CBS de Wegwijzer

Slochterveldweg 1B 9621 TD Slochteren

  • Schoolfoto van CBS de Wegwijzer
  • Schoolfoto van CBS de Wegwijzer
  • Schoolfoto van CBS de Wegwijzer

Het team

Toelichting van de school

CBS De Wegwijzer kent een mooie mix van jongere en ervaren collega's.
Alle leerkrachten werken fulltime of bijna fulltime.
De school heeft drie onderwijsassistenten (juf Ellen, juf Mannie en juf Janet) die in alle klassen ondersteuning bieden.

de groepsindeling:
groep 1-2: Juf Lisanne
groep 3-4: Juf Rianne
groep 5-6: Meester Jan-Willem
groep 7-8: Meester Jelle

Op woensdag werkt juf Irma afwisselend in groep 1-2 of in groep 5-6
Juf Karolien is de intern begeleider en zij is op donderdag op school.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Voor het vervangen van leerkrachten wordt een beroep gedaan op de invalpool van de VCOMOG.
Voor langdurige afwezigheid zal gezocht worden naar oplossing waarbij er zoveel mogelijk eenzelfde invaller ingezet wordt.
Wanneer het niet mogelijkheid is invalleerkracht te vinden, zullen we proberen het probleem intern op te lossen.
Momenteel zitten we in een moeilijke periode qua invallers. Op vele plaatsen in de arbeidsmarkt is een tekort aan personeel. Zo ook in het onderwijs. Om deze reden worden soms groepen naar huis gestuurd, wanneer er geen invaller te vinden is en het probleem niet meteen op te lossen is. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

CBS De Wegwijzer heeft veel aandacht voor leesonderwijs.
Wij doen mee aan het project "de Bieb op school".
De Bibliotheek zorgt voor een steeds wisselende collectie boeken zodat er veel keus is uit aantrekkelijke boeken.
Veel lezen en leesplezier wordt nadrukkelijk gestimuleerd.

De school verwerkt de lesstof bewust op papier.
Het verwerken van de geleerde lesstof op papier zet de hersenen meer en actiever aan het werk dan bij het werken op een scherm.

De laptops (Chromebooks) worden ter ondersteuning gebruikt.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Per periode staat een thema centraal. Binnen die thema's wordt er aan verschillende doelen gewerkt. We gebruiken hiervoor de doelen uit de 'leerlijnen in ParnasSys'. Daarnaast worden extra doelen toegevoegd en krijgen leerlingen naar onderwijsbehoefte herhaalde of verrijkende doelen aangeboden. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bovenstaande tabel is een indicatie. Uiteraard valt niet iedere activiteit te categoriseren. Een vak als levensbeschouwing is verweven met ons onderwijs, daaronder valt bijvoorbeeld ook de sociaal emotionele ontwikkeling. Daarnaast plant iedere leerkracht per week de lessen in. Daarbij wordt gekeken naar onderwijsbehoeften en aan de hand daarvan, kan er afgeweken worden van het standaardrooster. 


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

CBS De Wegwijzer biedt onderwijs aan kinderen van 4 tot en met 13 jaar. Binnen onze missie 'ik ken jou' willen we alle leerlingen bereiken, zodat we hen onderwijs op maat kunnen bieden. Binnen onze school bestaat de ondersteuningsstructuur uit twee niveaus;

1. De basisondersteuning in onze school. Dit is het aanbod van onderwijs en ondersteuning die wij als school zelf kunnen bieden aan de leerlingen. Hiervoor gebruiken we de kennis van het team, waarin de intern begeleider een grote rol speelt. Dit aanbod is permanent.

2. De extra ondersteuning in onze school. Dit is het aanbod van onderwijsondersteuning vanuit VESTE (VCO Educatie Support Team). Dit is ondersteuning die aangeboden wordt in de vorm van arrangementen. Deze extra ondersteuning kan zowel permanent als tijdelijk van aard zijn. 

In ons Schoolondersteuningsprofiel kunt u uitgebreid lezen wat ons aanbod op deze 2 niveaus inhoudt. 

Passend Onderwijs    

Op 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs van kracht geworden. Kernpunten uit deze nieuwe wet zijn dat: 

reguliere en speciale scholen op het gebied van ondersteuning aan leerlingen samenwerken;   

  • scholen zorgplicht hebben (de school waar de leerling schriftelijk is aangemeld dient te zorgen voor een passende plek);
  • scholen en gemeenten/jeugdhulpverlening werken samen aan de integrale ondersteuning aan leerlingen vanuit onderwijs en zorg; 
  • er minder regelgeving vanuit Den Haag komt, maar dat we meer in de eigen regio kunnen regelen.   

Voor onze regio gaat het om de schoolbesturen primair en speciaal (basis) onderwijs in alle gemeenten in de provincie Groningen en de gemeente Noordenveld.  

Ondersteuning aan leerlingen

Alle scholen hebben met elkaar vastgesteld welke ondersteuning er tenminste op alle scholen en locaties geleverd wordt, de zogenaamde basisondersteuning. Daarnaast hebben alle scholen vastgesteld welke extra ondersteuning zij kunnen bieden aan leerlingen. De basis- en extra ondersteuning hebben scholen beschreven in een ondersteuningsprofiel. Het school ondersteuningsprofiel is te vinden op de website van de school.

De besturen van de scholen hebben er voor gekozen om de ondersteuningsmiddelen passend onderwijs naar rato van het aantal leerlingen per schoolbestuur over de scholen te verdelen. Hiermee hebben de besturen en de scholen de gelegenheid om – samen met de ouders en andere partners (gemeenten, zorg) – de basis- en extra ondersteuning verder uit te werken en te versterken. Is de school handelingsverlegen, m.a.w. kan de school niet voldoen aan de ondersteuningsbehoefte van uw kind, dan dient de school een andere, beter passende plek te zoeken. Dat kan ook het speciaal (basis) onderwijs zijn. Voor een plaatsing in het speciaal (basis) onderwijs [1] moet de school, in afstemming met u als ouders/verzorgers, een toelaatbaarheidsverklaring aanvragen bij de Commissie van Advies van het samenwerkingsverband. Hierbij is het zo dat de school de toelaatbaarheidsverklaring aanvraagt (en niet de ouder zoals in de situatie voor Passend Onderwijs).

Meer informatie over het aanvragen van een toelaatbaarheidsverklaring vindt op u de website van het samenwerkingsverband (www.passendonderwijsgroningen.nl) onder de button ‘Commissie van Advies’. U kunt uiteraard ook bij de school en/of het ondersteuningsteam van de VCO Midden- en Oost-Groningen (VESTE) terecht voor meer informatie (mail: veste@vcomog.nl).  

Passend onderwijs

Voor u als ouders/verzorgers geldt dat de scholen de belangrijkste informatiebron zijn als het gaat om Passend Onderwijs en extra ondersteuning aan uw kind. De school heeft dagelijks contact met uw kind en vervult daarmee in de ogen van het samenwerkingsverband een belangrijke rol in de adequate informatievoorziening aan ouders.

Informatie over passend onderwijs in onze regio kunt u lezen op https://po2001.passendonderwijsgroningen.nl/ Op deze website vinden ouders/verzorgers een apart tabblad met meer informatie voor ouders.  

Op www.passendonderwijs.nl (de website van het ministerie van OCW) en op de site  www.passendonderwijsenouders.nl kunnen ouders/verzorgers meer informatie vinden over de samenwerkingsverbanden en over Passend Onderwijs. Speciaal voor ouders met vragen over passend onderwijs is er het adviespunt van Ouders & Onderwijs, telefoonnummer 088-6050101. Voor meldingen van zaken die niet goed gaan op het gebied van onderwijs en zorg kunnen ouders terecht bij het meldpunt van Ieder(in), telefoonnummer 085 – 400 70 22.  

Vanuit VCO Midden- en Oost-Groningen is er een regievoerder zorgplicht, vertegenwoordigd in ons expertise team VESTE.  

Contactgegevens van de Commissie van Advies:

Telefoon          : 06-48214378

mail CvA         : info@cvagroningen.nl

Postadres        : Postbus 8061, 9702 KB te Groningen    

Gegevens Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO 20.01

Postadres                    : Postbus 138, 9640 AC Veendam

Directeur bestuurder    : Roel Weener

Telefoon                      : 06-12060863

E-mail                         : roel@wkonderwijsadvies.nl

Website                       : www.passendonderwijsgroningen.nl

[1] Voor blinde/slechtziende en dove/slechthorende kinderen geldt dat zij zich voor een plek in het speciaal onderwijs dienen te vervoegen bij resp. Visio en Kentalis. Zij hebben een eigen Commissie van Onderzoek die bepaalt of de leerling toelaatbaar is.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren vinden we het van belang om Passend onderwijs een nog betere plek te geven in onze school. Het inspelen op de verschillen, door de leerlingen die meer aankunnen, daadwerkelijk meer te bieden (dat wat past bij wat zij nodig hebben). Anderzijds de leerlingen die het tempo ten opzichte van hun leeftijdsgenoten niet kunnen bijbenen, bieden wat voor hen past bij de zone van de naaste ontwikkeling (dat wat je wel wilt/kunt leren, maar nog net niet kan). Op gebied van sociaal-emotioneel welzijn en handelen en/ of veerkrachtig zijn, wordt het team geschoold in Leer- en Veerkracht. Een methode die als paraplu boven ons onderwijs zal hangen en onszelf als team, als de kinderen handvatten zal geven om vanuit de positieve psychologie te gaan denken en handelen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In Kindcentrum Duurswold, waar onze school onderdeel van is, werken we intensief samen met de verschillende partijen in het gebouw. De school heeft nauw contact met de peuterspeelzaal en de kinderopvang als het gaat om de warme overdracht van peutergroep naar kleutergroep. 

Terug naar boven