Koningin Wilhelminaschool (dislocatie)

Frederik Hendrikstraat 39 8606 EG Sneek

  • Schoolfoto van Koningin Wilhelminaschool (dislocatie)
  • Schoolfoto van Koningin Wilhelminaschool (dislocatie)
  • Schoolfoto van Koningin Wilhelminaschool (dislocatie)
  • Schoolfoto van Koningin Wilhelminaschool (dislocatie)

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Binnen Palludara vinden we het belangrijk dat alle talenten van kinderen aan bod komen, ook die talenten die een eindtoets niet meet.Om de leerprestaties te volgen zetten alle scholen van Palludara de toetsen behorende bij de methodes in, maar ook observatielijsten en bijvoorbeeld didactische leergesprekken. Alle uitslagen worden op onze scholen geregistreerd. Hiermee kan de leerkracht snel (eerste) signalen opvangen, analyseren en vroegtijdig en preventief hulp bieden aan alle kinderen met de inzet van groepsplannen. Onze scholen meten de opbrengsten objectief. Er wordt- naast de methodegebondentoetsen- gebruik gemaakt van gestandaardiseerde toetsen die twee maal per jaar afgenomen worden (januari en in juni).

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Inleiding

Om te beoordelen of we het als school goed doen kunnen we niet alleen kijken naar het aantal kinderen dat naar de HAVO of VWO gaat, of het aantal zittenblijvers, of het aantal kinderen dat wordt doorverwezen naar het speciaal onderwijs (S(B)O). Deze aantallen zijn immers ook afhankelijk van de talenten en mogelijkheden van de kinderen. Ook datgene wat de kinderen van thuis meekrijgen is hierbij van invloed.

Gebruik van het leerlingvolgsysteem en de eindtoets

Voortdurend proberen wij de zorg voor ons onderwijs te bewaken en daar te verbeteren waar dat nodig is. Wij gebruiken het leerlingvolgsysteem (LVS) als een middel om de ontwikkelingen van leerlingen stelselmatig te volgen: uit de resultaten valt af te lezen of een kind boven, op of onder het gemiddelde niveau scoort. Voor de school is het dus ook een evaluatie-instrument op het gegeven onderwijs. Voor het vergelijken van de eindresultaten met het landelijke gemiddelde maken we gebruik van de IEP – eindtoets. Deze wordt in april afgenomen in groep 8.

Resultaten en acties

De LVS – groepsgemiddelden, die in het schooljaar zijn behaald, worden in teamverband twee keer per jaar besproken. Op groepsniveau worden hier acties aan gekoppeld.

IEP - Eindtoets

De uitslag van de IEP – eindtoets 2023 was 78,5. Het landelijk gemiddelde was 79,5, dus daar zit de school iets onder. De score is echter erg goed, gezien de populatie en de verwachting van deze groep 8. Vanuit de analyse van de cito eindtoets komen geen specifieke aandachtspunten naar voren.

In 2020 is vanwege de Coronacrisis geen IEP-eindtoets afgenomen. De eindresultaten over een periode van 3 jaar zijn in overeenstemming met hetgeen op basis van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De resultaten van de eindtoets zeggen ons veel, maar zeker niet alles! Onze scholen houden bij het advies voor vervolgonderwijs rekening met toetsresultaten, maar baseren het advies daarom altijd op een completer beeld van kinderen. De eindtoets geeft een indicatie van passende schoolniveau, maar gedurende de schoolloopbaan verzamelen wij zoveel mogelijk gegevens over de ontwikkeling van kinderen om tot een compleet en onderbouwd advies te komen. Dit gebeurt al vanaf groep 6 en altijd in overleg met de ouders en de leerlingen zelf

De gegevens zijn voor deze school niet bekend.

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De leerlingen leren werken aan een relatie met medeleerlingen. Verbinding-  en overeenkomsten zoeken hoort bij ons onderwijs. Daarbij worden de sociale vaardigheden van de leerlingen ontwikkeld. Ook wordt er structureel gewerkt aan het vertrouwen in eigen kunnen en in het zelfstandig leren

Kanjertraining:  Het doel van de training is dat de kinderen positief over zichzelf en over een ander leren denken. Ze krijgen handvatten aangereikt voor gedrag in allerlei sociale situaties. Ook krijgen ze informatie over hun eigen gedrag, zowel door klasgenoten als door de leerkracht.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Betrokkenheid
  • Vertrouwen
  • Verbinding

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft de Koningin Wilhelminaschool met een voldoende beoordeeld.

Jaarlijks is er een monitor op bestuursniveau, waarbij het bestuur verantwoording aflegt over de kwaliteit van onze school. 


De scholen van Palludara zien de onderwijsinspectie als een critical friend. Zo kunnen we bij het  schoolbezoek laten zien waar we trots op zijn. Ook de ontwikkelpunten van de inspectie nemen we ter harte: dit zijn immers weer kansen om te leren en ons onderwijs te blijven verbeteren. Dat is precies wat onze leerlingen verdienen!

Terug naar boven