Verschoorschool

Esdoornlaan 2 A 4254 AV Sleeuwijk

  • Schoolfoto van Verschoorschool
  • Schoolfoto van Verschoorschool
  • Schoolfoto van Verschoorschool
  • Schoolfoto van Verschoorschool
  • Schoolfoto van Verschoorschool

Het team

Toelichting van de school

Op OBS Verschoorschool werken we met diverse functies in het team. Er werken onderwijsassistenten, leerkrachten, een intern begeleider en een directeur. Wij zijn een erkende opleidingsschool voor studenten en stagiairs. 

Wij werken met vakleerkrachten HVO/GVO in de denominaties: Katholiek, Christendom, Jodendom, Hindoeïsme, Humanisme en Islam. 

Bewegingsonderwijs wordt 90 minuten per week aangeboden door een bevoegde vakleerkracht. 

Gezamenlijk zijn wij verantwoordelijk voor het onderwijs aan alle leerlingen. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer personeel verlof heeft, wordt intern geprobeerd de vervanging te verzorgen vanuit het eigen team en stagiairs. Wanneer dat niet mogelijk blijkt, zullen extern vervangende leerkrachten of onderwijsassistenten benaderd worden. 

Wanneer het niet haalbaar blijkt een vervanger voor een groep te zetten, zal de groep verdeeld worden over de andere groepen.

In zeer incidentele omstandigheden kan het zijn dat wij ouders moeten vragen hun kind(eren) thuis op te vangen. Dat is alleen het geval bij ziekteverlof van een leerkracht waarbij op korte termijn geen vervanging geregeld kan worden.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wij besteden veel lestijd aan de basisvakken rekenen, lezen en taal. Daarnaast hebben wereldoriëntatie, burgerschap en verkeer een structurele plaats in het rooster. Burgerschap wordt niet als vak aangeboden, maar verweven in ons dagelijks onderwijs. Dit staat uitgewerkt in het document "Burgerschap op OBS Verschoor". 

Verkeer wordt aangeboden volgens de voorwaarden van het Brabants VerkeersVeiligheidslabel. Dit staat uitgewerkt in het activiteitenplan. Wij beogen daarmee de fysieke veiligheid van onze leerlingen in de schoolomgeving te vergroten. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Verschoorschool biedt basisondersteuning aan alle leerlingen. De weging is gemiddeld en de spreiding is groot. Dat betekent dat de doelgroep past in het gemiddelde van Nederland, en dat de onderlinge verschillen tussen leerlingen en hun achtergronden groot zijn. 

Wij passen ons onderwijs (soms ook groepsoverstijgend) aan op de (leer)behoeften van de leerlingen. Vanwege de grote verschillen is het leerjaarklassensysteem niet in alle gevallen passend.

Er zijn diverse leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften op het gebied van:

- Taal (Nt2 of TOS); (Beeldtaal, Horen- zien- en- spreken)

- Rekenen; (Semsom, Snappet, rekentijgers en maatwerk)

- Dyslexie; (Bouw, Letterster, Pravoo)

- Gedrag (aandacht, werkhouding en impulsiviteit); (Kanjer!)

- Trauma en hechtingsproblematieken; (veilig leer- en leefklimaat)

- Verrijking; we bieden adaptief onderwijs middels compacten en verrijken. Verrijkingsmaterialen zoals rekentijgers zijn in alle klassen aanwezig en wij bieden thema/ projectonderwijs van Briljant voor onze leerlingen zodat de executieve functies expliciet getraind worden. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Grote ambities vanuit het schoolplan 2023-2027:

  • Leren vanuit betrokkenheid:  Wij, het team, zorgen dat de leerlingen nieuwsgierig en intrinsiek gemotiveerd zijn waardoor de lesstof betekenisvol is en zij verbindingen kunnen maken. Daardoor kunnen kennis en vaardigheden beter beklijven, zodat de leerlingen deze flexibel kunnen toepassen.   
  • Ononderbroken ontwikkeling:  De school herijkt beleid voor de extra- instructie en – ondersteuning van leerlingen die in de ontwikkeling (lijken te) stagneren. De school herijkt criteria voor het verlengen of verkorten van de schoolloopbaan (varia-wet, vertragen- versnellen).  De school herijkt beleid voor de extra- instructie en ondersteuning van de hoge I leerlingen.   
  • Pedagogisch en didactisch handelen:  De leerkrachten zorgen voor een uitdagende leeromgeving. De leerkrachten stimuleren het nemen van eigen verantwoordelijkheid.  De leerkrachten ontwikkelen de zelfstandigheid van leerlingen (de nabijheid en afstand van leerkrachten in kleine groepjes in balans). De leerkrachten stimuleren het zelfvertrouwen. De leerkrachten stimuleren aandacht voor elkaar.  
  • Afstemming: De leerkrachten versterken en borgen de EDI vaardigheden: De leerkrachten onderscheiden doelen voor de verschillende niveaus binnen een leerjaar. De leerkrachten zijn in staat gedifferentieerd werken goed te organiseren. De leerkrachten geven ook instructie aan de meer- en hoogbegaafde leerlingen.  
  • Burgerschap:We monitoren de competenties van leerlingen met betrekking tot Burgerschap.  

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Het aanbod wordt op onze school vormgegeven door het team. Het is wel zo dat bij overdracht vanuit voorschool of VVE input gegeven wordt over de beginsituatie van de leerlingen.

Terug naar boven