OBS Roald Dahl

Deltalaan 204 3363 AH Sliedrecht

Schoolfoto van OBS Roald Dahl

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Schooljaar 2022-2023

In 2023 is het landelijk gemiddelde 79,5. Er wordt door groep 8 op obs Roald Dahl onder het landelijk gemiddelde gescoord. Dit wordt veroorzaakt door de zwakke score op het onderdeel rekenen (72).

De onderdelen taalverzorging (85) en lezen (84) scoren daarentegen goed. Volgens de groepsrapportage is de gemiddelde score van groep 8  77.8)   

De resultaten uit het verleden inclusief de resultaten van de Drempeltoets leverden de indicatie op dat een tiental leerlingen zonder verdere interventies de 1F-doelen niet zouden behalen. Dankzij extra inspanningen is het aantal potentiële onder 1F-scorende leerlingen gereduceerd tot 2, waarvan 1 leerling een OPP-rekenen heeft met een verwacht uitstroomniveau op eind groep 7. Groep 8 was en bleef, ondanks alle inspanningen, gemiddeld genomen een zwakke rekengroep waardoor het aantal 1S-leerlingen (6 van de 31) een score opleverde van 19%.

Interventie

Het speerpunt vorig schooljaar lag bij vakgebied rekenen. Gelet op wat we van groep 8 mochten verwachten, zijn wij niet eens zo ontevreden over het resultaat. De extra hulp die er al vanaf het begin van het schooljaar gegeven werd, bestond uit extra handen in de klas, waardoor de leerkracht met een instructiegroepje de leerdoelen extra kon inoefenen. Dit vond 3 keer per week gedurende een uur plaats. In de laatste periode is dit geïntensiveerd met gericht oefenen op verhaalsommen, aangepast aan de leerdoelen die niet behaald werden bij de M8 citotoets. Ook werd er nog een extra moment ingepland op de vrijdagmiddag om de verhaalsommen nog verder in te oefenen.

Aandachtspunten voor komend schooljaar

De interventies die in het schooljaar 2022-2023 gedaan zijn in groep 8 op het gebied van rekenen, zullen komend schooljaar in de nieuwe groep 8 gecontinueerd worden. De nieuwe groep 8 scoort met een gemiddelde vix van 52 op de CITO-M toets goed. Daar waar de methode WIG 5 op de cruciale leerdoelen aanvulling behoeft, worden additionele materialen aangeschaft.   

Aanbevelingen voor groep 6 & 7

De interventies rekenen worden ook toegepast in groep 6 en 7  

Speerpunt voor groep 6 en 7 wordt begrijpend lezen. Beide groepen behaalden op de Cito-M toets een gemiddelde vix van 47 wat overeenkomt met de score die op basis van de schoolweging verwacht mag worden, maar wel onder de schoolambitie (50) ligt. In schooljaar2022-2023 zijn we gestart met een nieuwe methode: Blink. De verwachting is dat we met deze methode beter aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen, waardoor het leesplezier en de motivatie voor begrijpend lezen vergroot worden.   

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Actuele en relevante gegevens over de ontwikkeling van kinderen verkrijgen we op drie manieren:

  • via observaties;
  • via methode-gebonden toetsen (toetsen die worden afgenomen na een aantal lessen uit de methode);
  • via niet methode-gebonden toetsen (de Cito-toetsen - Leerling in Beeld).

Observatie van de sociaal-emotionele en motorische ontwikkeling.

In de groepen 1 en 2 maken we gebruik van het ontwikkelingsvolgmodel BOSOS, dat alle belangrijke aspecten in de ontwikkeling van het jonge kind signaleert en aanwijzingen geeft voor de nodige stappen die moeten worden ondernomen.

Vanaf groep 3 volgen we de sociaal emotionele vorming aan de hand van Zien!. Mede naar aanleiding van de uitkomsten die Zien ons biedt maken we inhoudelijke keuzes, waardoor in lessen gewerkt gaat worden aan het verder ontwikkelen van de sociale competenties van individuele leerlingen en groepen. Daarvoor gebruiken we de methode “Kwink”. Op een systematische en methodische wijze komen alle belangrijke categorieën van sociale competentie in aantrekkelijke lessen aan de orde. Afhankelijk van de meting per groep zullen één of meerdere competenties per jaar worden ontwikkeld.

Leerling in Beeld

Vanaf groep 3 worden de vorderingen op het gebied van taal, lezen en rekenen enkele malen per jaar getoetst met landelijk genormeerde toetsen, die zijn ontwikkeld door het CITO. Vanaf dit schooljaar gebruiken wij hiervoor 'Leerling in Beeld.  De toetsen worden op vaste momenten in het schooljaar afgenomen. Op die manier houden we de ontwikkeling van uw kind bij en vergelijken we het met het landelijk gemiddelde. De resultaten van de toetsen worden door de leerkrachten met de intern begeleider besproken en geanalyseerd en bewaard in het geautomatiseerde CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS). In het onderwijsplan staat per vakgebied de opbrengstambitie en een passend onderwijsprogramma dat hiernaartoe leidt, omschreven. Het onderwijsplan wordt gebruikt bij de planning van de lange termijncyclus van een half jaar. In het schooloverzicht zien we de schoolambitie, de resultaten van de gehele school en de groepsopbrengsten. Hiermee evalueren wij of we de schoolambitie gehaald hebben en stellen zonodig de onderwijsplannen bij. De leerkracht beschrijft alle observatie- en toetsgegevens voor ieder kind afzonderlijk en verwerkt deze in een groepsoverzicht. Kinderen met vergelijkbare onderwijsbehoeften worden zoveel mogelijk geclusterd in subgroepen. De leerkracht richt het onderwijsaanbod op: de hele groep, de subgroepen en/of individuele leerlingen in een groepsplan of een handelingsplan. Met behulp van deze plannen wordt rekening gehouden met verschillen tussen kinderen. De overzichten en plannen worden twee keer per jaar geëvalueerd en besproken met de intern begeleider. Op deze manier ontstaat er een cyclus van handelings- en opbrengstgericht werken. Ook schoolbreed worden de overzichten bekeken en vergeleken met andere jaren. Op die manier blijven we op koers en alert op kwaliteit.

