Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij hebben 3 kleutergroepen die heterogeen van samenstelling zijn. De overige groepen zijn homogeen. Elke groep heeft maximaal 2 leerkrachten.
Elke groep krijgt 2x per week gymles, vaak van de vakleerkracht.
Er is 3 dagen per week een intern begeleider die de zorg/ondersteuning voor de leerlingen coördineert.
Er is dagelijks ondersteuning/remedial teaching voor kinderen waar een behoefte is voor extra ondersteuning. Zij krijgen dan in of buiten de groep extra tijd en aandacht. Deze hulp kan ook in de groep door de groepsleerkracht worden geven op momenten die daarvoor speciaal gecreëerd worden.
Voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben wordt structureel talentbegeleiding en verrijking aangeboden. Dit kan zowel in de groep als buiten de groep plaatsvinden.
Soms krijgen kinderen hulp van externe deskundigen onder schooltijd. Een en ander wordt geregeld in onderling overleg met de ouders.
Alle extra hulp, ondersteuning, aandacht wordt gecommuniceerd met de ouders.
Wij kunnen het onderwijs dusdanig organiseren dat kinderen met specifieke onderwijs-ondersteuningsbehoeften op school begeleid kunnen worden. Hiertoe is het team van leerkrachten zowel didactisch als pedagogisch toegerust.
Ons beleid is gericht op vroegtijdige onderkenning en interventie om mogelijke problemen te voorkomen. We hebben een zorgstructuur waarbij intensieve samenwerking tussen groepsleerkrachten, interne begeleiding en ouders geborgd is. Hierdoor is het mogelijk tijdig een passende ondersteuning bij ons op school te organiseren. Mocht deze ondersteuning onvoldoende blijken te zijn, dan kan externe hulp ingeschakeld worden. In het geval van logopedie en ergotherapie kan dat binnen ons schoolgebouw.
Wij hebben een passend aanbod voor hoog- en meerbegaafde kinderen en voor kinderen met een ontwikkelingsperspectief. Wij kunnen ondersteuning bieden aan kinderen met enkelvoudige leerproblemen, een vertraagde lees-taalontwikkeling of rekenontwikkeling, dyslexie of dyscalculie.
Ook aan kinderen met gedragsproblemen (zoals aandachts- en concentratieproblemen, werkhoudingsproblemen en onderpresteren) of sociaal-emotionele problematiek (zoals faalangst, verminderde weerbaarheid, beperkingen in sociale of communicatieve vaardigheden) kunnen wij hulp bieden, indien nodig met ondersteuning van externen.
Het schoolondersteuningsprofiel van onze school kunt u vinden op scholenopdekaart.nl
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De aanwezige expertise binnen het team op pedagogisch en didactisch gebied borgen.
De extra ondersteuning zoveel mogelijk laten uitvoeren door de eigen groepsleerkracht van het kind. We willen dit organiseren door overlap te creëren in de personele bezetting van een groep.
Als wij nieuwe leerlingen verwelkomen die de Nederlandse Taal nog niet of onvoldoende machtig zijn, is er overleg met de peuterspeelzaal i.v.m. het resultaat van het VVE*-programma. Wij besteden, voor alle kinderen, veel aandacht aan woordenschat. Voor deze leerlingen hebben wij een extra aanbod met hulp en ondersteuning binnen de school. Daarnaast wordt, in overleg met ouders, bepaald welke ondersteuning thuis mogelijk is.
* VVE staat voor Voor- en Vroegschoolse Educatie. Dit houdt in dat kinderen die de Nederlandse taal onvoldoende beheersen extra aanbod en ondersteuning krijgen voor zij naar de basisschool gaan.