Protestants Christelijke Basisschool De Morgenster

Esdoornlaan 6 4254 AV Sleeuwijk

  • Kinderen komen naar school om allerlei dingen te leren. Dat gebeurt afwisselend individueel en in groepjes.
  • Vieren is een belangrijk kenmerk van onze identiteit. We vieren samen de christelijke feestdagen, maar ook een jubileum of bijzonder moment.
  • We maken gebruik van de nieuwste technieken als nieuwe digiborden,  laptops voor leerlingen en leerkrachten en verantwoorde programma's.
  • We dagen de leerlingen uit om niet alleen hun cognitieve, maar ook hun creatieve, motorische, muzikale en sociale talenten te ontwikkelen.
  • Leren kun je op verschillende manieren doen. Ook door te spelen. Op De Morgenster is daar ruimte, tijd en materiaal voor.

Het team

Toelichting van de school

Op de website van onze school is te vinden wie er deel uit maken van ons schoolteam. 

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Een groot aantal van onze groepen hebben twee groepsleerkrachten. Zij werken volgens een jaarlijks door de directie opgesteld rooster. Voor vervanging bij ziekte en verlof wordt in eerste instantie een beroep gedaan op de duo-groepsleerkracht. In tweede instantie worden andere  parttimers die op onze school werkzaam zijn gevraagd of de invalkrachten die zich beschikbaar hebben gesteld.

Ook in schooljaar 2023-2024 is er weer een boventallige leerkracht meegenomen in de formatie die ingezet kan worden als vervanging nodig is. 
Zo wordt de kwaliteit van ons onderwijs zo goed mogelijk gewaarborgd. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We hanteren de principes van Handelingsgericht Werken (HGW) waarbij we zoveel mogelijk werken met homogeen (op leeftijd) samengestelde groepen. Elke groep bestaat uit leerlingen die het basisprogramma volgen en daarin voldoende uitdaging ervaren. Daarnaast zijn er leerlingen die extra instructie en begeleiding krijgen omdat ze moeite hebben met een (onderdeel van een) bepaald vak. Tot slot zijn er de (meer)begaafde leerlingen die onderdelen uit het basisprogramma kunnen overslaan en verder werken aan aparte lesprogramma's om zich zo te verrijken en te verdiepen. Onze leerkrachten zijn goed in staat te differentiëren binnen hun groep. 
Al onze leerkrachten zijn volledig bevoegd en mogen lesgeven in alle vakken. In de bovenbouw wordt per leerjaar soms gewisseld met vakken op basis van interesse en deskundigheid van de leerkrachten.
Onze leerkrachten werken zoveel mogelijk volgens het (effectieve) directe instructiemodel en de principes vanuit Wijze Lessen, 12 bouwstenen voor effectieve didactiek.  

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Voor het onderwijsaanbod in de kleutergroepen maken wij gebruik van de methode ‘Onderbouwd’. Een methode waarbij kinderen spelenderwijs doelen behalen op het gebied van taal, rekenen en motoriek.

 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In ons schoolplan staat beschreven dat wij de focus leggen op de basisvaardigheden. De vakken lezen (begrijpend lezen en technisch lezen), spellen, taal en rekenen worden, zoveel mogelijk, in de ochtend gegeven. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In de bijlage vindt u ons School Ondersteuningsprofiel (SOP).
In dit plan staat beschreven welke zorg en ondersteuning wij onze leerlingen kunnen en willen bieden.
Dit kan belangrijke informatie zijn wanneer u een school gaat kiezen die goed aansluit bij de behoeften van uw kind. 

We beginnen met een korte introductie op het SOP. In het hoofdstuk 'Huidig aanbod' leest u welke voorzieningen er zijn op PCBS De Morgenster. In het hoofdstuk 'Ambitie' ziet u welke stappen wij nog willen nemen om een nog sterkere ondersteuning te bieden aan onze leerlingen.

Heeft u na het lezen van dit document vragen? Dan kunt u contact opnemen met de Interne Begeleiding; IB@morgenster-sleeuwijk.nl of met onze schoolleider (algemeen@morgenster-sleeuwijk.nl). 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We blijven, ondersteund en begeleid door de ambulant begeleiders (preventief of specialistisch) vanuit Samenwerkingsverband Driegang, werken vanuit de principes van Handelingsgericht Werken (HGW) waarbij de onderwijsbehoeften van de leerling en de ondersteuningsbehoeften van de leerkracht centraal staan. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Gezien het geringe aantal doelgroep-leerlingen is de Morgenster niet te definiëren als een echte VVE-school. Er worden wel VVE-activiteiten ondernomen.
De school heeft afspraken met de voorschool (peuterspeelzaal en kinderdagverblijf) over doorgaande leerlijnen die er zijn voor het jong kind. De doelen vastgesteld door het SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling) dienen hiervoor als uitgangspunt.
Een aantal keren per jaar vindt er overleg plaats met vertegenwoordigers van de voorschool, het consultatiebureau en de basisschool.

Terug naar boven