Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het team van deBuut is mooi divers in leeftijd, ervaring en kennis. De leerkrachten zijn vanuit betrokkenheid en een intrinsieke motivatie gedreven om zich steeds te willen ontwikkelen. De talenten en expertises van ieder teamlid worden ingezet en gedeeld. De verantwoordelijkheid voor het onderwijs aan alle leerlingen wordt gezamenlijk door het team gedragen.
Wij werken met combinatiegroepen. Bij een aantal vakgebieden werken wij groepsdynamisch (groepdoorbroken) om zo goed mogelijk aan te kunnen sluiten bij de individuele ontwikkeling van kinderen.
In 2023-2024 werken wij met 4 groepen:
- Geel (leerjaar 0 tot en met 2, onderbouw)
- Groen (leerjaar 3 en 4 onder- en middagbouw)
- Rood (leerjaar 5 en 6, bovenbouw)
- Oranje (leerjaar 7 en 8, bovenbouw)
Volgens de wet zijn scholen verplicht leerlingen een minimum aantal lesuren per jaar aan te bieden. Scholen zijn vrij de onderwijstijden te bepalen op basis van deze wet, wanneer zij voldoen aan de gestelde urennorm.
Voorwaarden voor verplichte onderwijstijd zijn:
- Het moet gaan om begeleid onderwijs.
- Het onderwijsprogramma moet worden aangeboden in de onderwijstijd.
- De tijd wordt ingevuld onder de verantwoordelijkheid van het onderwijspersoneel.
Op deBuut wordt gewerkt met een continurooster (zie hoofdstuk 6.1) De tijd die wordt besteed aan verschillende vakken is een gemiddelde. Daarnaast is niet al ons onderwijsaanbod opgenomen in dit overzicht. Er staan geen 'schotten' tussen vakken, taal komt bijvoorbeeld bij alle vakken aan bod.
Kinderen ontwikkelen zich van nature. Ze zijn nieuwsgierig en willen voortdurend op onderzoek uit. Wij dagen onze leerlingen uit om de wereld om hen heen te ontdekken en te leren. Het ene kind doet dat sneller of makkelijker dan het andere kind. Voor ons is het vanzelfsprekend dat we daar als school en leerkrachten rekening mee houden. Met vertrouwen en de juiste ondersteuning zetten we het kind in zijn of haar kracht. Kinderen volgen in hun ontwikkeling Vanaf groep 1 houden we de ontwikkeling van de leerlingen nauwlettend in de gaten. Vier keer per jaar bespreken we de vorderingen van de leerlingen. We kijken hoe ze zich sociaal emotioneel en hoe hun reken- en taalontwikkeling verloopt. Om dit goed in kaart te brengen, maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem. De kleuters volgen we met het systeem Bosos. Groep 3 tm 8 leerlingen volgen we sociaal emotioneel door middel van het volgsysteem Kindbegrip. Op het gebied van lezen, spelling, begrijpend lezen en rekenen volgen we de leerlingen middels Leerling in beeld. Intern begeleider bewaakt de zorgcyclus De Intern Begeleider (IB-er) volgt samen met de leerkracht de ontwikkeling van de leerlingen volgens de ‘zorgcyclus’. Samen met de leerkrachten draagt de IB-er de verantwoording voor een goede ondersteuning van alle kinderen. De IB-er zal soms aansluiten bij gesprekken met ouders. In alle gevallen is de leerkracht het eerste aanspreekpunt. Alles gaat goed, behalve... Soms kan een kind met alle vakken goed meekomen, behalve op het gebied van rekenen (voorbeeld). Ondanks alle inspanningen van de leerling en de leerkracht lukt het niet om de stof goed onder de knie te krijgen. Een oplossing kan zijn dat het kind met alle vakken meedoet met de groep, maar voor rekenen een eigen aanpak krijg. De leerling kan dan in zijn of haar eigen tempo en op een manier die bij hem of haar past met het rekenen aan de slag. In de aanpak (individueel handelingsplan) staat beschreven wat de leerdoelen zijn en hoe het kind zich ontwikkelt. Zo houden we in de gaten of de leerling ook vooruitgang boekt. Afhankelijk van hoe de leerling zich ontwikkelt, kunnen we de doelen bijstellen. We informeren ouders over de vorderingen van hun kind tijdens gesprekken op school of naar behoefte van de ouders en/of de leerkrachten in een apart gesprek. Na zo’n tien weken maken we de balans op. Als de ondersteuning onvoldoende resultaat heeft gehad bepalen we opnieuw hoe we het kind verder kunnen helpen. Wat als het echt niet lukt. Leerlingen waarbij de ondersteuning op school onvoldoende is en de groei minimaal kunnen worden besproken in een MDO. In dit MDO sluit het jeugdteam en het samenwerkingsverband aan. In overleg met ouders wordt er gekeken of school al het mogelijk heeft gedaan qua ondersteuning en wat het vervolg zou kunnen zijn. Note: leerlingen die al in een traject zitten met het SWV of jeugdteam en zich nieuw aanmelden bij deBuut zullen wij in principe niet aannemen. Dit om de ontwikkeling van de leerling niet te onderbreken.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onderwijs op maat voor ieder kind met een onderbroken ontwikkeling en zo kansrijk mogelijk!
