Kindcentrum De Schutkampen

Prins Hendrikstraat 2 9422 GJ Smilde

  • Schoolfoto van Kindcentrum De Schutkampen
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Schutkampen
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Schutkampen
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Schutkampen

Het team

Toelichting van de school

Ons team bestaat voornamelijk uit pedagogisch medewerkers en leerkrachten die de opvang en het onderwijs verzorgen. Voor de gymnastieklessen hebben we een eigen vakleerkracht. Daarnaast zetten leraarondersteuners en onderwijsassistenten zich in om de leerkrachten te ondersteunen bij het onderwijsproces. De kwaliteitscoördinator coördineert de leerlingenzorg voor het gehele kindcentrum. Onze administratief medewerkster ondersteunt de directie met administratieve zaken. De managementteam van het kindcentrum wordt gevormd door de directeur, de kwaliteitscoördinator, twee bouwcoördinatoren en de kinderopvangcoördinator.

Ieder jaar loopt een aantal studenten stage op onze school. Het zijn voornamelijk PABO-studenten van de Stenden Hogeschool uit Assen en Groningen en studenten van de Academische Pabo uit Groningen. Daarnaast lopen er regelmatig SPW-studenten stage bij ons op school.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte van een leerkracht of pedagogisch medewerker wordt er een invalkracht gevraagd. Als er geen invalkrachten beschikbaar zijn, probeert de directie een andere oplossing te vinden. Lukt dit niet, dan zullen de kinderen in het uiterste geval geen onderwijs krijgen die dag en moeten ze thuisblijven. Ouders worden hiervan altijd op tijd op de hoogte gesteld. We zullen u vragen om zelf opvang voor uw kind te verzorgen. Mocht dit echt niet mogelijk zijn zullen we noodopvang in een andere klas verzorgen. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

We hebben voor dit onderdeel geen gegevens (ontvangen).

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Hieronder vindt u de schooltijden van de groepen 1 tot en met 8.
Vanaf 8:20 uur is er een leerkracht op het plein en de deuren gaan om 8:25 uur open, zodat de lessen om 8:30 uur kunnen starten.

maandag 8:30? - 14:30 uur
dinsdag  8:30? - 14:30 uur 
woensdag 8:30? - 12:30 uur 
donderdag 8:30? - 14:30 uur 
vrijdag 8:30? - 14:30 uur (groep 1-4 tot 12:30 uur)

De kinderen van de groepen 3 tot en met 8 gaan in twee groepen tussen 10.00 en 10.30 uur een kwartier naar buiten. Voor of na het buitenspelen eten en drinken de kinderen in de eigen klas.

Alle kinderen eten hun zelf meegebrachte lunch op maandag, dinsdag, donderdag (en groep 5-8 ook op vrijdag)?in de eigen klas. De kinderen hebben voor of na het eten een half uur de tijd om buiten te spelen.  De kinderen uit de groepen 1-2 spelen elke ochtend en elke middag buiten. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In acht jaar tijd moeten de kinderen 7520 uur onderwijs volgen. Daarbij mag het aantal lesuren in de onderbouw (groep 1-4) niet minder zijn dan 3520 en in de bovenbouw (groep 5-8) niet minder zijn van 4000. Met onze lestijden voldoen wij ruimschoots aan deze verplichte lesuren. De KC-raad heeft ingestemd met onze lestijden.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Vanwege eerdere ervaringen met leerlingen uit RENN 4, zijn de leerkrachten op De Schutkampen vaardig geworden in het omgaan met kinderen met gedragsproblematiek. De school vangt regelmatig kinderen op van de Ruyterstee (centrum voor kinderen met psychiatrische problematiek). Deze kinderen hebben tijdelijk een plaats nodig in het regulier onderwijs.

De Schutkampen biedt extra ondersteuning aan kinderen die meer/hoogbegaafd zijn middels een plusklas. Een middag in de week krijgen zij les van de plusklascoördinator en een docente Spaans. Tijdens dit plusmoment krijgen de kinderen Spaanse les, filosoferen ze, en werken ze aan vakoverstijgende opdrachten.

Als een leerling meer nodig heeft dan afgesproken in de basisondersteuning, dan kan ondersteuning aan worden gevraagd in de vorm van een arrangement. Dit arrangement bestaat uit een combinatie van de volgende onderdelen:
-          Deskundigheid: Soms kan een deskundige begeleider iets betekenen of kan scholing van de leerkracht het verschil maken.
-          Aandacht en tijd: Soms zijn ‘extra handen’ in de klas nodig.
-          Voorzieningen: Soms is een specifieke aanpak nodig of helpen specifieke onderwijsmaterialen.
-          Gebouw: Soms zijn aanpassingen in de ruimte nodig, bijvoorbeeld een time-out plek of een prikkelarme werkplek.
-          Samenwerking: Misschien helpt het op een goede samenwerking te zoeken met gespecialiseerde organisaties.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Terug naar boven