Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Op De Achtbaan zitten de leerlingen van groep 1 en 2 bij elkaar in de groep. De leerdoelen worden thematisch aangeboden, waarbij gebruik gemaakt wordt van de werkmappen fonologisch bewustzijn, begrijpend luisteren, gecijferd bewustzijn en de methode ‘Kleuterplein’.
Dit doen leerkrachten door een stimulerende leeromgeving te creëren die kinderen uitnodigt tot gevarieerd spel. Spel- en leerhoeken, een lettermuur, een verteltafel, boekenhoek, chromebooks met leerzame spelletjes, kasten met ontwikkelingsmateriaal, puzzels en knutselmaterialen maken het werken en leren voor kinderen tot een grote uitdaging.
Alle ontwikkelingsgebieden van de kleuters volgen wij d.m.v. observaties en maken gebruik van observatie- en registratiesysteem KIJK. Op deze manier krijgen we een goed beeld van een kind en worden achterstanden vroegtijdig gesignaleerd zodat we hierop kunnen inspelen met ons lesaanbod.
Op De Achtbaan vinden we het belangrijk om binnen onze lessen de leertijd effectief in te zetten. Onze leerkrachten doen dat door:
- lessen goed voor te bereiden;
- effectief klassenmanagement;
- voldoende onderwijstijd per vak in plannen;
- leertijd aanpassen aan de hand van onderwijsbehoeften van een groep of leerling;
- gebruik maken van een dag- en weekrooster.
We bieden onderwijs aan alle kinderen op De Achtbaan. In een aantal gevallen zijn we nog handelingsverlegen, bijvoorbeeld als het gaat om specifieke onderwijsbehoeften of gedragsproblematiek. In dergelijke situaties hebben we nauw contact met het SWV om te onderzoeken wat we nodig hebben of en hoe we ons kunnen ontwikkelen om in de toekomstdit soort situaties in de toekomst zelf te kunnen bieden.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We focussen ons in 2022-2023 vooral op het versterken van de zorgstructuur zodat het signaleren en beantwoorden van de onderwijsleerbehoefte mogelijk en verbeterd wordt. Vooral de leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte op het gebied van gedrag (en sociaal-emotionele ontwikkeling) zullen profiteren van onze focus op het versterken van leraargedrag t.a.v. pedagogisch klimaat- en de reken-en leesdidactiek.
Naast de samenwerking met Helden opvang (peuterspeelzaal, kinderdagverblijf en naschoolseopvang) in ons gebouw, werken we ook samen met andere kinderopvangorganisaties in Soest.