Voordat een 4 jarige leerling start op deBuut mag het vier halve dagen komen wennen in de groep. Hiervoor wordt er door de groepsleerkracht contact met u opgenomen. Zes weken voor het einde van het schooljaar komen de 4 jarigen niet meer vier halve dagen wennen, maar worden zij uitgenodigd voor de wenochtend in de laatste week voor de vakantie.
Wij willen kinderen zo goed mogelijk ondersteunen en begeleiden. Voor deze begeleiding is het van belang om direct vanaf het begin goed geïnformeerd te zijn over de ontwikkeling van het kind en mogelijke risicofactoren rond deze ontwikkeling. Daarom vindt er voordat een kind bij ons op deBuut start, altijd een startgesprek plaats. Voorafgaand aan dit gesprek vragen wij de ouders/ verzorgers van het kind een intredevragenlijst (terug te vinden op de website onder het kopje 'kennismaking') in te vullen. Deze vormt de leidraad voor het gesprek. Aspecten zoals gezinssamenstelling, voorbereiding op de basisschool, algemene ontwikkeling, motorische ontwikkeling, spraak- taalontwikkeling, sociaal emotionele ontwikkeling en gezondheid komen aanbod. Naast de startgesprekken werken we voor de voor- en vroegschoolse educatie nauw samen met de peuterspeelzalen (voorscholen) en kinderdagverblijven. In geval van plaatsing op deBuut is er altijd sprake van een (warme) overdracht. De informatie uit het startgesprek/ warme overdracht wordt direct meegenomen in de begeleiding en het aanbod voor het kind. Binnen ons team is er veel kennis en expertise aanwezig waardoor we ook kinderen met een VVE indicatie goed kunnen voorzien van een passend aanbod. Na een periode van 6 weken onderwijs volgt een evaluatiegesprek.
In ons Daltononderwijs aan het jonge kind werken wij ontwikkelingsgericht en staat thematisch werken centraal. Vanuit een rijke speel/leeromgeving en spel ontwikkelen de kinderen zich in verschillende hoeken en ruimte, met materialen vanuit diverse bronnen die de brede ontwikkeling stimuleren. Er wordt bewust gewerkt aan relatie, competentie en autonomie. Er worden hoge / realistische verwachtingen gesteld om de kinderen vanuit succeservaringen te laten groeien. In het aanbod staan de doelen centraal en krijgen de kinderen een passend aanbod binnen de zone van naaste ontwikkeling. Middels observaties, evaluaties en toetsen blijven we de kinderen goed volgen in de ontwikkeling.
Middels observaties blijven we de kinderen goed volgen in hun ontwikkeling. We gebruiken de observaties om het aanbod in de klas af te stemmen op de fase van ontwikkeling van het kind, om de kinderen te kunnen blijven uitdagen en om eventuele zorg m.b.t. de ontwikkeling te kunnen signaleren. De ontwikkeling van de kleuters wordt een aantal keer per jaar opgenomen in het leerlingvolgsysteem BOSOS.