CBS de Wegwijzer

Slochterveldweg 1B 9621 TD Slochteren

  • Schoolfoto van CBS de Wegwijzer
  • Schoolfoto van CBS de Wegwijzer
  • Schoolfoto van CBS de Wegwijzer

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De centrale eindtoets is een verplichte toets aan het einde van de basisschoolperiode. Het is goed om te kijken wat de leerlingen in de afgelopen jaren hebben geleerd bij ons op school. Wij hechten waarde aan gevalideerde toetsen. We hechten echter minder waarde aan 'goede' of 'slechte' scores. Wij benaderen kinderen naar wat ze kunnen. Een score van 524 punten op een eindcitotoets kan een grotere prestatie zijn dan een kind met een score van 446. Wij geloven dat kinderen zich ontwikkelen naar eigen kunnen en vermogen. Als school hebben wij de taak om leerlingen hierin te begeleiden en te stimuleren. We zetten in op een ononderbroken ontwikkeling voor alle leerlingen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerkrachten stellen groeps- en individuele doelen op in het groepsplan. Vervolgens wordt na iedere methode-(on)afhankelijke toets gekeken of het doel behaald is. Daarnaast worden de resultaten genalyseerd: 

  • Hebben de leerlingen voldoende geprofiteerd van het leerstof aanbod (minimaal een half jaar groei)? 
  • Is de groep voldoende gegroeid ten opzichte van het vorige toetsmoment (minimaal een half jaar groei)?
  • Zijn er voldoende leerlingen op weg naar het streefniveau eind groep 8?
  • Hoe scoort de groep ten opzichte van de gemiddelde score die past bij onze schoolweging? 
  • Wat heeft deze groep in het volgende halfjaar nodig om aan bovenstaande doelen te voldoen?

Daarna worden in de volgende periode interventies ingezet, die ervoor moeten zorgen dat de ontwikkeling van de leerling ononderbroken verder kan gaan. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies wordt gebaseerd op een aantal onderdelen; 

  • De werkhouding van de leerling speelt een belangrijk rol.
  • De resultaten op de methode-afhankelijke toetsen.
  • De resultaten op de methode-onafhankelijke toetsen (het leerlingvolgsysteem) van groep 6-8. Deze worden in de plaatsingswijzer verwerkt.

De leerkracht van groep 8, bepaalt in overleg met de intern begeleider het advies. Dit wordt in februari met leerlingen en ouders gedeeld. Dit advies kan na de gemaakte centrale eindtoets eventueel heroverwogen worden, mocht de uitslag van deze toets hoger zijn dan verwacht. Het heroverwegen zal in overleg met intern begeleider en ouders worden gedaan. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

'Ik ken jou' is als rode draad door de school terug te vinden. 

Leerkrachten die leerlingen en hun ouders kennen; leerlingen die hun klas- en schoolgenoten kennen, leerkrachten die hun collega's kennen.

  • Wat houdt je bezig? 
  • Waar ben je goed in? 
  • Wat zijn je valkuilen?

Respect komt hierbij om de hoek kijken; voor de verschillen die er zijn op school en in de klas. Het is ons doel om ieder kind zich te laten ontwikkelen op sociaal gebied om op eigen respectvolle wijze gestalte onderdeel te zijn van de groep, de klas en de school.

We werken hieraan vanuit onszelf en de interesse in de leerlingen. Daarnaast werken we met de methode Kwink. Op dit moment hoeven we ons op het gebied van de sociale opbrengsten geen zorgen te maken, zo is gebleken uit de meest recente veiligheidsenquete. Toch vinden we de methode niet genoeg volstaan voor de ambities die wij hebben, zoals hierboven beschreven. Daarom zullen we in de toekomst ons gaan oriënteren op een methode die bij ons als school past.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Ik ken jou
  • Sociale veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven