Verschoorschool

Esdoornlaan 2 A 4254 AV Sleeuwijk

  • Schoolfoto van Verschoorschool
  • Schoolfoto van Verschoorschool
  • Schoolfoto van Verschoorschool
  • Schoolfoto van Verschoorschool
  • Schoolfoto van Verschoorschool

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij hebben hoge ambities voor onze leerlingen. Dat zijn ambities gericht op het leren en de cognitieve resultaten, maar ook gericht op de algemene en sociale ontwikkeling. Gezien de weging moeten opbrengsten behaald worden die vergelijkbaar zijn met de landelijke gemiddelden. Omdat de verschillen tussen de leerlingen groot zijn, kunnen de ambities binnen een jaargroep voor leerlingen onderling wel verschillen. In reflectiegesprekken/ portfoliogesprekken met het kind en LLO gesprekken met het kind, de ouders en de leerkracht (3 maal per jaar) worden deze hoge ambities door de leerkracht en het kind zelf geformuleerd. Ook wordt de koppeling gemaakt naar het leergedrag, de inzet en motivatie die nodig zijn om de hoge ambities en doelen te behalen. Hierover worden afspraken gemaakt en vastgelegd in het LLO formulier. Het gesprek erna wordt daarop terug gekomen om de follow- up te garanderen. 

Om het effect van ons onderwijs te kunnen meten hanteren we naast observaties, methode gebonden toetsen en de beoordeling van gemaakt werk, ook een serie objectieve toetsen. Hiervoor maken we gebruik van het Cito Leerlingvolgsysteem 'Leerling in Beeld'.

In iedere groep worden jaarlijks meerdere toetsen afgenomen. Al deze toetsen zijn opgenomen in de toetskalender.

In de onderbouw (groep 1 en 2) gebruiken we het observatiesysteem van Digikeuzebord. Daarnaast gebruiken leerkrachten en de ouders de portfolio’s van social schools om de ontwikkeling van de kleuters in kaart te brengen. Ook worden er, wanneer er aanleiding toe is, toetsen afgenomen vanuit het Toetspakket  Beginnende Geletterdheid, om tijdig mogelijke ‘risicolezers’ te signaleren en preventief te begeleiden.    

In de groep 3 t/m 8 worden toetsen voor het leerlingvolgsysteem afgenomen op het gebied van rekenen, lezen, begrijpend lezen, spelling en taalverzorging (groep 6 t/m 8).  De uitslagen van alle toetsen en observaties dienen als leidraad voor aangepaste begeleiding in de klas.     Alle toetsen in het Cito LVS zijn genormeerd. Deze normen zijn bedoeld om de vaardigheid van leerlingen te vergelijken met die van andere leerlingen in eenzelfde jaargroep. Bij Cito wordt een indeling in niveaus van I tot en met V gehanteerd. De niveaugroepen geven aan hoe een leerling het doet ten opzichte van een landelijke steekproef leerlingen.

Aan het eind van de basisschool (in februari groep 8) maken alle leerlingen een doorstroomtoets. Dit is verplicht. Met de doorstroomoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft de leerling een bindend advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De eindtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken.

Het aantal leerlingen dat door onze school per jaar verwezen wordt naar een speciale school voor basisonderwijs is bijzonder laag. De leerlingen van onze school stromen uit naar diverse vormen van voortgezet onderwijs, van VMBO tot gymnasium. Een en ander hangt af van de mogelijkheden, wensen en eigenschappen van het kind. Gedurende hun gehele loopbaan volgen wij onze oud-leerlingen op het voortgezet onderwijs om onze prognoses te vergelijken met ons advies. Onze school scoort gemiddeld jaarlijks rond wat verwacht mag worden van onze schoolvergelijkingsgroep.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies wordt kansrijk geformuleerd in een zorgvuldige procedure die wij 'De Brug Over' noemen. 

1) De leerling wordt nauwgezet gevolgd vanaf groep 1 met behulp van observaties, registraties en landelijke en genormeerde methodegebonden toetsen. 

2) in groep 7 wordt in het voorjaar in samenspraak met interne begeleiding en directie op basis van de volggevens en de observaties aangaande werkhouding, leerattitude enz. een voorlopig advies geformuleerd en met ouders en leerling besproken in mei/ juni. 

3) In oktober/ november in groep 8 is het laatste toetsmoment uit het leerlingvolgsysteem voor groep 8. 

4) In februari wordt de doorstroomtoets afgenomen.

5) Op basis van het pre-advies wordt door de school beoordeeld of bijstelling van het advies naar boven toe haalbaar en/ of verantwoord is. 

6) na de uitslag en de eventuele heroverweging van het advies wordt het definitief advies met de ouders en de leerling gedeeld einf februari/ begin maart in groep 8.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze leerlingen en hun sociale opbrengsten

De leerlingen van onze school komen uit een hele diverse populatie. De leerlingen hebben behoefte aan autonomie en eigenaarschap, maar binnen de gestelde grenzen. Deze grenzen worden gesteld door de leerkracht en het draagvalk ervoor wordt gecreëerd door middel van de Kanjertraining. 

De Kanjertraining is een methodiek waarbij kinderen leren hoe ze met anderen om dienen te gaan. Al onze leerkrachten hebben een Kanjercertificaat behaald. Voor onze hele school gelden de regels behorend bij de Kanjertraining. Rianne Crielaard is onze Kanjercoördinator. Zij is het aanspreekpunt voor leerlingen én ouders wanneer er sprake is van pestgedrag.                

Sociale en fysieke veiligheid  

Onze school monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen. We nemen twee maal per schooljaar een vragenlijst af bij leerlingen en leerkrachten in Kanvas en om het jaar ook bij het team en de ouders via WMKpo. We hechten grote waarde aan een sociaal-veilige sfeer op onze school. De uitslag van de vragenlijst bespreken we binnen het team en de Medezeggenschapsraad. De leerkrachten bespreken het weer in de groep zodat we kunnen onderzoeken wat de cijfers zeggen. Op grond van deze informatie bepalen we of de koers juist is of dat er extra of andere interventies wenselijk zijn. Daarnaast voeren we veel individuele gesprekken met kinderen waarin kinderen de ruimte krijgen te vertellen hoe het met hun gaat en waar zij behoefte aan hebben. Binnen de gesprekkencyclus voor personeel is hier ook structureel aandacht voor. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen leren
  • Samen leven
  • Samen genieten

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven