<a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Hieronder vindt u de schooltijden van de groepen 1 tot en met 8.
Vanaf 8:20 uur is er een leerkracht op het plein en de deuren gaan om 8:25 uur open, zodat de lessen om 8:30 uur kunnen starten.maandag 8:30? - 14:30 uur
dinsdag 8:30? - 14:30 uur
woensdag 8:30? - 12:30 uur
donderdag 8:30? - 14:30 uur
vrijdag 8:30? - 14:30 uur (groep 1-4 tot 12:30 uur)De kinderen van de groepen 3 tot en met 8 gaan in twee groepen tussen 10.00 en 10.30 uur een kwartier naar buiten. Voor of na het buitenspelen eten en drinken de kinderen in de eigen klas.
Alle kinderen eten hun zelf meegebrachte lunch op maandag, dinsdag, donderdag (en groep 5-8 ook op vrijdag)?in de eigen klas. De kinderen hebben voor of na het eten een half uur de tijd om buiten te spelen. De kinderen uit de groepen 1-2 spelen elke ochtend en elke middag buiten.
In acht jaar tijd moeten de kinderen 7520 uur onderwijs volgen. Daarbij mag het aantal lesuren in de onderbouw (groep 1-4) niet minder zijn dan 3520 en in de bovenbouw (groep 5-8) niet minder zijn van 4000. Met onze lestijden voldoen wij ruimschoots aan deze verplichte lesuren. De KC-raad heeft ingestemd met onze lestijden.
Vanwege eerdere ervaringen met leerlingen uit RENN 4, zijn de leerkrachten op De Schutkampen vaardig geworden in het omgaan met kinderen met gedragsproblematiek. De school vangt regelmatig kinderen op van de Ruyterstee (centrum voor kinderen met psychiatrische problematiek). Deze kinderen hebben tijdelijk een plaats nodig in het regulier onderwijs.
De Schutkampen biedt extra ondersteuning aan kinderen die meer/hoogbegaafd zijn middels een plusklas. Een middag in de week krijgen zij les van de plusklascoördinator en een docente Spaans. Tijdens dit plusmoment krijgen de kinderen Spaanse les, filosoferen ze, en werken ze aan vakoverstijgende opdrachten.
Als een leerling meer nodig heeft dan afgesproken in de basisondersteuning, dan kan ondersteuning aan worden gevraagd in de vorm van een arrangement. Dit arrangement bestaat uit een combinatie van de volgende onderdelen:
- Deskundigheid: Soms kan een deskundige begeleider iets betekenen of kan scholing van de leerkracht het verschil maken.
- Aandacht en tijd: Soms zijn ‘extra handen’ in de klas nodig.
- Voorzieningen: Soms is een specifieke aanpak nodig of helpen specifieke onderwijsmaterialen.
- Gebouw: Soms zijn aanpassingen in de ruimte nodig, bijvoorbeeld een time-out plek of een prikkelarme werkplek.
- Samenwerking: Misschien helpt het op een goede samenwerking te zoeken met gespecialiseerde organisaties.