Christelijke Basisschool De Trieme

Kerkhoflaan 12 8464 VL Sintjohannesga

  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Trieme
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Trieme
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Trieme
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Trieme
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Trieme

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten op de eindtoets van 2018/2019 zijn van voldoende niveau. 
De inspectie heeft in oktober 2019 de kwaliteit van het gehele onderwijs als voldoende beoordeeld.



Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussentijdse toetsen worden bij ons op school afgenomen om te kijken of het onderwijs dat we geven het gewenste resultaat heeft.

Bij de beoordeling van de toetsresultaten kijken we ook naar de leerlingkenmerken.

De leerkrachten maken na de toetsronde een analyse. Deze analyse wordt besproken in de groepsbespreking met de interne begeleider.

De interne begeleider maakt een schoolanalyse. Deze schoolanalyse wordt besproken op een teambijeenkomst.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Door de overstap naar een ander leerlingadministratiesysteem zijn de gegevens over 2011-2012 niet op tijd met Bron uitgewisseld.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We vinden het erg belangrijk dat kinderen zichzelf kunnen zijn op onze school, dat ze met plezier naar school gaan en zich thuis voelen in de groep. Dit vraagt bepaalde sociale vaardigheden die het ene kind beter gebruikt dan het andere. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Naastenliefde
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 8 oktober 2019 hebben wij de kwaliteit van het onderwijs opnieuw in kaart gebracht en kennen nu het oordeel voldoende toe. We beoordelen alle onderzochte standaarden met een Voldoende. Dit betekent dat de standaard Resultaten (OR1) verbeterd is. De gesignaleerde stijging van de onderwijsresultaten geeft samen met de verbeteringen in het onderwijsproces en ons beeld over de kwaliteitszorg voldoende vertrouwen dat de school de komende jaren aan de wettelijke eisen zal blijven voldoen. 

Bron: Inspectierapport CBS de Trieme 2019

Terug naar boven