Analyse & Interventies n.a.v. de methode eb niet-methodetoetsen

Afgelopen schooljaar is er in de bovenbouw extra ingezet op het gebied van rekenen. Bij de IEP-eindtoets heeft dit geresulteerd in het behalen van 1F-niveau door de leerlingen die eerder dit niveau nog niet bereikt hadden. Het landelijk gemiddeld van 1F wordt ook behaald op de IEP-eindtoets. Bij het 1S/2F-niveau wordt het LG niet gehaald (56,3 t.o.v. LG 57,9). Gezien de resultaten van de huidige groep 7, is de verwachting dat in schooljaar 2023-2024 het landelijk gemiddelde op 1F en 1S behaald zal worden.  Bij de analyse van de E-toetsen, zien we t.o.v. de scores op de E-toetsen in 2021-2022 een stijgende lijn in de resultaten. Op spelling wordt de ambitie van een Vix van 50 in 80% van de groepen gehaald, Bij technisch lezen ligt de ambitie zelfs hoger en wordt de ambitie in 60% van de groepen ruim gehaald en in de overige groepen wordt de gemiddelde Vix passend bij de populatie gehaald. Bij begrijpend lezen zien we nog 2 groepen die onder de ambitie scoren. Vanuit de methodemakers is gesteld dat de inzet van de aanpak van de methode Blink op termijn positieve effecten zal hebben op de resultaten.  Komend schooljaar ligt de focus op begrijpend lezen waarbij een geïntegreerde aanpak centraal staat. Onze methode Blink is een methode die volgens deze aanpak werkt.  Bij rekenen haalt 80% van de groepen de ambitie. In schooljaar 2022-2023 is er aan een gezamenlijke scholing op het gebied van rekendidactiek deelgenomen, hetgeen heeft geleid tot aanpassingen in de onderwijspraktijk. Deze aanpassingen zijn vastgelegd en zullen volgend schooljaar ook geborgd blijven middels klassenbezoeken en op teamvergaderingen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Drempeltoets

In november maken de leerlingen van groep 8 de Drempeltoets. De uitslag van de Drempeltoets is echter niet alleen bepalend voor het schooladvies. Het schooladvies wordt door de leerkrachten van groep 8, samen met de schoolleiding, vastgesteld. Dit schooladvies wordt gebaseerd op de jarenlange relatie tussen de leerling en de school, de rapportages in het leerlingvolgsysteem, de observaties van de leerkrachten en de drempeltoets. Het schooladvies wordt al in februari, dus vóór het afnemen van de eindtoets, gegeven. Onze school werkt met de IEP-eindtoets, die jaarlijks half april wordt afgenomen. De uitslag van deze eindtoets heeft nu minder gewicht en geldt als second opinion. De score op de eindtoets moet het schooladvies bevestigen. Een betere uitslag van de eindtoets ten opzichte van het schooladvies, leidt tot een verplichte heroverweging van het schooladvies. Uiteraard worden de ouders bij deze heroverweging betrokken. Een slechtere toets uitslag heeft geen invloed op het schooladvies.

ADIT 

De ADIT wordt in de maand november bij sommige leerlingen (indien er sprake is van een ontwikkelingsachterstand die in het VO recht geeft op extra ondersteuning) in groep 8 afgenomen. De resultaten komen tijdens het oudergesprek in november ter sprake. Het resultaat van de ADIT wordt door scholen voor voortgezet onderwijs gebruikt om aangemelde leerlingen vanuit het basisonderwijs zorgvuldiger te kunnen plaatsen.   

Doorstroomtoets

In februari 2024 wordt de Doorstroomtoets afgenomen. Deze toets wordt in de ochtend afgenomen en duurt maximaal 2 uur. Per ochtend komen de onderdelen taal en rekenen aan de orde. De toets bestaat uit meerkeuze en open vragen. Ouders ontvangen van deze toets een leerlingrapport met daarop de uitslag. Indien er op de Doorstroomtoets een hogere score wordt behaald dan het schooladvies, dan vindt er een heroverweging plaats.     

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Natuurlijk staat leren op onze school centraal, maar er is meer dan alleen leren: de kinderen ontwikkelen ook hun persoonlijkheid door zelfvertrouwen op te bouwen en zelfkennis te verwerven. Ze leren om te gaan met elkaar, verdraagzaam te zijn en kennis op te doen van andere culturen en andere opvattingen. Wij streven er naar de kinderen zich thuis te laten voelen op onze school. Alleen dan ontwikkelt een kind zich het beste. Wij dragen op school zorg voor een ongedwongen sfeer. Er is aandacht voor gedragsregels. Wij hebben respect voor elkaar. Ieder kind is anders, eigen en bijzonder.    


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veilige omgeving
  • eigen identiteit ontwikkelen
  • eigen talenten ontdekken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven