Op onze school werken wij met Schoolwide Positive Bevavior Support (SWPBS). Dit programma is gericht op het creëren van een omgeving die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. Dit begint bij het gezamenlijk formuleren van de waarden die de school belangrijk vindt. Vervolgens benoemt het schoolteam het gedrag dat past bij deze waarden en leert het de kinderen actief aan. Adequaat gedrag wordt hierna systematisch positief bekrachtigd. Hiermee wordt een veilig en positief schoolklimaat gecreëerd, waarin elke leerling optimaal kan profiteren van het geboden onderwijs.
Alle medewerkers worden betrokken bij het formuleren van de waarden van de school en bij de uitvoering van de verschillende interventies. Zo wordt gewenst gedrag bekrachtigd door de leerkracht in de klas, maar ook door de conciërge op het schoolplein of de directeur in de gang.
Leerlingen weten welk gedrag van ze wordt verwacht
Vanuit onze gemeenschappelijke waarden, zoals groei, verantwoordelijkheid en plezier, bepalen we samen welk gedrag we van kinderen verwachten. Voor alle plekken in en om de school worden deze gedragsverwachtingen positief geformuleerd en visueel gemaakt.
Gedrag oefenen
De gedragsverwachtingen worden regelmatig geoefend en herhaald, zodat leerlingen precies weten wat er van hen wordt verwacht. Zo is het makkelijker om het gewenste gedrag te laten zien.
Belonen en aanmoedigen
Om gedrag structureel aan te moedigen, hebben wij een beloningssysteem dat door alle medewerkers van de school wordt gebruikt. De verhouding tussen positieve bekrachtiging van gewenst gedrag en het corrigeren van ongewenst gedrag is 4:1. De aandacht voor ongewenst gedrag wordt klein gehouden. Wanneer een leerling zich niet aan een gedragsverwachting houdt, volgt een consequentie. Voor zowel leerlingen als leerkrachten is duidelijk hoe die consequentie er uitziet, doordat het visueel is gemaakt en in alle klassen hangt.
Pestpreventie met Positive Behavior Support
Op de Egelantier hebben we gezamenlijke afspraken gemaakt over hoe we aandacht besteden aan pestpreventie.
We maken daarbij gebruik van de uitgave: Pestpreventie met Positive Behavior Support, dat past binnen het groene interventieniveau, de basisstrategieën van PBS. In dit boekje staan de pestpreventielessen uitgeschreven voor alle klassen.
Pestpreventie gaat uit van drie stappen als reactie op pestgedrag: stop - loop door - praat.
We kiezen voor een opgeheven hand als stopteken. De vaardigheden voor pestpreventie worden elk jaar volgens een jaarkalender aangeleerd:
les 1 pestpreventie: stop, loop, praat
les 2 pestpreventie: reageren op stop, loop, praat
les 3 pestpreventie: roddelen
les 4 pestpreventie: ongepaste, kwetsende opmerkingen
les 5 pestpreventie: cyberpesten