Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle speciaal basisonderwijs scholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.
Ieder kind moet zich op school thuis voelen. De school moet een veilige plek zijn. Wij willen er als school zijn onze leerlingen voor hun totale ontwikkeling en daarbij hoort zeker ook hun welbevinden. Wij willen een school zijn waar kinderen kunnen leren en leven, zoals ook in de naam van de stichting waaronder onze school resulteert, benoemd staat. (Stichting Kindante, leren leren, leren leven).
Wij benaderen de kinderen vanuit een positieve levenshouding. Wij vinden het belangrijk dat kinderen algemeen geldende waarden en normen hanteren waarbij zij respect hebben voor elkaar, voor elkaars eigendommen en elkaars leefomgeving. Wij volgen en onderschrijven als school het gedragsprotocol zoals te vinden op de website van Kindante https://kindante.nl/bd_uploads/Gedragsprotocol.pdf
Onze school gaat bestaand sociaal onveilig gedrag tegen. Zij voorkomt dit gedrag door een actieve, positieve stimulering van sociaalvaardig gedrag. Daar waar nodig werken we samen met schoolmaatschappelijk werk, jeugdzorg, gemeente, politie en justitie. De school heeft een contactpersoon en er is een klachtenregeling. Daarnaast zorgen we voor een veilige fysieke omgeving die de ontwikkeling van kinderen stimuleert. Samen dragen we er zorg voor dat de school netjes en opgeruimd is en iedereen zorgvuldig omgaat met spullen en materialen binnen de school.
Schoolbesturen en hun scholen organiseren voor alle leerlingen passend onderwijs. Op de website van Kindante is hier meer informatie over te vinden (https://kindante.nl/documenten/passend-onderwijs-zuid-limburg/). SBO de Diamant is bestuurlijk aangesloten bij het samenwerkingsverband Westelijke Mijnstreek.
Cluster MaatKRACHT
Stichting Kindante heeft momenteel drie scholen voor speciaal basisonderwijs (SBO), speciaal onderwijs (SO) en voortgezet speciaal onderwijs (VSO):
- SBO De Diamant
- SO/VSO Parkschool
- SO/VSO Xaverius
Deze scholen samen vormen cluster MaatKRACHT. Daar waar de ontwikkeling van kinderen en jongeren niet vanzelfsprekend gaat, bieden de scholen van MaatKRACHT de leerling optimale leiding en begeleiding, structuur en veiligheid om naar vermogen te kunnen leven, leren en zich te ontwikkelen tot deelname aan de maatschappij.
Centrale waarden | Wie is MaatKRACHT?
- Elk kind heeft recht op optimale ontwikkeling en optimale kwaliteit van ondersteuning en zorg.
- Partnerschap en heldere communicatie zijn belangrijke waarden van MaatKRACHT.
- Samenwerken om zo optimaal mogelijk tegemoet te kunnen komen aan elke leerling die ons is toevertrouwd.
- MaatKRACHT werkt respectvol en op gelijkwaardige wijze samen met alle partners.
- Alle betrokkenen binnen het continuüm van zorg zijn mede verantwoordelijk voor het realiseren van het ontwikkelingsperspectief.
Missie | Wat is de toegevoegde waarde van MaatKRACHT? Wat geeft MaatKRACHT kinderen mee?
- MaatKRACHT is een organisatie van samenwerkende Kindante SBO- en (V)SO-scholen die ervoor zorgt dat leerlingen voor wie de ontwikkeling niet vanzelfsprekend verloopt passend onderwijs kunnen volgen. Dit op basis van de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften.
- Het ontwikkelingsperspectief van de leerling is richtinggevend. Opbrengsten, optimaal maatschappelijk perspectief en optimaal welbevinden zijn hierbij leidend.
Visie | Hoe ziet het er over enkele jaren uit? Wat wil MaatKRACHT creëren?
- Als een onderscheid moet worden gemaakt tussen leerlingen, dan gebeurt dit op basis van onderwijs- en ondersteuningsbehoeften in plaats van op ‘labels’.
- Alle leerlingen kennen hulpvragen die vragen om een unieke, op elke leerling specifiek toegesneden aanpak, vanuit de gedachte van adaptief onderwijs.
- MaatKRACHT werkt respectvol en op gelijkwaardige wijze handelingsgericht samen met alle partners die betrokken zijn bij het onderwijs aan de leerlingenbinnen de samenwerkingsverbanden (zowel intern geplaatste als extern ondersteunende leerlingen).