Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In de kleutergroepen worden leerlingen van 4, 5 en 6 jaar samen in een groep opgevangen. Wij starten elk jaar met kleinere groepen zo kunnen de jongsten een rustige start maken. Na de kleuterjaren gaan de kinderen als leerstofjaarklas over naar groep 3. In de periode voor de overgang naar groep 3 worden de kinderen van groep 2 al diverse keren als groep samen genomen door de juf. Zo wennen zij vast aan elkaar en bereiden zij zich voor op de overgang naar groep 3. Onze school werkt vanaf groep 3 met een leerstofjaarklassen systeem. Leerlingen zijn op basis van leeftijd dan gegroepeerd.
Elke groep heeft een eigen groepsleerkracht(en). Naast de eigen leerkracht werken we met vakleerkrachten voor gymnastiek en muziek. We gymmen in de gymzaal aan de Willaertstraat in Soest. Vanaf groep 4 fietsen de kinderen daar naartoe, onder begeleiding van een ouder en een leerkracht. De leerlingen van groep 3 gaan lopend ernaar toe.
In de groepen 1 en 2 werken we thematisch. Bij elk thema hoort een rijke leeromgeving met diverse thematische hoeken. Bij het inrichten van de hoeken worden de kinderen betrokken. Initiatieven en ideeën van de kinderen worden aangegrepen en vormen mede het aanbod binnen het thema. Bij elk thema stellen we een aantal kerndoelen centraal op het gebied van taal, rekenen en motoriek waar we met de kinderen aan werken. Het aanbod bestaat uit begeleide betekenisvolle en (inter-)actieve activiteiten binnen het thema. Daarbij stimuleren we de eigen creativiteit en leren kinderen oplossingsgericht om te gaan met problemen waar ze tegen aan lopen. Hierin is het leren door middel van (rollen)spel ook een belangrijke component. De leerkracht leert de kinderen om op een respectvolle manier met elkaar samen te spelen of samen te werken. De leerkracht begeleidt het spelen en ontdekken van de kinderen. Hierbij horen ook buitenlessen , leskisten over de natuur en ander aanbod dat we elk jaar opnieuw bepalen. Elke dag is er in alle groepen aandacht voor Trefwoord, onze methode voor levensbeschouwing. Middels bijbelverhalen en spiegelverhalen, liedjes en prenten wordt aan kinderen de geschiedenis van het christendom en de toepassing uitgelegd en besproken.
In groep 3 is er specifieke aandacht voor het aanleren van de schoolse vaardigheden: taal, schrijven, rekenen, begrijpend lezen en technisch lezen. Elke dag is er aandacht voor Trefwoord, onze methode voor levensbeschouwing. Middels bijbelverhalen en spiegelverhalen, liedjes en prenten wordt aan kinderen de geschiedenis van het christendom en de toepassing uitgelegd en besproken. Daarnaast is er aandacht voor wereldoriëntatie, kunszinnige vorming en muziekonderwijs in de middag, dit wordt in projectvorm aangeboden.
Vanaf groep 4 tot en met groep 8 gaan we de verdieping in met de vakken. In elke groep hebben lezen, taal, rekenen, spelling, begrijpend lezen een belangrijke rol. In de middag wordt projectmatig gewerkt, de 21e eeuwse vaardigheden en kennis van de zaakvakken komen hier van pas en de creativiteit wordt gestimuleerd. Daarnaast krijgen de leerlingen in groep 3 tot en met 8 lessen in geluk.
Vanaf groep 5 wordt Engels aangeboden binnen onze school.
De leerlingen van groep 3 - 8 hebben gymles van een vakleerkracht gym.
Er worden lessen in ICT vaardigheden gegeven in groep 5 - 8.
In groep 1-4 hebben de kinderen les van een vakleerkracht muziek.
We maken gebruik van de Pittige plustorens voor leerlingen die meer dan de gemiddelde stof aan kunnen en ook krijgen zij lessen vanuit het concept van Briljant onderwijs.
Elk jaar krijgen de leerlingen ook cultuur educatie lessen en wetenschap en techniek, deze worden vorm gegeven samen met Kunsthuis IDEA en NME Soest.
Het onderwijs in de klas wordt gedifferentieerd vorm gegeven. Hierbij komen we tegemoet aan de verschillen die er zijn in leren qua niveau en tempo tussen leerlingen. Zoveel mogelijk wordt ondersteuning op maat in de klas georganiseerd.
Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen hebben we een talentbegeleider opgeleid. Zij geeft deze leerlingen 1 keer per week les in de projectklas. Ook kan zij helpen als een leerkracht ondersteuning nodig heeft bij het aanbod in de klas.
Daarnaast is er in onze Stichting een verrijkingsklas voor leerlingen uit groep 5 - 8 waar kinderen een ochtend in de week aan deel kunnen nemen. Het traject hier naartoe wordt begeleid door de intern begeleider, in overleg met leerkracht en ouders.
Op school wordt lesgegeven vanuit de afspraken vastgelegd in het beleidsplan didactisch handelen. Dit beleidsplan geeft inzicht in de niveaus waarop er les wordt gegeven en wat de school kan bieden aan kinderen die meer of minder aankunnen. Dit plan is in te zien op onze website.
Elk jaar maken leerkrachten n.a.v. de CITO resultaten en de methodetoesten en observaties van de leerkracht een analyse. De groep waarvoor zij staan wordt besproken met de intern begeleider en de kinderen worden opnieuw ingedeeld op instructieniveau. Het hele jaar volgt de leerkracht de kinderen in haar groep en is de intern begeleider ondersteunend aan de leerkracht.
In de school kunnen we leerlingen extra ondersteuning bieden op de diverse leergebieden. Hiervoor zijn er twee leerlingondersteuners aan de school verbonden. Zij sluiten aan bij de methodes in de klas. Als wij als school niet voldoende kennis hebben om een leerling te ondersteunen wordt het samenwerkingsverband ingezet. Zij ondersteunen school en ouders bij het vinden van de juiste begeleiding.
Wij begeleiden leerlingen in onze school met diverse problematieken in samenwerking met SWV de Eem en andere externe partijen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Elk jaar verdiept het leerkrachtenteam zich in diverse onderwerpen waardoor wij de leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften steeds goed kunnen begeleiden. We kijken telkens naar waar de actuele vragen liggen binnen onze leerlingpopulatie.
Voorschoolse educatie wordt aangeboden op de kinderopvang. Pedagogisch medewerkers bieden kinderen vanaf 2,5 tot 4 jaar een omgeving die de taalontwikkeling stimuleert. Bijvoorbeeld door ze voor te lezen. Voorschoolse educatie is geen school, maar spelenderwijs leren. Binnen onze school wordt dit vormgegeven door Helden opvang. Zij verzorgen de voorschoolse educatie. Hiervoor kunt u terecht op de website van Helden opvang Soest.