Protestants Christelijke Basisschool De Morgenster

Esdoornlaan 6 4254 AV Sleeuwijk

  • Kinderen komen naar school om allerlei dingen te leren. Dat gebeurt afwisselend individueel en in groepjes.
  • Vieren is een belangrijk kenmerk van onze identiteit. We vieren samen de christelijke feestdagen, maar ook een jubileum of bijzonder moment.
  • We maken gebruik van de nieuwste technieken als nieuwe digiborden,  laptops voor leerlingen en leerkrachten en verantwoorde programma's.
  • We dagen de leerlingen uit om niet alleen hun cognitieve, maar ook hun creatieve, motorische, muzikale en sociale talenten te ontwikkelen.
  • Leren kun je op verschillende manieren doen. Ook door te spelen. Op De Morgenster is daar ruimte, tijd en materiaal voor.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De scores van de CITO-eindtoets geven een beperkt beeld van het totale onderwijs op onze school. De vakken Aardrijkskunde, Geschiedenis en Natuurkunde worden op de eindtoets wel getoetst, maar tellen niet mee in de eindscore. Daarnaast streven wij een brede ontwikkeling na en besteden ook aandacht aan de ontwikkeling van motorische, creatieve, muzikale en sociale talenten van onze leerlingen. We proberen een fijne, veilige school te zijn voor elk kind. Dat alles kun je niet uit de CITO-score aflezen. Wij zijn tevreden als we met de CITO-score op het landelijk  gemiddelde uitkomen van onze schoolvergelijkingsgroep.

Analyse Centrale eindtoets 2023   

Doelstelling: De eindtoets wordt door de inspectie voor het onderwijs gebruikt voor vier doelen:
- voor het schooladvies
- als formatief instrument
- om de onderwijsresultaten van individuele scholen in beeld te brengen
- als stelselpeiling

Algemeen: Al onze 48 leerlingen uit groep 8 hebben deelgenomen aan de eindtoets.  
In 2023 is de schoolscore 538,8 en het landelijk gemiddelde is 534,9. We scoren hiermee 3,9 punten boven het landelijk gemiddelde.
In 2022 was de schoolscore 531,9 en het landelijk gemiddelde is 534,8. Hiermee scoorden we toen 2,9 punten onder het landelijk gemiddelde.

Interventies: Na de tegenvallende resultaten op eindtoets van 2022 hebben we schoolbreed interventies toegepast gericht op het geven van effectieve instructie en doelgericht werken. De leerkrachten van groep 8 hebben o.a. extra aandacht besteed aan het nabespreken van de antwoorden van de proefcito. Ook hebben we ervoor gekozen om de Leerling in Beeld M8-toetsen af te nemen voordat het definitieve schooladvies werd gegeven. Tijdens de lessen is veel aandacht geweest voor de inzet van- en het noteren van strategieën.  


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze leerkrachten volgen de ontwikkeling van de kinderen door hen goed te observeren, hun werk te evalueren en te kijken naar de groei die de kinderen doormaken t.a.v. hun leerwerkhouding en hun sociaal emotionele ontwikkeling. 
Daarnaast wordt het onderwijsleerproces van de kinderen in beeld gebracht middels methode-afhankelijke en methode-onafhankelijke toeten (Cito Leerling in beeld). Deze toetsen maken inzichtelijk waar wij als school staan, wat er extra, anders of meer nodig is binnen ons onderwijsaanbod en voor welke leer- en ontwikkelgebieden dit geldt. Door de tussenresultaten middels een trendanalyse goed te monitoren is het mogelijk om ons onderwijsaanbod tijdig bij te sturen en inzicht te krijgen in de mogelijkheden en talenten van onze kinderen. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De uitstroom voor schooljaar 2021-2022:
speciaal voortgezet onderwijs= 0 leerlingen / 0%
vmbo-bk=  11 leerlingen / 21%
vmbo-gl/tl (mavo)= 13 leerlingen / 25%
vmbo-tl/havo=  6 leerlingen /  12%
havo=  8 leerlingen /  15%
havo/vwo=  4 leerlingen / 8%
vwo/gymnasium=  10 leerlingen / 19%

De uitstroom voor schooljaar 2022-2023 is: 
speciaal voortgezet onderwijs= 1 leerlingen / 2%
vmbo-bk=  4 leerlingen / 8%
vmbo-gl/tl (mavo)= 8 leerlingen / 17%
vmbo-tl/havo=  9 leerlingen /  19%
havo=  11leerlingen /  22%
havo/vwo=  7 leerlingen / 15%
vwo/gymnasium=  8 leerlingen / 17%

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

School is bedoeld om te leren.
Dit kan alleen als leerlingen zich veilig voelen op school.  
De visie en levenshouding van de Kanjertraining vormen het uitgangspunt van ons veiligheidsbeleid. We hebben een duidelijke visie op hoe we met elkaar omgaan en willen graag samen met ouders en kinderen zorgen voor een veilige school.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Verantwoordelijkheid
  • Het goede voorbeeld geven

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven