Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We hanteren de principes van Handelingsgericht Werken (HGW) waarbij we zoveel mogelijk werken met homogeen (op leeftijd) samengestelde groepen. Elke groep bestaat uit leerlingen die het basisprogramma volgen en daarin voldoende uitdaging ervaren. Daarnaast zijn er leerlingen die extra instructie en begeleiding krijgen omdat ze moeite hebben met een (onderdeel van een) bepaald vak. Tot slot zijn er de (meer)begaafde leerlingen die onderdelen uit het basisprogramma kunnen overslaan en verder werken aan aparte lesprogramma's om zich zo te verrijken en te verdiepen. Onze leerkrachten zijn goed in staat te differentiëren binnen hun groep.
Al onze leerkrachten zijn volledig bevoegd en mogen lesgeven in alle vakken. In de bovenbouw wordt per leerjaar soms gewisseld met vakken op basis van interesse en deskundigheid van de leerkrachten.
Onze leerkrachten werken zoveel mogelijk volgens het (effectieve) directe instructiemodel en de principes vanuit Wijze Lessen, 12 bouwstenen voor effectieve didactiek.
Voor het onderwijsaanbod in de kleutergroepen maken wij gebruik van de methode ‘Onderbouwd’. Een methode waarbij kinderen spelenderwijs doelen behalen op het gebied van taal, rekenen en motoriek.
In ons schoolplan staat beschreven dat wij de focus leggen op de basisvaardigheden. De vakken lezen (begrijpend lezen en technisch lezen), spellen, taal en rekenen worden, zoveel mogelijk, in de ochtend gegeven.
In de bijlage vindt u ons School Ondersteuningsprofiel (SOP).
In dit plan staat beschreven welke zorg en ondersteuning wij onze leerlingen kunnen en willen bieden.
Dit kan belangrijke informatie zijn wanneer u een school gaat kiezen die goed aansluit bij de behoeften van uw kind.
We beginnen met een korte introductie op het SOP. In het hoofdstuk 'Huidig aanbod' leest u welke voorzieningen er zijn op PCBS De Morgenster. In het hoofdstuk 'Ambitie' ziet u welke stappen wij nog willen nemen om een nog sterkere ondersteuning te bieden aan onze leerlingen.
Heeft u na het lezen van dit document vragen? Dan kunt u contact opnemen met de Interne Begeleiding; IB@morgenster-sleeuwijk.nl of met onze schoolleider (algemeen@morgenster-sleeuwijk.nl).Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We blijven, ondersteund en begeleid door de ambulant begeleiders (preventief of specialistisch) vanuit Samenwerkingsverband Driegang, werken vanuit de principes van Handelingsgericht Werken (HGW) waarbij de onderwijsbehoeften van de leerling en de ondersteuningsbehoeften van de leerkracht centraal staan.
Gezien het geringe aantal doelgroep-leerlingen is de Morgenster niet te definiëren als een echte VVE-school. Er worden wel VVE-activiteiten ondernomen.
De school heeft afspraken met de voorschool (peuterspeelzaal en kinderdagverblijf) over doorgaande leerlijnen die er zijn voor het jong kind. De doelen vastgesteld door het SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling) dienen hiervoor als uitgangspunt.
Een aantal keren per jaar vindt er overleg plaats met vertegenwoordigers van de voorschool, het consultatiebureau en de basisschool.