Johannes Calvijnschool

Scheldelaan 15 3363 CK Sliedrecht

Schoolfoto van Johannes Calvijnschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We vinden het belangrijk dat leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze resultaten behalen, die leiden tot passend en succesvol vervolgonderwijs. Vanaf groep 3 gebruiken we twee soorten toetsen: methodetoetsen en Cito-toetsen. De methodetoetsen bij taal, spelling en rekenen zijn voortgangstoetsen. Met deze toetsen bekijken we of de leerlingen de aangeboden stof beheersen. Daarnaast gebruiken we Cito-toetsen om de kennis van onze leerlingen op het gebied van technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, rekenen en wiskunde, woordenschat, kennisgebieden, Engels en informatieverwerking in kaart te brengen.

We kijken kritisch naar de opbrengsten van de groepen, om zo te beoordelen of ze passend zijn. Twee keer per jaar bespreken we met elkaar de resultaten van de Cito-toetsen. In de afgelopen jaren hebben we voor de hoofdvakken streefdoelen vastgesteld. Dit deden we op basis van de resultaten van de voorgaande jaren. Deze streefdoelen vergelijken we met de opbrengsten van onze groepen. Zijn de streefdoelen niet gehaald? Dan kijken we hoe dit komt en bepalen we vervolgacties. Naast onze eigen streefdoelen zijn er ook inspectienormen voor de hoofdvakken. Zo kunnen we onze resultaten vergelijken met die van scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De kwaliteit van het onderwijs op de Johannes Calvijnschool is op orde. Er zijn geen tekortkomingen geconstateerd in de naleving van de wettelijke voorschriften. De school heeft een heldere organisatie- en beslissingsstructuur en er is sprake van een professionele kwaliteitscultuur. Iedereen wordt aangemoedigd zich te ontwikkelen en een bijdrage te leveren: de teamleden worden écht betrokken en er is sprake van een groot draagvlak voor de doelen en ambities van de school.’

Terug naar boven