2022 hebben we boven het landelijk gemiddelde gescoord met de eindtoets. 

In schooljaar 2022-2023 hebben we ruim boven het landelijk gemiddelde gescoord met de eindtoets.

Gezien de uitstroom van de leerlingen en de ontwikkeling van de school is deze score volgens verwachting.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In onze school gebruiken we voor het volgen van de kleuters het observatie systeem Mijnkleutergroep. De kleuterleerkrachten kunnen  hierin hun observaties weg zetten en volgen zo de leerling door de jaren heen.

Daarnaast gebruiken we vanaf groep 3 vanaf schooljaar 2023-2024 het IEP leerlingvolgsysteem. Dit zal worden geïmplementeerd in schooljaar 2023-2024. Ook de doorstroomtoets zal vanuit IEP worden aan geboden. 

Met beide leerlingvolgsystemen volgen we of kinderen groeien in hun eigen ontwikkeling en checken we of het kind op koers ligt. Ook kunnen we zien of de leerkracht de doelen haalt die zij zichzelf gesteld heeft. Dit betekent dat we toetsen inzetten als hulpmiddel en niet als doel op zich. Toetsen helpen ons om te zien of we op de goede weg zijn en kunnen ons helpen aan ouders te laten zien waar kinderen zich bevinden in hun ontwikkeling.

We gebruiken het systeem van Leeruniek om meer zicht te krijgen op onze leerlingen na toetsing. Hierbij worden zowel de Cito toetsen als de methode toetsen gebruikt. En daarnaast zijn de observaties van de leerkracht in de klas een belangrijk meetinstrument. 

In de groepsbespreking met de intern begeleider bekijkt de leerkracht de resultaten van haar groep en bespreekt wat er nodig is voor elk kind. Ook worden de leerlingen opnieuw ingedeeld op instructieniveau. Dit wordt drie keer per jaar gedaan.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het Helemaal JIJ! leiden we jaarlijks in met twee Helemaal JIJ! weken. Hierin is aandacht voor wie jij bent, in deze groep, bij deze juf. Tevens zijn dit de eerste twee weken van de zes Gouden weken op school waarin de groep gevormd wordt. Wat hebben we samen nodig om er goed een jaar van te maken? Wat zijn onze manieren? Deze weken worden herhaald in januari tijdens de zilveren weken. 

In 2022 is het team geschoold in de Kanjertraining en zijn we de lessen gaan geven van de Kanjertraining. Ook krijgen de kinderen lessen in geluk vanuit de gelukskoffer in groep 3 tot en met 8. Inmiddels zijn we een Kanjerschool geworden en monitoren we de veiligheid en welbevinden via de vragenlijsten van de Kanjertraining. Hieruit kunnen we goed opmaken wat een individuele leerling of een groep nodig heeft op sociaal emotioneel gebied.

In de groepen 5 en 6 wordt er door twee opgeleide collega's Rots en water training gegeven. Dit is een korte periode in het jaar. En is ondersteunend aan de Kanjertraining en gelukskoffer lessen. Zo hebben we een mooi totaal pakket aan methodes die de kinderen helpen om leiding te nemen over hun eigen sociaal emotionele ontwikkeling. 

Gedurende het hele jaar is er zo bewust aandacht voor de positieve sfeer in de groep en tevens voor het thema pesten. We maken het bespreekbaar. Twee keer per jaar wordt in de groepen 5 tot en met 8 de Kanjervragenlijst ingevuld door de leerlingen zelf. De leerkrachten vullen allemaal de docentenvragenlijst van de Kanjertraining in voor alle kinderen in groep 1 tot en met 8, zo volgen we de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen gedurende hun schoolperiode.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Nieuwsgierig
  • Moedig
  • Verbindend

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven